CB 500 Four voorvork veranderen

amokachi

MF'er
22 mrt 2013
49
0
Hy ik heb een project lopen over mijn opbouw van mijn Honda CB500.
Deze heb ik in slechte staat aangekocht en terug in orde gebracht.

Alleen ben ik niet echt tevreden over mijn voorvork/remmen.

Ik wil deze veranderen maar nu weet ik niet wat de beste aanpak zou zijn.
Ofwel : - volledig nieuwe vork ... maar ik heb kogellagers en weet niet wat ik dan moet doen
om dit te veranderen.
- enkel vorkpoten veranderen, dan zou ik er moeten vinden met diameter 35mm

heeft iemand hier al ervaring mee?

Ohja mijn voorwiel is blijkbaar uit een CB350, en die zou ik liefst willen behouden.
En als er nog een mogelijkheid bestaat zie ik zo een upside-down vork wel zitten.

Wie heeft er raad?
 
Welk jaar CB500? (jaren 70 neem ik aan?)

Wat bevalt je niet aan de vork/rem? (Veren/remmen kunnen je beter maken heh)

Daarnaast maakt het niet uit dat je kogellagers hebt, want die kunnen er ook gewoon uit, mocht een andere vork willen (en andere lagers)

NX 650 Project: Bobber meets Supermoto meets Café Racer

Je kan er best andere poten in gaan schuiven, maar zult dan wel je as moeten aanpassen op de cb350 velg.

Heb ooit een vork van een Cagica Freccia (ook 35mm) in een cb250 '74 geschoven. Die vork is al wat zwaarder en er zit al een brembo op.

Caféracer CB250 ´74 projectje

Nu moet je alleen nog even kijken hoe je uitkomt met je as en schijf.

Variabelen zijn dus:

As, schijf + remmerij, balhoofdlagers, eventueel kroonplaat & tstuk, stuur uitslag, km/h opname en vast nog wel iets.

Kortom, als je voor snel, goed en simpel wilt gaan, kun je ook je vork reviseren met verse olie en zwaardere veren + een andere remklauw (+ adapter) schijf gaan...
 
hy het betreft een CB 500 four uit 1976
deze brik remt gewoon veel te slecht.
het is een originele remklauw met nieuwe blokken.
en heb trommelrem achteraan.
Dus ik denk beter een volledig andere vork zetten met kroonplaten enz.
 
Ik ben het in grote lijnen met de vorige spreker eens, met dien verstande dat je allerlei onderdelen wilt monteren die met remmen niets te maken hebben, en van de cb wel eens een onbestuurbaar ding kunnen maken.
Voorzover ik weet is het voorwiel van een 350 kleiner dan die van een 500; dit heeft als gevolg dat de cb anders stuurt.
Zo'n cb500four remt gewoon slecht aan de voorkant; de enige remedie ( met behoud van originaliteit ) is het monteren van een 2e remschijf, waarna je de zwevende - en vaste remblokken goed op elkaar moet afstellen.
Verder is het goed om de balhoofdlagers te vervangen door conische lagers ( kosten een paar tientjes per stel).
 
Laatst bewerkt:
maar bij het vervangen van lagers door conische modellen moeten de kroonplaten ook vervangen.
en het klopt dat het wiel kleiner is van 350 maar ik kan geen 2de schij zetten zonder het wiel ook te vervangen.
 
Techniek uit de jaren '70:
Die slappe vering, buigende voorvork (door dunne pootjes), slechte remmen en dunne bandjes horen allemaal op een bepaalde manier bij elkaar.
Als je een ding verandert, dringt het volgende zich op.
Zoals eerder gezegd: zorg eerst voor een goed (conisch) balhoofdlager.
Met goede remmen rem je jezelf zo onderuit.
 
Originele 500 vork met upgrade veren, dubbele originele schijven, iets dikkere vorkolie en staal omvlochten remleidingen. Moet jij eens kijken hoe goed dat remt (iig beter dan je frame kan verwerken). En je hebt geen andere kroonplaten nodig om een setje konische balhoofdlagers te monteren.

Als je geilt op een usd vork dan mag dat ook, maar het originele spul heeft best potentie hoor. ;)
 
Die cup zit bij je nieuwe lager, en die kun je er gewoon op persen of duwen als je pen
in de vriezer hebt gedaan en de cups warm hebt gemaakt.

Het vervangen van de balhoofdlagers zou ook weinig zin hebben als je die onderste cup
(raceway) niet zou kunnen vervangen, dus ingelast zitten die dingen nooit.
 
Die cup zit bij je nieuwe lager, en die kun je er gewoon op persen of duwen als je pen
in de vriezer hebt gedaan en de cups warm hebt gemaakt.

Het vervangen van de balhoofdlagers zou ook weinig zin hebben als je die onderste cup
(raceway) niet zou kunnen vervangen, dus ingelast zitten die dingen nooit.
Of doorslijpen met een dremel, is zo gebeurd.
 
Een tweede schijf moet ook wel lukken, je hebt alleen langere bouten nodig als ik me het goed herinner.
Waar maak je die schijf aan vast?
Volgens mij is de 350 niet voorbereid voor een 2e schijf.
Een remklauw monteren zal ook niet eenvoudig zijn want er zitten geen nokken op de rechter poot.
 
Dat is inderdaad wat ik bedoel, op het wiel wel geloof ik.
maar de veerpoot niet.
maar ik kan het niet checken want hij is binnen voor een laatste motor afstelling.
 
Dat is inderdaad wat ik bedoel, op het wiel wel geloof ik.
maar de veerpoot niet.
maar ik kan het niet checken want hij is binnen voor een laatste motor afstelling.
Dan is het geen cb350 wiel.
full
 
Waar maak je die schijf aan vast?
Volgens mij is de 350 niet voorbereid voor een 2e schijf.
Een remklauw monteren zal ook niet eenvoudig zijn want er zitten geen nokken op de rechter poot.

Bij een 350 zit de schijf toch vast bouten die door de hele naaf gaan? Dus moeren er af en aan de andere kant een schijf er onder. Alleen heb je dan wel langere bouten nodig. De bevestiging is volgens mij hetzelfde als elke CB schijf

honda-cb350ffour-usa-front-wheel_bighu0066f0507_c3e4.gif


Het gebrek aan een tweede klauw bevestiging is wel een probleem inderdaad.
 
ziet er toch hetzelfde uit.
ben er vrij zeker van dat het een 350 is,
dan zal ik mis zijn ivm mogelijkheid voor 2de schijf.
hier een foto :
cfce7331-56a4-46ef-9f9b-6ee9b258aaa9_zps75ee5c2d.jpg


Ik krijg hem deze week terug, dan zal ik eens nakijken.
maar het is zo een serieuze ombouw om de het remmen te verbeteren.
 
Bij een 350 zit de schijf toch vast bouten die door de hele naaf gaan? Dus moeren er af en aan de andere kant een schijf er onder. Alleen heb je dan wel langere bouten nodig. De bevestiging is volgens mij hetzelfde als elke CB schijf

[afbeelding]

Het gebrek aan een tweede klauw bevestiging is wel een probleem inderdaad.
Bedankt voor de toelichting.
Dat kon ik op de foto niet zien.
Dan is het probleem nog de klauwbevestiging op de poot.
 
33 mm vork, of een 35 mm vork.?

Voor een 35 mm vork heb ik nog goede onderpoten liggen. Buis overbouwen en je hebt een 2e vorkpoot met remklauw bevestiging.
 
Ik heb mijn cb400f voorvork vervangen voor een Honda hawk gt voorvork maar wel met het cb spaakwiel erin.

Er zit nu een remschijf en klauw van de cbr400 op .
Ik heb de cb balhoofdpen in de hawk gt platen geperst en gelast, originele lagers vervangen vervangen voor de hawk wiellagers.

Ik ben het nog aan het monteren maar alles past tot nu toe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan