Bougie stuk?

Silfer

Rookie
11 jul 2013
25
0
Hoi hoi.

Ik leek vandaag net een vrouw: Ik los een probleem op, maar niet zonder een nieuw te creeëren. (grapje motorchicks)
Ik heb er een nieuwe koppelingskabel op gezet. Dat vraagt natuurlijk om een testje. Dus ik probeer hem te starten, maar dat lukte pas na een keer of 5 na wat geklooi met de choke. Maar nog steeds vond ik hem heel zielig klinken en hij reageerde heel slecht op het gas. Zodra ik hem losliet, viel die direct uit.

Toen kwam het moment dat ik zag dat de bougie van mijn voorste cilinder (ik heb er maar liefst 2) niet aangesloten zat. Die had ik dus wrs eraf getrokken toen ik met mn koppelingskabel bezig was. Omdat ik verder ook niet weet hoe dat rubber hoekje (hoe heet die kabel die stroom/vonk aan de bougie geeft?) eraan zit, heb ik hem er maar gwn op gedouwd.

Toen deed die het weer normaal, maar ik merkte al snel dat ie af en toe terugsloeg op 1 cilinder en weer wat later weer op 2. Ook kwam er uit dat rubberen hoekslangetje wat blauwachtig gruis.

Dus, mijn vraag in het kort: Wat heb ik gesloopt?

Hier is de bougie te zien met het rubberen hoekslangetje. Ook is dat blauwe gruis te zien bovenop de bougie en in de inkepingen van de cilinder.


En de binnenkant van dat rubberen hoekslangetje.
 
Je hebt niets gesloopt, de bougie dop (rubberen hoekslangetje) kan je er gewoon van trekken en opduwen. Het blauwe is corrosie. ik raad je aan om je bougiedoppen en bougie's te vervangen (kost geen drol)
 
Ah, dank jullie wel. Opluchting. Ik ben nog helemaal een groentje, dus ik heb dit nog nooit gedaan. Kan ik die bougies er gwn uitdraaien?
Moet ik zo'n hele slang vervangen of enkel de dop van de slang af trekken?
Zijn die bougiedoppen allemaal universeel of moet ik nog naar een merk of type kijken?
En moet ik ze dan allebei vervangen of enkel van die ene bougie waar we het over hebben?
 
Bougies kan je inderdaad gewoon uitdraaien. De doppen zijn meestal niet los te vervangen, plus het feit dat als je doppen al corroderen je kabels waarschijnlijk erg hard zijn en uitgedroogd. Gewoon een setje kabels kopen, die kosten je de kop niet.
 
Bij het terugdraaien van de bougies altijd eerst met de hand, en daarna op moment met een goede momentsleutel. Als je dit beide niet doet, heb je kans op een kapot schroefdraad en ben je verder van huis.
Het aandraaimoment kun je opzoeken in het werkplaatshandboek, of misschien kan iemand je het hier vertellen.
 
Laatst bewerkt:
gewoon schoonmaken, een klein drupje olie erin en monteren. Goed aandrukken!!!

Stel ik zou dit doen, wat voor olie bedoel je dan?

Bij het terugdraaien van de bougies altijd eerst met de hand, en daarna op moment met een goede momentsleutel. Als je dit beide niet doet, heb je kans op een kapot schroefdraad en ben je verder van huis.
Het aandraaimoment kun je opzoeken in het werkplaatshandboek, of misschien kan iemand je het hier vertellen.

Een aandraaimoment heb ik nog nooit van gehoord. Ik neem aan dat dit slechts de kracht is die je moet zetten om hem perfect erin te krijgen. Maar daar heb je dus zo'n sleutel voor nodig... Als ik een momentsleutel zoek, zie ik allemaal high tech elektrische sleutels. Mijn pa heeft er nog zo eentje die met elke draai klikt zeg maar. Is dit ook een momentsleutel?
 
Bij het terugdraaien van de bougies altijd eerst met de hand, en daarna op moment met een goede momentsleutel. Als je dit beide niet doet, heb je kans op een kapot schroefdraad en ben je verder van huis.
Het aandraaimoment kun je opzoeken in het werkplaatshandboek, of misschien kan iemand je het hier vertellen.

