Xenon lamp dimbaar?

bowser01

MF'er
20 nov 2012
132
0
Zegge
Wil me tweede koplamp van een cbf1000 mee laten branden op dimlicht is nu alleen grootlicht h7
Zit xenon verlichting in
Van mototronix zijn er van die module,s om je lamp in vermogen terug te draaien zodat ze niet meer verblinden, weet iemand ook of dit op xenon verlichting werkt???
Anders zou ik voor een andere koplampreflector moeten gaan kijken in engeland :?
 
Als je dit wil, dan moet je ombouwen naar H4.
Die hebben gekombineerd dim en grootlicht.
Dat dimlicht heeft een schermpje wat de bundel beperkt
Dat werkt wel.
 
Ombouwen is geen optie
Rest mij de vraag dus rijden ze in engeland met dimlicht in de rechterkoplamp of is dat het zelfde als bij ons 8-)
gaat dus om een cbf 1000 uit 2007
bij lingshonda parts geven ze voor een europeese of engelse koplampunit een ander nummer op er zit dus ergens verschil in
 
Ombouwen naar h4 helpt niet omdat niet de soort lamp (h4/h7/h-whatever) grootlicht bepaald, maar de positie van de lamp ten opzichte van de reflector. Als je goed kijkt zie je dat de reflector en de positie van de lamp links anders is dan rechts.
Normaal is bij moderne motorfietsen dat het dimlicht universeel is met transparante lens, oudere modellen hebben een "masker" in het glas, waarbij er een uitsparing is die helpt de berm beter uit te lichten. Die werd vroeger ook afgeplakt als je naar engeland ging. Tegenwoordig heb je gewoon - als ie goed afgesteld staat - een vlakke verlichtings horizon.
Dus waarom een ander nummertje - weet niet ....

edit: je hebt lampen in een kuip, zie ik. Als je daar mooi licht in wilt hebben moet je eigenlijk bi-xenon projectors inbouwen, kan je wel dubbel dimlicht voeren.
 
Laatst bewerkt:
Als je geen waarde hecht aan groot-licht, dan kun je inderdaad 2x een dimlicht reflector plaatsen, dan geven beide lampen hetzelfde lichtbeeld. Wil je zowel groot als dimlicht links en rechts, dan zou ik voor projectoren gaan. Aangezien je de lampen al hebt, ben je voor 80e klaar.
 
ik had op mijn cbr100rr ook mijn grootlicht omgebouwd naar xenon. was wel dan 2 aparte koplampen. Grootlichtschakelaar was gewoon de schakelaar om te ontsteken. Het blauw/zwarte draadje uit mijn dash gehaald zodat je niet het blauwe lampje hebt op je . De grootlicht reflector volledig naar beneden gericht en nooit problemen gehad. kan je reflector apart bedienen of is het 1 geheel?
 
Ombouwen naar h4 helpt niet omdat niet de soort lamp (h4/h7/h-whatever) grootlicht bepaald, maar de positie van de lamp ten opzichte van de reflector. Als je goed kijkt zie je dat de reflector en de positie van de lamp links anders is dan rechts.
Normaal is bij moderne motorfietsen dat het dimlicht universeel is met transparante lens, oudere modellen hebben een "masker" in het glas, waarbij er een uitsparing is die helpt de berm beter uit te lichten. Die werd vroeger ook afgeplakt als je naar engeland ging. Tegenwoordig heb je gewoon - als ie goed afgesteld staat - een vlakke verlichtings horizon.
Dus waarom een ander nummertje - weet niet ....

edit: je hebt lampen in een kuip, zie ik. Als je daar mooi licht in wilt hebben moet je eigenlijk bi-xenon projectors inbouwen, kan je wel dubbel dimlicht voeren.

klok en klepel verhaal
Denk toch eens na voor je iets neerkalkt wat onzin is...
Als het puur de POSITIE zou zijn, dan zou het dus geen reet uitmaken hoe je de lamp zelf in de unit monteert..
Waarom denk je dat een lamp maar op een manier in de unit kan......
zal ik het zeggen of ga je hier zelf uitkomen???
 
ik had op mijn cbr100rr ook mijn grootlicht omgebouwd naar xenon. was wel dan 2 aparte koplampen. Grootlichtschakelaar was gewoon de schakelaar om te ontsteken. Het blauw/zwarte draadje uit mijn dash gehaald zodat je niet het blauwe lampje hebt op je . De grootlicht reflector volledig naar beneden gericht en nooit problemen gehad. kan je reflector apart bedienen of is het 1 geheel?

Dat jij nooit problemen hebt gehad wil niet zeggen dat het een nette oplossing is. Een grootlicht reflector heeft geen strak lichtbeeld, het is immers de bedoeling dat je zo veel mogelijk licht hebt boven de plek waar je normale dimlicht stopt.
DOT-ECE-cutoff-300x200.jpg


Hier zie je lichtbeeld zoals dat is toegestaan in Nederland, ECE is Europees, DOT is de Amerikaanse standaard, die in Europa ook is toegestaan (en veel gebruikt wordt icm xenon verlichting in een projector).

Als je dan toch gaat knutselen zou ik voor een nette oplossing gaan.
 
klok en klepel verhaal
Denk toch eens na voor je iets neerkalkt wat onzin is...
Als het puur de POSITIE zou zijn, dan zou het dus geen reet uitmaken hoe je de lamp zelf in de unit monteert..
Waarom denk je dat een lamp maar op een manier in de unit kan......
zal ik het zeggen of ga je hier zelf uitkomen???

Jij hebt een probleem met begrijpend lezen, sorry. Wat ik aangeef dat beide lamphuizen verschillend zijn, ook al gaat er in beide dezelfde h7 lamp. Dus 1 voor dim en 1 voor grootlicht.
Is de combinatie van reflector en lens, en de positie van de gloeidraad tov de reflector.
En natuurlijk kan een lamp maar op 1 manier in de fitting..... dat snap jij zelfs :}
 
Jij hebt een probleem met begrijpend lezen, sorry. Wat ik aangeef dat beide lamphuizen verschillend zijn, ook al gaat er in beide dezelfde h7 lamp. Dus 1 voor dim en 1 voor grootlicht.
Is de combinatie van reflector en lens, en de positie van de gloeidraad tov de reflector.
En natuurlijk kan een lamp maar op 1 manier in de fitting..... dat snap jij zelfs :}

nee is niet waar..
de dimlichten hebben een afscherming op de fitting OF in de lamp zelf...
Je kunt voor ELKE fitting een xenon kopen, al of niet half afgeschermd..
je moet alleen de juiste lamp bij de juiste fitting zien te vinden...
Bij H4 b.v. zit er in de lamp een plaatje boven de dimlicht gloeispiraal, en die zorgt er voor dat het licht via de bovenkant van de reflector naar beneden wordt weerkaatst, bij het grootlicht zit dit niet, heeft niets met de positie te maken....
Eneige verschil met oude en nieuwe lampen is het glas of de lens , de oude zijn ontwikkeld voor conventionele lampen, en als je daar xenon in stop krijg je een onprettige verstrooien van het licht...bij heldere lenzen heb je daar ( zolang ze spiegelglad blijven) geen last van.
Van siemens kun je b.v. xenon lampen krijgen met ingebouwde ballast, maar die kutkrengen kosten 150 euro p/st, maar zijn gewoon afgeschermd dus als dimlicht te gebruiken
Kijk deze b.v. kan gewoon in een H4, heeft dus DIM ( afgeschermd plaatje in de lamp en groot)
full


en een H7 gedimde versie
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan