Ongelijkmatig remmen bij stoplicht -> remschijf kapoet?

Fiah

MF veteraan
1 jun 2008
2.777
1
Dag prutsers :+

De laatste tijd is mij wat opgevallen bij het stoplicht: elke keer dat ik met lage snelheid de voorrem gebruik lijkt m'n motor afwisselend hard en zacht te remmen. Het aangrijppunt van de rem werd ook steeds later.

Toen heb ik m'n remschijf en klauw maar eens goed bekeken. De remschijf heb ik met een schuifmaat gemeten zo goed en kwaad als het ging, en kwam uiteindelijk op ongeveer 4mm uit (4mm is het slijtage limiet). M'n blokjes zijn aardig op en moeten vervangen worden, waarbij 1 van de 2 meer versleten was (het blokje wat niet tegen de zuigers zit). De zuigers gingen nog prima heen en weer, maar de klauw als geheel niet meer. Ik heb de boel weer inelkaar gezet en de glijbouten goed gesmeerd.

Sindsdien is het aangrijppunt weer prima, maar het harder en zachter remmen is gebleven.

Moet ik nu de conclusie trekken dat mijn remschijf door het aanlopen (veroorzaakt door een stroeve klauw) en slijtage krom is getrokken?
 
Ik heb last van hetzelfde probleem op mijn GS650G uit '83. Nu heb ik nieuwe blokken besteld maar ik wil voor de zekerheid checken of mijn schijven wel recht zijn.

Nu las ik hierboven iets over een sateprikker? Hoe gaat dat precies in zijn werk :) ?
 
die maak je met een stukkie tape of met een tyrap aan je voorvork, als hij op de voorbok staat en die zet je op een mm. van je schijf af, je draait je wiel met de hand en kijkt of de afstand veranderd :+
 
Dag MF, dag oma!

Het heeft even geduurd, maar inmiddels had ik de onderdelen en de moed verzameld om het geheel eens goed aan te pakken. Ik heb er een nieuwe remschijf opgezet en een helemaal nagekeken en netjes ingevette klauw met nieuwe blokjes. Nu remt 'ie weer helemaal top!

Waar het denk ik fout ging is dat ik niet wist dat de klauw niet over 2 bouten heen en weer glijdt, maar over 1 bout en 1 bus. Bij nader inzien had ik dit makkelijk kunnen beredeneren, maar op een of andere manier heb ik dit in mijn speurtocht over het internet en door het WPHB gemist. Ik dacht dat de klauw over de bout moest glijden die door die bus zit! Voortschrijdend inzicht noemen we dit dan maar. Van beide klauwen zat deze bus dus muurvast. Na wat kuizen, vet en gepriegel met rubbertjes had ik weer een klauw met een bus wel soepel heen en weer ging.

Tot zover dit avontuur :] :]


full


deze dus :+

Bedankt iedereen voor jullie tips en ongezouten kritiek!
 
Laatst bewerkt:
Beste leden... Het is een oud topic maar wel exact over mijn probleem.
Misschien kunnen jullie me helpen.

Ik heb het zelfde probleem als de TS. Temmen bij hoge snelheid is geen probleem. Remmen bij lagere snelheid (voor stoplicht, kruising, rotonde etc etc) gaat gepulseerd.

Wat WAS er allemaal fout:
- remblokken waren niet helemaal fris meer
- Rechter remschijf had een slinger
- remklauwen (glijdende gedeelte over de bussen) zat zo vast als een huis.

Dus tijd voor groot onderhoud:
- hele zooi weer gangbaar gemaakt
- nieuwe blokken
- nieuwe schijven
- Alles met voldoende remmenreiniger schoongemaakt

maar..... het zit er nog steeds.

Als ik me motor op de bok zet en zorg dat me voorwiel los hangt dan en een slinger aan me wiel geef dan loopt het mooi en nagenoeg vrij. (remmen slepen dus niet aan)
Heel licht hoor je een ongelijk sleep geluid maar dat is bijna te verwaarlozen.

De remcilinders kan ik nog vrij eenvoudig naar binnen drukken.

Iemand nog tips?
 
Beste leden... Het is een oud topic maar wel exact over mijn probleem.
Misschien kunnen jullie me helpen.

Ik heb het zelfde probleem als de TS. Temmen bij hoge snelheid is geen probleem. Remmen bij lagere snelheid (voor stoplicht, kruising, rotonde etc etc) gaat gepulseerd.

