Brekende startmotoren

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.116
8.242
Assen
..Goed, ik probeer 't hier ook maar want ik heb 't goed rammelen..
Sinds ruim 1,5 jaar heb ik mijn eerste motor met startmotor, een bmw r100rt 1981.

Na aankoop en wat investeringen- want ALS het rijdt is het een heel fijn ding- werd ik geconfronteerd met een startmotor die amper rond wilde..

Na de accu de schuld hebben gegeven kwam ik uit op een gebroken startmotor..
Binnen 200km is dit nog 2 keer gebeurd..
Fijn man zo'n startmotor.. -O-

De breuk zit in de neus recht boven het vliegwiel die hij middels vertanding aandrijft.
de lokale BMW- man zegt'dit komt nooit voor.'
(Maar heb het idee gekregen dat -sommige- bmw- mensen dat zeggen bij ieder mankement wat geen verstopte sproeier of lege accu is.. :') )

Heeft iemand een idee hoe dit kan gebeuren?
full
 
Laatst bewerkt:
@Sammie tel even of jouw krans 111 tanden heeft, daarop past de 9 tands starter, al geloof ik niet dat er een 94 tands krans opzit.
Deze fenomeen komt dood gewoon vaker voor zonder een duidelijk aanwijsbare oorzaak.
Mocht je de oplossing vinden dan zijn heel veel bmw liefhebbers wereldwijd jou dankbaar.
 
Laatst bewerkt:
@Sammie tel even of jouw krans 111 tanden heeft, daarop past de 9 tands starter, al geloof ik niet dat er een 94 tands krans opzit.
Deze fenomeen komt dood gewoon vaker voor zonder een duidelijk aanwijsbare oorzaak.
Mocht je de oplossing vinden dan zijn heel veel bmw liefhebbers wereldwijd jou dankbaar.


Het zijn er 111. Iemand had me al op dit verschil gewezen en heb't nagetelt. ;)
 
Er zijn motoren waar de kans groot is dat die stuk gaan als die worden gestart met een lege accu (Hayabusa bv)

Ik kan me voorstellen dat als de bendix niet genoeg stroom krijgt dat dan de tandwielen niet goed op elkaar ingrijpen en dat er dan van alles stuk kan gaan wat normaal nooit stuk hoort te gaan
 
Er zijn motoren waar de kans groot is dat die stuk gaan als die worden gestart met een lege accu (Hayabusa bv)

Ik kan me voorstellen dat als de bendix niet genoeg stroom krijgt dat dan de tandwielen niet goed op elkaar ingrijpen en dat er dan van alles stuk kan gaan wat normaal nooit stuk hoort te gaan
Als dat gebeurt geeft het relais niet thuis. Dan hoor je alleen het hulp/beveiligingsrelais alleen nog ratelen, maar komt de bendix niet meer uit.
 
Er zijn motoren waar de kans groot is dat die stuk gaan als die worden gestart met een lege accu (Hayabusa bv)

Ik kan me voorstellen dat als de bendix niet genoeg stroom krijgt dat dan de tandwielen niet goed op elkaar ingrijpen en dat er dan van alles stuk kan gaan wat normaal nooit stuk hoort te gaan
De startmotor gaat pas draaien als de bendix helemaal uit is gekomen.
Eerder krijgt de startmotor geen spanning. (of is dat niet altijd zo?)
Als er stroom genoeg is voor de startmotor te laten draaien dan is er zeker genoeg stroom voor de bendix (anders zou hij ook helemaal niet draaien)
 
Is er een mogelijkheid om die bosch en die valeo (en evt ook de nippon denso) eens goed met elkaar te vergelijken? En dan bedoel ik de tandwielen die op het vliegwiel ingrijpen. Het lijkt er op dat de diameter op de voet van de tanden van de valeo en de nippon denso iets kleiner zijn dan de bosch. De bosch krijgt te veel krachten dwars op de as, althans, dat zou mijn conclusie zijn.
Die as heeft geen ruimte om weg te buigen maar dat gegoten huis kan die krachten niet aan en breekt. Wie weet kun je een tandwiel van een valeo overzetten op een bosch motor? (zou wel heel toevallig zijn als dat kan maar je weet nooit).

De diameter op de voet van de tanden is vast niet helemaal de correcte technische benaming maar ik ga er van uit dat men begrijpt wat ik bedoel.
 
De startmotor gaat pas draaien als de bendix helemaal uit is gekomen.
Eerder krijgt de startmotor geen spanning. (of is dat niet altijd zo?)
Als er stroom genoeg is voor de startmotor te laten draaien dan is er zeker genoeg stroom voor de bendix (anders zou hij ook helemaal niet draaien)

Nee..er zijn meerdere systemen...
Met een vork, als het startrelais wordt bediend, duwt een vork de bendix naar voren

Met een grove schroefdraad

Als de startmotor begint te draaien, wikkelt hij zelf de bendix af naar voren,

Met een vrijloopsysteem

ene kant op draaien grijpt hij in
andere kant op doet hij niets
 
Terug
Bovenaan Onderaan