Empirisch onderzoek naar E10

MonstroMorini

MF veteraan
26 apr 2010
3.590
69
Dit vond ik op het Morini forum (motomoriniclub.nl):
omdat iedereen een menig heeft ben ik een proefje begonnen... voortgang te volgen op het Guzzi forum (anders moet ik het op meerdere plekken tegelijk bijhouden): http://www.mgcn.nl/forum/index.php?showtopic=17097&p=246311

omdat de plaatjes niet te zien zijn zonder inloggen hier het bericht met links
---------------------------
en het is dan zover, vandaag de volgende benzine's gehaald en in "Ilja Gort glaasjes" gestopt (van links naar rechts):
•BP Ultimate 98: voor zover bekend de ethanol armste benzine die nog te koop is samen met V-power van Shell... droge ethanol gehalte onder de 2% maar meestal onder de 1%.....
•Tango euro 95: tot 8% droge ethanol omdat bijmengen goedkoper is (lees: mees subsidie oplevert) en dus bij prijsvechters overmatig in het mengsel zit
•Aral 95 E10: ff naar Duitsland gekart om te halen... hier is de discussie om begonnen dus die mag zeker niet ontbreken.... droge ethanol gehalte rond de 15% (ook hier geld dat het goedkoper is om er meer in te stoppen)
•Haan BlueOne 95: de revolutie op benzinegebied: natte ethanol! Goedkoper te produceren omdat je het niet hoeft te drogen, daarom ook milieuvriendelijker en bij de F1 spuiten ze ook waterhoudende brandstof in om de motor extra te koelen dus dit moet ook goed spul zijn... natte ethanol gehalte tussen de 20-22%

meer info op http://members.upc.nl/h.hoften9/hoofdstukken/brandstoffen/brandstoffen_anwb.pdf


dus... 2,5mm gaatje in de dop geboord om de tankontluchting te simuleren (afdichtkartonnetje wel gedraaid zodat er geen direct gat naar buiten is), lijntje op de fles voor het vloeistof niveau zonder extra inhoud en op de weegschaal (in grammen):
•ultimate 98: 784
•euro 95: 811
•95 E10: 796
•BlueOne 95: 777

post-1951-0-98944400-1380319618.jpg


vervolgens de extra's erin: alu staafje & stalen staafje (om tanks te simuleren) en vlotterbakpakking uit oude voorraad (niet gegarandeerd ethanol bestendig om o-ring ellende te simuleren) aan messing draadje (wat niet in de benzine's hangt)... weer een lijntje op de fles(omdat het vloeistofpeil gestegen is) en weer op de weegschaal:
•ultimate 98: 852
•euro 95: 881
•95 E10: 865
•BlueOne 95: 846

post-1951-0-10072700-1380319644.jpg


in het raamkozijn naast het open raam zodat er temperatuurverschillen zijn die vergelijkbaar zijn met een houten/halfsteens schuur (mijn garage is top geïsoleerd) en dan een doos erover.... in een tank is het tenslotte ook donker...

post-1951-0-87794800-1380319660.jpg


en nu maar afwachten .... iedere maand een update of er moet tussendoor iets bijzonders gebeuren!


(en mochten jullie je afvragen waarom er geen stukje plastic of poly tank in hangt: ik had het materiaal niet tot mijn beschikking en bovendien zijn daar al genoeg voorbeelden van dat het fout gaat.... harsen die oplossen en plastics die week worden)

Wat een cliffhanger ;) dus op naar http://www.mgcn.nl/forum/index.php?showtopic=17097&p=246311 voor het vervolg....
 
Ik was toch nieuwsgierig hoeveel ethanol er nu werkelijk in de benzine zit.
Er doen heel veel verhalen de ronde, maar meten is weten.
Ik heb zelf een dergelijke tester gemaakt zoals o.a. in deze video,
maar dan met een veel hogere doorzichtige buis van 1meter omdat het dan veel nauwkeuriger is.
Resultaten na diverse metingen met merken en herhalingen:
V-Power: 1% ( die zou volgens Shell ethanolvrij zijn!)
Tango 95: 2%
Esso 95: 3,5%
Tinq 95: 3,8%
Texaco 95: 4%
Trek zelf je conclusie !
 
Dus Vpower is het beste om te tanken?

Heeft het nog nadelen behalve de prijs?

Heeft het zin als je eigenlijk altijd bij een witte pomp hebt getankt?
 
Toch even de opmerking maken.

Water in benzine, dat wordt zeker niet gedaan om de motor te koelen en wel omdat het meer vermogen levert.