Wat WAS er allemaal fout:
- remblokken waren niet helemaal fris meer
- Rechter remschijf had een slinger
- remklauwen (glijdende gedeelte over de bussen) zat zo vast als een huis.

Dus tijd voor groot onderhoud:
- hele zooi weer gangbaar gemaakt
- nieuwe blokken
- nieuwe schijven
- Alles met voldoende remmenreiniger schoongemaakt

maar..... het zit er nog steeds.

Als ik me motor op de bok zet en zorg dat me voorwiel los hangt dan en een slinger aan me wiel geef dan loopt het mooi en nagenoeg vrij. (remmen slepen dus niet aan)
Heel licht hoor je een ongelijk sleep geluid maar dat is bijna te verwaarlozen.

De remcilinders kan ik nog vrij eenvoudig naar binnen drukken.

Iemand nog tips?
Wiellagers, balhoofdlagers, vorkpoten, achtervering?
 
dat is een probleem wat wel vaker voorkomt.
schokkend remmen en bij controle is geen slag in de schijf te ontdekken.
het lijkt wel of er een deel van de schijf minder stroef is dan de rest van de schijf.
mijn eigen zephyr 1100 heeft het helaas ook.
de enige oplossing is andere schijven.
 
Bij gewoon straatgebruik zonder extreem remmen zal dit waarschijnlijk geen kwaad kunnen. Maar als de remmen flink heet zijn (circuit, bergen oid) en je houdt de rem ingeknepen, kan de schijf op de plaats van de blokjes veel minder z'n hitte kwijt als waar de blokjes niet zitten en KAN daardoor krom trekken. Tenminste, dat is de theorie erachter. of het in de praktijk veel uitmaakt of de blokjes er strak tegenaan zitten (rem ingeknepen) of 0,2mm (zoiets :?) vrij liggen (rem los), geen idee :?

ehhh - leuk verhaal - alleen andersom..... waarom dacht je dat sinterblokjes beter remmen?
Juist je remblokjes voeren de warmte af, door de sinterblokjes lukt dat nog beter. Remmen is niks anders dan energie omzetten in warmte en zsm afvoeren die warmte, zodat je ook netjes stil komt te staan....
 
Bedankt voor jullie berichten.
ff update:

Wiellagers, balhoofdlagers, vorkpoten => check allemaal goed, spelingsvrij etc
achtervering? => ??? niet naar gekeken.

MAAR:
Ik had natuurlijk ook wel even verder op dit forum gelezen en kwam daar diverse zaken tegen die ik nog wel eens kon bekijken. Dus vetpak weer aan en slopen die boel.

- Remblokjes gedemonteerd en even op een vlakke plaat geschuurd op en schuurpapiertje 1000. en vervolgens een 1/2 bus remmenreiniger op leeggespoten.
- de schijf welke de meeste problemen gaf gedemonteerd en het aanlegvlak van de velg goed schoongeborsteld met een staalborstel.
- de randen van de schijven even met een zoet-vijltje wat ronder gemaakt. Ik meende wat bramen te voelen.
- even extra gekeken naar me remcilinders. => blunder gemaakt door er even 1 cilinder er helemaal uit te persen... dus die weer terug en later de zooi ontluchten.

Alles goed vetvrij gemaakt en weer gemonteerd.
Na het ontluchten even een testronde en voor zover ik nu kon voelen/testen etc lijkt het probleem verdwenen!

Dus morgen naar me werk met de motor en dan kan ik het even beter voelen. Maar ik heb er goede hoop op.
Ik hou jullie op de hoogte.

Pre-edit: me remblokjes waren 350 km "oud" dus niet vandaag nieuw uit de verpakking..
 
Laatst bewerkt:
Als dat met je K is dan zou ik als ik jou was de remschijven eerst eens goed op scheuren controleren want dat was bij mijn K wel het geval. Hard remmend niets aan de hand maar zachtjes al remmend naar het stoplicht toe rollend ging de K steeds harder bokken. Schijven bleken ook helemaal hol getrokken te zijn. Liepen dus als het ware schuin tussen de remklauwen door.
 
Sorry Sorry..... helemaal vergeten bij te werken.

JA het is verholpen bij mij!
Inmiddels 2x naar me werk heen en weer gereden en verschillende situaties meegemaakt. Remmen gaat weer heerlijk soepel en direct.
Zie mijn eerdere post wat IK gedaan heb, maar lees ook alle andere posts uit dit topic want daar staan ook goede controle tips in!

Bedankt iig voor jullie inbreng.
Dennis
 
Terug
Bovenaan Onderaan