Idd even met de hand aandraaien en een slagje met de bougie sleutel.

Maare als ik dit zo hoor koop een barrel er bij om te knutselen en breng deze even na de dealer
 
Stel ik zou dit doen, wat voor olie bedoel je dan?Een aandraaimoment heb ik nog nooit van gehoord. Ik neem aan dat dit slechts de kracht is die je moet zetten om hem perfect erin te krijgen. Maar daar heb je dus zo'n sleutel voor nodig... Als ik een momentsleutel zoek, zie ik allemaal high tech elektrische sleutels. Mijn pa heeft er nog zo eentje die met elke draai klikt zeg maar. Is dit ook een momentsleutel?

Het zou kunnen dat dat ook een momentsleutel is, maar ik denk ik eerder dat dat een eenvoudige ratel is. Bij een momentsleutel kun je instellen bij welke kracht hij 'klikt'. Dat is niet dezelfde klik als bij gewoon draaien.

Maar ik (en Geerd) merk dat je totaal geen sleutelervaring hebt. Misschien is het inderdaad beter die bougies door de dealer te laten vervangen. Zal je de kop niet kosten.
 
Het zou kunnen dat dat ook een momentsleutel is, maar ik denk ik eerder dat dat een eenvoudige ratel is. Bij een momentsleutel kun je instellen bij welke kracht hij 'klikt'. Dat is niet dezelfde klik als bij gewoon draaien.

Maar ik (en Geerd) merk dat je totaal geen sleutelervaring hebt. Misschien is het inderdaad beter die bougies door de dealer te laten vervangen. Zal je de kop niet kosten.

Kom op man, een bougie door de dealer laten vervangen?!

Een bougie draai je gewoon vast onder het mom vast is vast. Aandraaien met de hand en gewoon iets vast zetten met een bougie sleutel, klaar.
 
Zoals hierboven.

Het is geen Rocket-science.

Bougie eruit draaien met de bougie sleutel, nieuwe bougie er zo ver mogelijk met de hand erin.
Dan op gevoel enigszins vast draaien met de bougie sleutel.

Je potje jam thuis draai je toch ook niet aan met een momentsleutel........
 
Nee, het is geen rocket-science. Maar als wij vanaf hier 'handvast' zeggen, hoe vast is dat dan?
Zonder enige sleutelervaring is dat een loze term. Misschien is TS wel Chuck Norris.

Als TS een meer ervaren sleutelaar, of een momentsleutel kan vinden waar hij dit voor de eerste keer mee kan doen: prima, vooral doen! En anders: ga lekker naar de dealer.
 
Laatst bewerkt:
Bij het terugdraaien van de bougies altijd eerst met de hand, en daarna op moment met een goede momentsleutel. Als je dit beide niet doet, heb je kans op een kapot schroefdraad en ben je verder van huis.
Het aandraaimoment kun je opzoeken in het werkplaatshandboek, of misschien kan iemand je het hier vertellen.

Bij nieuwe bougies zacht vastdraaien dat je voelt dat hij net aanzit en dan 1/6 verder draaien (1/6 is een platte kant van de bougie)
 
kijk volgende keer eens op het doosje

inderdaad...staat gewoon uitgelegd hoeveel je moet aandraaien. momentsleutel niet nodig daarvoor...

want advies van 1/6 toer aandraaien is niet voor alle bougies. als je een conische hebt krijg je die nooit meer los later als het zo hard zou spannen.
 
Ik heb ooit ergens gelezen bougie handvast draaien en dan nog 1/4 slag met een sleutel en dat gaat hier altijd perfect. Als de bougie er al eens in heeft gezeten (ring in gedrukt) doe ik altijd iets minder dan 1/4 slag.
 
Bedankt voor de tips! En hoe zit het met de bougiekabel? Die gaat neem ik aan direct naar de bobine, hoe zit die daar vast? Ook gwn vastdrukken net als met de bougiedop?
 
Terug
Bovenaan Onderaan