Het is een oude technologie, die het eerste in de luchtvaart werd gebruikt, met name de duisters in wo2 gebruikte het als een soort turbo voor hun vliegtuigmotoren.

Of het ook in benzine zit om die doeleinde, dat valt natuurlijk te betwijfelen. :p

mvg
 
Ik wel. Ik geloofde niet dat er brandstof in NL verkrijgbaar was met RON102. Toevallig was het ook ethanolvrij. :o

Volgende tankbeurt eens kijken naar een goedkoper alternatief. Scheelde een paar euro op een volle tank.
 
Euro 98 en competiton102 ruiken ook veel sterker/anders dan euro95.
Vooral met de 102 verschroeien mijn neusharen bijna.
Ik ben benieuwd hoe het zit met bezinksel van de brandstoffen met biozooi. Ik had een nieuwe fles benzine (speciale alu fles voor benzine) en daar zat E10 in uit Duitsland, daar zag er na een half jaar al anders uit dan anders. Een litertje reserve benzine zat er dus niet meer in...
 
Vorig jaar met Yamaha FJ1200 in 1 dag van Zuid-Frankrijk naar Ollanda gekachelt, ook 1 keer E10 getankt, de FJ liep duidelijk minder soepel en verbruikte meer...
Had toch verwacht dat het bij de FJ niet merkbaar zou zijn. :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik las ergens dat dit per 1 Januari 2017 in gaat.

ik heb even de e10-check gedaan:
http://www.e10check.nl/
mijn auto kan blijkbaar zonder problemen op e10 draaien maar het verbruik zal door die 5% extra ethanol wel toenemen.
Ethanol heeft nu eenmaal een lagere energie dichtheid dan benzine. Voor dezelfde power moet je nu eenmaal meer inspuiten als er meer ethanol in de brandstof zit. De actieradius wordt er jammer genoeg ook kleiner door.

Mijn carburateurs op mijn motorfiets gaan e10 niet leuk vinden. De actieradius van het ding is toch al niet zo groot (tank inhoud 19L, verbruik 1:12,5) en zal alleen maar slechter worden. En de motor zal slechter gaan koudstarten en armer gaan draaien... :-(

Ik denk dat ik in Belgie alleen nog maar ron98 tank in zowel auto als motorfiets... die hogere literprijs verdien ik wel weer terug door het zuinigere draaien. En zo vermijd ik technische ethanol problemen.
 
Vorig jaar met Yamaha FJ1200 in 1 dag van Zuid-Frankrijk naar Ollanda gekachelt, ook 1 keer E10 getankt, de FJ liep duidelijk minder soepel en verbruikte meer...
Had toch verwacht dat het bij de FJ niet merkbaar zou zijn. :Y

Die FJ1200 is ontwikkeld voor het gebruik van 100% benzine. De jets en afstelling van de carburateurs zijn daar op gekozen en afgesteld.
Als je vervolgens e10 tankt heeft dat een verarmend effect op het mengsel. En ethanol heeft ook nog eens een lagere energie dichtheid dan benzine, om dezelfde power te produceren (om bijv 120km/h te kunnen rijden) moet je dus verder het gas open draaien en wordt je verbruik hoger...
Jou ervaringen verbazen mij dus helemaal niet.

Je zou een carburateur motor best wel goed op e10 kunnen laten draaien (kwestie van re-jetten en afstellen op een rollenbank) maar onder dat hogere verbruik kan je niet uitkomen, dat is een kwestie van chemie.
 
Laatst bewerkt:
Euro 98 en competiton102 ruiken ook veel sterker/anders dan euro95.
Vooral met de 102 verschroeien mijn neusharen bijna.
Ik ben benieuwd hoe het zit met bezinksel van de brandstoffen met biozooi. Ik had een nieuwe fles benzine (speciale alu fles voor benzine) en daar zat E10 in uit Duitsland, daar zag er na een half jaar al anders uit dan anders. Een litertje reserve benzine zat er dus niet meer in...

98 en 102, daar zit meer tolueen in, dat verhoogt de klopvastheid . En die tolueen is wat je ruikt.
Je moet er niet te veel/vaak aan snuiven want het is kanker verwekkend.
Ik heb vroeger service gedaan bij een rallyteam, op zo'n rally service terrein werden vaak turbo-auto's (Sierra Cosworth, Corolla WRC, EVO5,6,7, Subaru GTT en WRX) bij getankt met speciale race benzine, dan rook je de tolueen dampen van 50m afstand!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan