Bokken in lage toeren Suzuki GSXR750 k7

024prix

MF'er
16 jan 2014
59
0
Hallo,

Wanneer mijn gsxr 750 k7 ongeveer op bedrijfstemperatuur is en ik het gas in het lage toeren gebied open gooi, gaat de motor hevig bokken. Iemand enige ervaring hiermee??
 
Doen ze wel vaker.. oplossing?

Placeholder-detail-spoor-sporen-sijgbeugel.jpg
 
Sinds het einde van het seizoen doet de motor dit. Niet bij een koude motor. Motor heeft pas 16000dkm gelopen. ketting staat mooi aangespannen. Verder loopt de motor vanaf 6/7 duizend toeren wel prima!
 
Ik zal de motor even een grote beurt geven en uitlaatklep laten testen.
Ben benieuwd of het probleem dan over is. Ik laat het zeker weten. Mochten er nog meer ideeën/ervaringen zijn dan hoor ik ze graag.
 
Niet naar een motorzaak brengen voor een beurt en hopen dat het dan over is, maar naar een motorzaak brengen voor je probleem!

Ah, het zelf diagnose stellen door klanten... _O-

Naast het feit dat mensen denken dat het vervangen van de bougies alles oplost;

'Hoi, ik wil graag een afspraak maken om mijn kleppen te laten stellen.'
Dat kan meneer, dan en dan.
'Oke, tot dan.'

Kleppen gesteld, meteen even gesynchroond.
Klant haalt de motor weer op, komt na een half uur terug;

'Godverdomme, ik vroeg jullie om die tik te verhelpen, veel geld, opgelicht, prutsers, bla bla bla'
Ik: :? Ik heb de afspraak met u gemaakt, u heeft zoiets niet vermeld, slechts opdracht gegeven tot het uitvoeren van een aantal werkzaamheden.
Ik loop mee naar buiten, luister twee seconden. Ja, klinkt bekend. Dat zijn de transmissiedempers van de koppelingskorf (bijvoorbeeld). Kost een stuk minder dan het controleren van de kleppen... Klant heb ik nooit meer gezien.

En dit heb ik niet een keer meegemaakt, meerdere keren. Klant stelt zelf een diagnose, vraagt mij vervolgens een aantal werkzaamheden uit te voeren, en 'vergeet' vervolgens te vermelden dat hij die werkzaamheden uit laat voeren op basis van een of andere vage, totaal misplaatst zelf verzonnen diagnose. Of het zinnetje 'ik heb op een forum gelezen dat:'. Als je bij wijze van spreken het verschilt niet kent tussen een te los afgesteld en een versleten balhoofdlager, laat het stellen van diagnoses dan over aan iemand die het al jaren 5 dagen in de week doet.

Als je aan de balie vertelt dat je een bepaalde klacht hebt en vraagt of wij er naar willen kijken, geen probleem. Als je aan de balie komt en vertelt wat je klacht is en wat jij vermoedt dat het probleem is, geen probleem. Als je gelijk hebt laat krijg je een compliment van me, zit je er naast dan hoor je dat ook (leermomentjes). Maar ga me geen uitbrander geven terwijl ik exact hebt gedaan wat mij werd gevraagd.
 
Laatst bewerkt:
Ah, het zelf diagnose stellen door klanten... _O-

Naast het feit dat mensen denken dat het vervangen van de bougies alles oplost;

'Hoi, ik wil graag een afspraak maken om mijn kleppen te laten stellen.'
Dat kan meneer, dan en dan.
'Oke, tot dan.'

Kleppen gesteld, meteen even gesynchroond.
Klant haalt de motor weer op, komt na een half uur terug;

'Godverdomme, ik vroeg jullie om die tik te verhelpen, veel geld, opgelicht, prutsers, bla bla bla'
Ik: :? Ik heb de afspraak met u gemaakt, u heeft zoiets niet vermeld, slechts opdracht gegeven tot het uitvoeren van een aantal werkzaamheden.
Ik loop mee naar buiten, luister twee seconden. Ja, klinkt bekend. Dat zijn de transmissiedempers van de koppelingskorf (bijvoorbeeld). Kost een stuk minder dan het controleren van de kleppen... Klant heb ik nooit meer gezien.

En dit heb ik niet een keer meegemaakt, meerdere keren. Klant stelt zelf een diagnose, vraagt mij vervolgens een aantal werkzaamheden uit te voeren, en 'vergeet' vervolgens te vermelden dat hij die werkzaamheden uit laat voeren op basis van een of andere vage, totaal misplaatst zelf verzonnen diagnose. Of het zinnetje 'ik heb op een forum gelezen dat:'. Als je bij wijze van spreken het verschilt niet kent tussen een te los afgesteld en een versleten balhoofdlager, laat het stellen van diagnoses dan over aan iemand die het al jaren 5 dagen in de week doet.

Als je aan de balie vertelt dat je een bepaalde klacht hebt en vraagt of wij er naar willen kijken, geen probleem. Als je aan de balie komt en vertelt wat je klacht is en wat jij vermoedt dat het probleem is, geen probleem. Als je gelijk hebt laat krijg je een compliment van me, zit je er naast dan hoor je dat ook (leermomentjes). Maar ga me geen uitbrander geven terwijl ik exact hebt gedaan wat mij werd gevraagd.

Motorfiets aannemen is ook een vak apart wat ze niet bij elke zaak begrijpen. Doorvragen als een klant met vreemde verzoeken komt, bij een goede receptionist gaat er een belletje rinkelen als een klant zomaar iets gedaan wil hebben.
 
Laatst bewerkt:
Als het altijd al een probleem was geweest, zou ik zeggen dat het gewoon het karakter van de motor is met de huidige mapping (om bv te kunnen voldoen aan bv alle EU milieu regelgeving, etc.).
Vaak ook nog i.c.m. een lambdasonde (Oxygen Sensor), waardoor je motormanagementsysteem in bij bepaalde condities (lees o.a. toerengebieden) gaat bijregelen.

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Triumph Speed Four (overigens bekend karaktertrekje) en ik heb er wel mee leren leven, maar het is bij bv filerijden zwaar irritant.
Daarom ben ik dan ook aan het rondkijken om een nieuwe mapping te laten maken of zelfs icm met bv een Power Commander.

Maargoed, als het probleem dus plotseling is ontstaan, lijkt het me een ander probleem en kan je het beste even bij een zaak laten checken (zal vast niet de eerste keer zijn dat iemand dezelfde klachten heeft).
 
Ik heb gister de motor opgehaald bij de garage en de motor heeft een grote beurt gehad waarover de volgende onderdelen zijn vervangen; bougies, uitlaatklep is nagecheckt (daar leek overigens weinig mee aan de hand te zijn) en de luchtfilter is vervangen. Volgens de garage zat de luchtfilter vol met vuil(kon goed nog de 1e filter zijn...) Er zit nu een k&n in en ik moet zeggen dat de motor weer perfect reageerd.
Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan