Pijpenbuiger....en nu?

Uit de advertentie: Wel is het belangrijk om het juiste materiaal voor het gebruik in deze buizenplooier aan te schaffen. Laat u zich hierover informeren door uw leverancier.

Dus ff je leverancier van deze buizenbuiger bellen.
 
Laatst bewerkt:
Idd, vol stampen met zand en eventueel de uiteinden met geweld afsluiten met pluggen. Dan blijft de buis redelijk intact tijdens het buigen..

Maar idd, deze buigers werken eigenlijk niet voor dunner / harder materiaal.
 
rems-curvo-set-15-22-28-elektrische-pijpenbuiger.html
Handige hydraulische pijpenbuiger gekocht. En ik ben nu in staat elke buis te laten knikken. ☺️
Iemand handige tips&tricks? Voor de hand liggend; meeste zal 25mm zijn.

HBM 12 Ton Pneumatische Pijpenbuiger
Verkeerde gekocht, deze duwt de bocht er in, je moet er een hebben die de bocht er in trekt.
Zoiets dus:
Rems Curvo Set 15-22-28 Elektrische pijpenbuiger
 
De machine die je aangeschaft werkt (zoals genoemd) middels het druk buigprincipe. Deze methode is geschikt voor het buigen van dikwandige pijp tegen lage kosten en met een minimum buigradius van 5 tot 6 keer de buisdiameter. I.i.g. voor kritische maatvoering en dunwandige pijpen is deze methode niet geschikt.

Edit: Dikwandig betekend dat de diameter van de buis zon 6 tot 12 keer groter is dan de dikte van de wand. Ø25mm extern betekend dus een wanddikte tussen de 2 tot 4 mm. Buigradius is minimaal 125 mm.
 
Laatst bewerkt:
No sweat, tja het is maar welke eisen je stelt.

Mocht je meer willen weten vraag maar raak! ;)

Ik heb/had niet de utopie om vlechtwerk-uitlaatsystemen te buigen met dit geval :P

Sporadisch, en voor mijn huidig projectje, u-beugeltjes voor caferacer-kontjes. U-tje uit twee delen samenstellen ben ik ook al content mee ( en daarmee niet afhankelijk van metaalbedrijven)

Ik moet zeggen (met de tips van vandaag): 25 x 1,5 gebogen, 90 graden, met zand gevuld en een dikke klodder vet ging keurig. En een stuk 25 x 3 (meen ik) gebogen zonder zand. Rustig aan. ging beter ;)

Kortom: in plaats van de doos omkieperen en als een idioot op t eerste de beste stuk buis gaan staan krikken alsof mijn leven er van af hangt werkte niet..... |(
 
Ik heb hier buigbuis 1" liggen om o.a. sturen te maken.

ik ben zelf TIG aluminium lasser, maar heb daar ook met buigen van leuningen te maken, en dan gebruiken we echt buigbuis-aluminium, mijn stuur ijzer , is buig buis, apart naar vragen bij de ijzerhandel, anders google het maar, die knik niet snel.

DSC02665Small.jpg
 
Laatst bewerkt:
heb zelf wel ervaring in het normale gebruik van zo een ding op mijn werk met dik wandige buis.
dat gaat idd prima.
vullen met zand is een bekende methode maar heb begrepen (niet gezien of zelf gedaan)dat aan 1 kant afdoppen en aan 1 kant een nippel om te vullen.
en dan vullen en afdoppen met water of olie.
vloeistof is niet samendrukbaar en alhoewel ik het nooit zelf getest heb ,lijkt me het ergens wel logisch.
 
Laatst bewerkt:
Sommige staalsoorten laten zich een ietsie buigen, voor uitlaten gebruik ik ook speciale buigbuis, als je zo een buis uit een stelling trekt loop je het risico dat je een harde hebt, die geen taaiheid heeft. Veel soorten zijn er, dikwandig laat zich idd makkelijker buigen dan dunwandig van 2 mm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan