Accu in aanhangwagen beschermen tegen startstroom auto

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.714
94
Ik wil in mijn circuit-aanhangwagen een eigen accu plaatsen voor oa verlichting als ik geen 220 heb. Deze accu zou geladen moeten worden door de constante plus uit de trekhaak.

Het nadeel hiervan is dat als je de auto start, de startmotor ook stroom kan gaan trekken uit die 2e accu, door dat dunne draadje. Dat is niet de bedoeling. Het is mogelijk om in de auto hiervoor een beveiliging te treffen. Maar de eerste de beste keer dat er een andere auto voor staat gaat dat weer mis. Ook zou je voor het starten de stekker uit de auto kunnen halen.

Maar wat is eigenlijk zoek is een technische oplossing in de ahw die dit probleem voorkomt.
 
Of een Prius. Heb je meer dan genoeg batterijen en geen geklooi met een aanhanger, want die mag er toch niet achter.
Als je 12V van die mini accu aftapt is die snel leeg. En zonder 12V doet 'ie helemaal niets meer. Ook al is de HV accu nog vol.
Maar als je de motor laat lopen heb je wel een zuinig aggregaat! Er zijn lui die zo hun hele huis van power voorzien bij stroomuitval :)
 
Yes, maar er moet wel een controller tussen die er voor zorgt dat de startaccu altijd als eerste geladen wordt en indien deze vol is pas de tweede accu bijschakelt. Heb eerder al een linkje gepost van zo'n controller, die ook in overheidsvoertuigen met tweede accusysteem wordt toegepast.

Heel leuk, maar zoals ik al zei heeft een databus hier niets mee te maken. Can-bus (= databus) is een medium om data te transporteren, geen stroom.

Je trekt geen stroom van een bus-draad dus heeft het er niets mee te maken.

Jullie hebben het over een boordstuurcomputer die componenten bewaakt. Dat heeft niks te maken met databus techniek op zich.

Heb deze zelfde discussie al eens gevoerd over xenon met een zogenaamde can-bus weerstand, waarbij het woordje can-bus dus niet klopt omdat de foutcode over een uitgevallen lamp op je display geen kut te maken heeft met can-bus.
..
Dus het is dom toeval dat auto's welke geen canbus hebben ook deze problemen niet hebben
 
Ik wil in mijn circuit-aanhangwagen een eigen accu plaatsen voor oa verlichting als ik geen 220 heb. Deze accu zou geladen moeten worden door de constante plus uit de trekhaak.

Het nadeel hiervan is dat als je de auto start, de startmotor ook stroom kan gaan trekken uit die 2e accu, door dat dunne draadje. Dat is niet de bedoeling. Het is mogelijk om in de auto hiervoor een beveiliging te treffen. Maar de eerste de beste keer dat er een andere auto voor staat gaat dat weer mis. Ook zou je voor het starten de stekker uit de auto kunnen halen.

Maar wat is eigenlijk zoek is een technische oplossing in de ahw die dit probleem voorkomt.

aangezien een constante spanningsdraad naar de aanhanger direct vanaf de accu moet komen , zou ik zeggen zet er een schakelaar met relais tusen..
 
Het lijkt me beter om even bij een aanhangerbouwer te informeren. Ik denk dat zij hier meer ervaring mee hebben dan een caravan handelaar die zijn producten al opgebouwd binnen krijgen.

Aanhangerbouwers passen dit veel vaker toe bij het bouwen van aanhanger kippers.
 
Yes, maar er moet wel een controller tussen die er voor zorgt dat de startaccu altijd als eerste geladen wordt en indien deze vol is pas de tweede accu bijschakelt. Heb eerder al een linkje gepost van zo'n controller, die ook in overheidsvoertuigen met tweede accusysteem wordt toegepast.

waarom MOET dit? Wat het apparaat doet begrijp ik helemaal, alleen dat het perse moet dat snap ik niet.
Ik heb al jaren een huishoudaccu in de camper. Met een relais parallel aan de startaccu. Het relais wordt geschakeld door contactslot. Dus met sleutel eruit kun je met de binnenverlichting of koelkast niet de startaccu leeg trekken.
Werkt al jaren probleemloos, of heb ik gewoon geluk?
 
Dus het is dom toeval dat auto's welke geen canbus hebben ook deze problemen niet hebben

Yep, gelijk met de invoering van databussystemen werd het reeel om een losse boordstuurcomputer toe te passen om zaken als de verlichting te regelen (en van uitval melding te maken op het display). Zie ook bijvoorbeeld de mogelijkheid om een storingslog te maken. Op motorfietsen is dit bij sommige merken ook al een tijdje gemeengoed, en die hebben echt niet allemaal een databus.
 
waarom MOET dit? Wat het apparaat doet begrijp ik helemaal, alleen dat het perse moet dat snap ik niet.
Ik heb al jaren een huishoudaccu in de camper. Met een relais parallel aan de startaccu. Het relais wordt geschakeld door contactslot. Dus met sleutel eruit kun je met de binnenverlichting of koelkast niet de startaccu leeg trekken.
Werkt al jaren probleemloos, of heb ik gewoon geluk?
Dat vraag ik me ook af :?
Wat is het probleem met het gelijkertijd laden van 2 accu's ?
Zeker in dit geval waar de laadstroom op de 2e accu maximaal zo'n 10A is.
 
Dat was ik even vergeten.
Als de motor niet loopt valt is de aansluiting al los (bij veel auto's met 13 polige stekker)
Een 13 polige aansluiting is juist ideaal voor dit soort dingen.
De standaard 13 polige aansluiting heeft zelfs 2 12V lijntjes, 1tje geschakeld op 't contact en 1tje constant.
Als je voor je auto een originele 13 polige aansluiting kunt vinden, ben je van heel het probleem af, gewoon de geschakelde 12V gebruiken. Vaak wordt die afgetapt van een aansluiting die achterin al beschikbaar is, zoals b.v. een sigarettenaansteker.

Edit:
Je zult zowieso aan een 13 polige stekker moeten, omdat de 7 polige alleen een mistlichtaansluiting heeft zoals al eerder opgemerkt.
 
Laatst bewerkt:
Yep, gelijk met de invoering van databussystemen werd het reeel om een losse boordstuurcomputer toe te passen om zaken als de verlichting te regelen (en van uitval melding te maken op het display). Zie ook bijvoorbeeld de mogelijkheid om een storingslog te maken. Op motorfietsen is dit bij sommige merken ook al een tijdje gemeengoed, en die hebben echt niet allemaal een databus.
Dus eigenlijk zeg je dat auto's met canbus problemen zullen geven met lukraak installeren van andere elektrische dingen? Alleen komt dat niet door canbus rechtstreeks maar door dat andere systeem...

Als ik jouw neerschiet en jij overlijdt daar aan, overlijd je dan aan een schotwond of ga je daarover ook mierenneuken en zeggen dat het een interne bloeding was of doordat de lever geraakt werd...

Ohja, daarmee spreek ik niet de wens uit jouw ook maar enig sinds iets aan te doen, ik wens je niets dan gezondheid in de rest van je leven :Y
 
Laatst bewerkt:
CanBus technologie | aansluiting trekhaak
Wie zei er dat canbus niks met de aanhangeraansluiting te maken heeft?

Even een stukje tekst van deze site:

De Can-Bus module, waarvan specifieke kabelsets voor trekhaken gebruik maken, communiceert met het voertuig.

Op deze manier worden de signalen (of commando's) doorgegeven tussen voertuig en trailer, caravan of fietsdrager.
 
Dat vraag ik me ook af :?
Wat is het probleem met het gelijkertijd laden van 2 accu's ?
Zeker in dit geval waar de laadstroom op de 2e accu maximaal zo'n 10A is.
In het kader van "meten is weten", zou je eens een stroomtang over die draad kunnen zetten en meten wat de stroom is die er loopt tijdens starten. Zorg voor een volle accu op de aanhanger, dat zorgt voor de hoogste ontlaad-stroom.
 
In het kader van "meten is weten", zou je eens een stroomtang over die draad kunnen zetten en meten wat de stroom is die er loopt tijdens starten. Zorg voor een volle accu op de aanhanger, dat zorgt voor de hoogste ontlaad-stroom.
De accu is niet aangesloten tijdens het starten.
Pas als de motor loopt komt er spanning op de aanhangerstekker waarop de 2e accu is aangesloten.
 
CanBus technologie | aansluiting trekhaak
Wie zei er dat canbus niks met de aanhangeraansluiting te maken heeft?

Welke pin op de trekhaakaansluiting is de digitale busdraad? Heeft de aanhanger een boordstuurcomputer? Zo ja, moet die gegevens uitwisselen met de rest van het voertuig? Waarom niet?

Het gaat hier toch alleen om de verlichting voorzien van voeding en een voeding voor een tweede accu met regelaar ertussen?

Dat er een stuurapparaat is dat de verlichting bewaakt en gaat miepen als er teveel of te weinig stroom wordt afgenomen is leuk, en dat stuurapparaat communiceert ongetwijfeld via een databus met de rest van de auto. Maar het probleem ligt tussen hetgeen je aan probeert te sluiten en het stuurapparaat dat het hier niet mee eens is. Het enige waar het stuurapparaat de databus voor gebruikt is om tegen het display te zeggen dat ie een melding moet weergeven van een uitgevallen lamp. En wederom heeft de databus dus niets met je probleem te maken. De databus geeft alleen een commando aan het display dat er een lampje moet gaan branden.

Een andere manier waarop een trekhaak aangesloten kan zitten, is ergens achter uit de auto een eventueel aanwezige stekker pakken waar een voeding op zit en een aansluiting op de databus. Hier sluit je een module aan die signalen van de databus leest en aan de hand van het gegeven commando de verlichting aanstuurt. Zie het als een soort relais die gewoon een hoofdstroom doorschakelt en zijn sturing van de can-bus krijgt. Ook hier maakt het dan geen kut uit wat je aansluit omdat de voeding gewoon van de accu komt. De module leest alleen signalen van de can-bus.
 
Laatst bewerkt:
Dat vraag ik me ook af :?
Wat is het probleem met het gelijkertijd laden van 2 accu's ?
Zeker in dit geval waar de laadstroom op de 2e accu maximaal zo'n 10A is.

:^

Er zijn weet ik hoeveel voertuigen en machines die met 2 parallel geschakelde 12 volt accu's werken en die worden dus ook tegelijk opgeladen, dus ik begrijp het probleem ook niet helemaal.
Ik heb ook al regelmatig een hulpaccu aangesloten en nog nooit een scheidingsblok gebruikt maar alleen een relais, werkt allemaal prima.
 
Welke pin op de trekhaakaansluiting is de digitale busdraad?
Als je het precies wilt weten moet je dat zelf even opzoeken.
Er zit geen bedrading in de aansluiting voor de canbus maar de canbus krijgt wel melding dat er extra stroom word getrokken aan de aansluiting en past daar o.a. de verlichting op aan.
Zo zal o.a. het mistachterlicht niet branden als er een aanhanger is aangesloten.
 
Dat vraag ik me ook af :?
Wat is het probleem met het gelijkertijd laden van 2 accu's ?
Zeker in dit geval waar de laadstroom op de 2e accu maximaal zo'n 10A is.
Zeker niet alle diodebruggen/controller/whatever doen dit. Ik weet van een zeilboot waarbij direct zowel boordaccu als startaccu oplaadt als de motor gestart wordt. En zover ik weet is dat gebruikelijk.
Verder is het systeem gescheiden, de verbruikers kunnen de startaccu niet leeg trekken en de motor kan niet gestart worden d.m.v. de boordaccu.
 
Zeker niet alle diodebruggen/controller/whatever doen dit. Ik weet van een zeilboot waarbij direct zowel boordaccu als startaccu oplaadt als de motor gestart wordt. En zover ik weet is dat gebruikelijk.
Verder is het systeem gescheiden, de verbruikers kunnen de startaccu niet leeg trekken en de motor kan niet gestart worden d.m.v. de boordaccu.
iedereen heeft het maar over zo'n diodeblok maar niemand blijkt uit te kunnen leggen wat dit voor ts als extra bied.
Wat is het voordeel dan van dat blok?
 
iedereen heeft het maar over zo'n diodeblok maar niemand blijkt uit te kunnen leggen wat dit voor ts als extra bied.
Wat is het voordeel dan van dat blok?
Het scheiden van 2 groepen (auto en aanhanger) en beide op kunnen laden met 1 bron (dynamo). Dat was het doel dacht ik. Er zijn inderdaad ook andere manieren om dat doel te bereiken.
 
Het scheiden van 2 groepen (auto en aanhanger) en beide op kunnen laden met 1 bron (dynamo). Dat was het doel dacht ik. Er zijn inderdaad ook andere manieren om dat doel te bereiken.
Dat zit al in ts zijn auto.
Zo'n blok heeft nut als je heel grote accu's wil gaan laden.
Hij laad dan de accu 1 voor 1 om zo de dynamo niet te overbelasten.
Op die manier kan de accu ook sneller geladen worden (mits er dikke kabels worden getrokken)maar dat is voor ts niet van belang.
 
iedereen heeft het maar over zo'n diodeblok maar niemand blijkt uit te kunnen leggen wat dit voor ts als extra bied.
Wat is het voordeel dan van dat blok?
Volgens mij niks. Een diodeblok plaats je als eerste na de dynamo en scheidt alle accu's van elkaar. Hij moet dus in de auto gemaakt worden. Bolski wil een aanhanger maken die achter een willekeurige auto kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan