lager nokkenas

richard3

Die hard MF'er
9 okt 2006
558
3
nijmegen
ik ben in het bezit van een fijne zx9R bj 94
nu hoor ik een tikkend/schrapend geluid weg komen bij de distributieketting.
gezien de ketting zelf goed op spanning staat en er prima uitziet, vermoed ik dat het lager wat zich achter het tandwiel bevindt kapot is.
dit is een normaal kogellager met een gleuf in de buitenste ring.
ik zit alleen met het volgende probleem:

er zit nergens een spie of vast punt op de nokkenas.
zodra je het tandwiel los perst kun je deze dus op elke gewenste stand terug zetten ( zou graag de laatste stand gebruiken) dat is namelijk de originele stand.

nu kan ik het aftekenen door er een lijntje op te maken. echter is dit nauwkeurig genoeg? want je kunt zo wel heel makkelijk je timing veranderen.

foto's


 
Laatst bewerkt:
Maargoed, ik begrijp je vraag niet helemaal. Het is toch een kogellager? Die dingen horen toch rond te zijn (en dus maakt het geen kut uit in welke positie je hem monteert)? En je perst de binnenschaal toch op de nokkenas, of mis ik iets?

Oh wacht, ik dacht dat het om de positie van het lager ging, maar het gaat over het tandwiel van de nokkenas.... :+

Wat zegt het WPHB?
 
Laatst bewerkt:
dus je hebt het tandwiel er al afgeperst en vraagt je daarna pas af hoe en in welke stand je hem terug moet gaan plaatsen?

Handig ????

ik had 2 setjes.. 1 setje van een blok wat al veel meer gelopen had. en deze nokkenas zag er al niet super uit. vandaar dat ik daarmee geprobeerd heb of ik het zelf los kreeg.. de nokkenassen die in mijn motor zitten die moet ik dus nog doen ;)
 
Maar waarom moet het kettingwiel dan los? Als de nokkenas die je er in wil zitten er een stuk beter uitziet, waarom dan wel het oude kettingwiel gebruiken?

Als er niets over het vervangen van het lager in het WPHB staat en het tandwiel niet is voorzien van een spie of een ander merkteken is het niet de bedoeling om dit los te halen. Doe je dit wel dan zul je de timing opnieuw in moeten stellen.
 
Laatst bewerkt:
dit was puur even om te proberen of dit zelf te doen was.

ik vindt het een erg vage constructie...
het lager op die plek is al een vreemde set. maar hem dan ook nog eens niet kunnen vervangen vindt ik wel heel vreemd!

de timing opnieuw afstellen doormiddel van een V graveren in het tandwiel en de as. zou dit nauwkeurig genoeg zijn ?
 
dit was puur even om te proberen of dit zelf te doen was.

ik vindt het een erg vage constructie...
het lager op die plek is al een vreemde set. maar hem dan ook nog eens niet kunnen vervangen vindt ik wel heel vreemd!

de timing opnieuw afstellen doormiddel van een V graveren in het tandwiel en de as. zou dit nauwkeurig genoeg zijn ?
Krasje van te voren erop met de kraspen. Werkt bij alle ouwe kwaks zo.
TIP: om je kogellager langer heel te houden, niet warm draaien op de zijstandaard. Krijgt je lager bijna geen smering.
 
Terug
Bovenaan Onderaan