SV 650 problemen met opstarten

Richardus

Die hard MF'er
6 jan 2012
848
0
Assen
Aangezien er kennelijk SV650's in overvloed te koop staan, het volgende voor de verkopers:
Ik heb niets tegen particulier kopen, maar realiseer wel dat ik mijn 25kw motor op jouw motor zal willen inruilen.



Hallo allemaal,

vanmiddag ben ik 2 Suzuki SV 650's wezen kijken, mooie machines maar allebei wel met wat "dingetjes" die mij onzeker maken. -O- Beiden hebben 1 jaar stilgestaan. Ik wil jullie vragen of deze dingen kwaad kunnen:

SV 650 #1:
2001 model (Carbs)
~ 10.000km gelopen
De motor startte niet, waarschijnlijk carbs dicht door oude benzine, worden sowieso schoongemaakt.
Maar dit:
full

baart mij wel zorgen. De plekken op de uitlaatbochten zitten recht onder de cilinders, olielekkages o.i.d? De rest van het uitlaatsysteem is helemaal clean. Ik heb hem nog niet zien lopen, geen lekkende vloeistof gevonden.

SV 650 #2:
2006 model (Injectie)
~15.000km gelopen
Motor startte wel, maar vloeistof uit tijdens het lopen. Geen stortvloed, maar wel druppend. Na 2 minuutjes lopen lag er een klein plasje onder.
Deze vloeistof was geurloos, verkoper zei dat het benzine was vanwege het dichtgegomde systeem.

Misschien dat dit standaard is en ik van een mug een olifant maak, doordat ik een gekuipte motor heb weet ik niet of deze problemen standaard zijn.

Aankomend weekend wil ik een deal sluiten, maar eerst wel even feedback van de experts of ik er goed aan doe :}
 
Laatst bewerkt:
Een motor die niet loopt moet veel goedkoper zijn dan eenzelfde die wel loopt.
Als het iets kleins zou zijn zou de koper dat dan niet zelf hebben opgelost?
 
@ v.d.v.
Aankomende zaterdag kan ik 'm lopend bekijken en rijden.
Is trouwens geen particuliere verkoper. Kromkamp motoren in Oosterwolde, eenmansbedrijfje.
De nieuwere SV stond ook bij hem.

@Johnv
Staat op de zijstandaard.

Extra info:
De motoren werden na een beurt rijdend weggezet, deze 2 hebben 1 jaar stilgestaan.
Als de motoren dagelijks bereden werden zou ik inderdaad wel meteen zijn weggelopen.
Het niet starten door volle carbs heb ik 1x eerder meegemaakt bij een erkend dealer, dus dat verhaal geloof ik wel.

http://www.kromkampmotoren.nl/welkom/
Kon helemaal NERGENS recensies vinden, maar de man zelf kwam wel goed op mij over...
 
Mijn ervaring met het oude type sv is dat ze na enkele weken stilstaan al moeilijk starten ( goede accu ) dat is bij alle twee de sv's die ik heb(gehad) .
Km stand van de eerste is wel interessant. ik zeg : keertje teruggaan en proefrijden als hij loopt.
blijven heerlijke stuurfietjes.
vlekken op de bocht zou ik me niet druk om maken, die zitten er zo op na een keertje beetpakken met vette handen ( tijdens onderhoud b.v. )
zijn er ook zo weer af.
koppelingsdeksel wil wel eens zweten, even je hand of een doekje eronderdoor halen na een ritje, dan weet je meer.
 
Laatst bewerkt:
Oud type SV kan inderdaad een beetje moeilijk starten na stilstand. Dit komt door een lege vlotterkamer en een vacuüm benzinekraan zonder pri stand. Je moet dus eventjes doorstarten.
Maar ik vind het een vreemd verhaal dat je problemen zou krijgen door een jaar stilstand. Dat oude type moet gewoon starten (en een motorzaak zou dat toch een keer geprobeerd hebben?), en dat nieuwe type zou sowieso direct moeten starten zonder lekkage en rare verhalen over gom oid.

Kijk verder even goed of de km-standen logisch zijn. Op dat oude type zouden nog de originele (inmiddels uitgedroogde) Metzeler banden kunnen zitten.
 
@Chris:
Het niet starten na zo'n lange periode maakte ik me idd niet zo veel zorgen over, maar het is goed om te weten dat het uitlaatbochtverhaal niets bijzonders is.
Koppelingsdeksel zal ik na de rit inderdaad even nalopen.

@Iceman78:
Na een nachtje erover slapen zie ik inderdaad toch maar van die injectie SV af, klinkt toch een beetje te risky voor mij. Op het oude type komen brandnieuwe bandjes *O*
 
Net even op de site van Kromkamp gekeken, SVtje ziet er zeker goed uit!

Zo te zien zijn het inderdaad de Metzeler banden waarmee 'ie nieuwe geleverd werd, dus zouden heel goed de originele banden kunnen zijn. Achtertandwiel lijkt ook origineel te zijn te zien aan de vorm van de gaten. Dus ik zie zo geen reden om aan de km-stand te twijfelen.

Laat die zaak zorgen dat 'ie goed loopt, dan ga je hier veel plezier van hebben! En vraag of ze er Michelin Pilot Sport of Road onder leggen. Heb zelf de sport, maar die slijt vrij hard en ik rij toch lang niet op de grens. Hierna ga ik er een Road achterband op laten leggen.

Heb mijn '99er SV in ongeveer dezelfde staat gekocht een aantal jaar terug, maar dan met een kleine 7.000km op de teller. Nieuwe bandjes en vloeistoffen, en hij rijdt nog geweldig en zonder problemen.

Nieuw type is ook erg fijn, en later misschien wat makkelijker te verkopen maar die kost nu ook een flink stuk meer. Grootste voordeel van het nieuwe type is dat 'ie ook met ABS leverbaar was. Sommige vinden de strakke lijnen mooier, anderen vinden de ronde vormen van het oude type weer mooier.
 
@IceMan78: De ronde SV heeft al nieuwe bandjes ontvangen hoor, tenzij iemand 10.000 km heeft kunnen rijden zonder de profielhaartjes te slijten *D
Maar ik voel me nu iig wel zeker genoeg om die SV te gaan proefrijden :]

@Disaster-Master: maar die valt helaas weer buiten budget -O-
 
Oude sv vind ik ook prima starten. Die van mij stond 4 maanden stil in de winter zonder lader en vorige week starten n lopen. Let erop dat die bij dat plastic dekseltje, waar je de olie in doet, niet lekt. Prima betrouwbare motor! Heb nog veel plezier met het eerste model.
 
...
SV 650 #2:
2006 model (Injectie)
~15.000km gelopen
Motor startte wel, maar vloeistof uit tijdens het lopen. Geen stortvloed, maar wel druppend. Na 2 minuutjes lopen lag er een klein plasje onder.
Deze vloeistof was geurloos, verkoper zei dat het benzine was vanwege het dichtgegomde systeem.
Deze vloeistof kwam niet uit de uitlaat? Bij de aankoop van mijn eerste motor schrok ik daar namelijk van (ik ben een leek) maar dat was gewoon condens wat er onder uit liep (zit vaak wel een gaatje waar de condens uit kan lopen). Als vloeistof geurloos is lijkt mij het bijzonder stug dat het benzine is, ook koel of remvloeistof geuren aanzienlijk.

Ik zou persoonlijk het nieuwe model hierdoor niet direct afwijzen maar als je algemene gevoel bij de motor niet goed is zou ik het inderdaad laten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan