zachte remblokken

SpaceMonkey

Die hard MF'er
24 okt 2012
325
1
Eindhoven
Ik ben op zoek naar nieuwe remblokken voor mijn motor. Mijn schijven zijn versleten, en ik ga ook nieuwe tweedehandse schijven erop zetten die wel binnen de slijtagelimiet zitten.

Nu heb ik gehoord dat de originele remblokken 'hard' zijn. Daardoor slijten ze minder, en doe je er langer mee. Alleen je schijven slijten wel weer sneller.

Een betere optie lijkt mij dan om er zachte remblokken op te zetten. De blokken slijten sneller, maar je schijf blijft langer heel. En aangezien die schijven nieuw best duur zijn vergeleken met de blokken..

De opties die ik op mijn favoriete webshop tegen kom zijn:

EBC semi-sint (30 euro)
EBC SINT EPFA extreme pro (70 euro)
EBC Sint HH (43 euro)
EBC STD (27 euro)

Blijkbaar allemaal van hetzelfde merk. En dan hebben we gesinterde en niet gesinterde en semi gesinterde blokken. En nog eentje met een seksueel overdraagbare aandoening. :+

Maar welke zijn zacht en zorgen dat ik mijn schijven niet te snel verslijt?
 
Laatst bewerkt:
Ik kan het helemaal mis hebben, maar zachte blokken remmen helemaal niet beter.
Je hebt minder gevoel bij het remmen, maar dat is niet echt een voordeel.

Schijven zijn duur, maar wat denk je dat remblokken kosten.
1 x extra blokken wisselen kost je al gauw € 80,-


Is dat zo?
Dit staat toch echt als omschrijving bij motozoom

TRW/Lucas® remblokken
Organisch, MCB 531 LF. Per set voor één schijf!
Bestelnummer: 70034027
9.1

High Performance TRW/Lucas® organische remblokken is kwaliteit van de bovenste plank. Jarenlang onderzoek en ervaring hebben ervoor gezorgd dat Lucas een van de toonaangevende fabrikanten van remtoebehoren werd. De remblokjes en -schoenen kosten misschien ietsje meer, maar je krijgt er wel pure kwaliteit voor terug. De gebruikte materialen zijn zachter, waardoor de remprestaties beduidend verbeteren en de schijf gespaard wordt.
 
Is dat zo?
Dit staat toch echt als omschrijving bij motozoom

TRW/Lucas® remblokken
Organisch, MCB 531 LF. Per set voor één schijf!
Bestelnummer: 70034027
9.1

High Performance TRW/Lucas® organische remblokken is kwaliteit van de bovenste plank. Jarenlang onderzoek en ervaring hebben ervoor gezorgd dat Lucas een van de toonaangevende fabrikanten van remtoebehoren werd. De remblokjes en -schoenen kosten misschien ietsje meer, maar je krijgt er wel pure kwaliteit voor terug. De gebruikte materialen zijn zachter, waardoor de remprestaties beduidend verbeteren en de schijf gespaard wordt.

Goh ...
In de grote mensen wereld bestaat zoiets als reclame...dat zijn mooie praatjes om twijfelaars over de streep te trekken iets te kopen, maar die praatjes zijn soms niet helemaal waar ( ja ik weet het is niet helemaal eerlijk , maar het mag, dus doen ze het)

Zachtere remblokken, zijn BETER te doseren, maar hebben minder BITE...dus je moet wel harder remmen om dezelfde vertraging te krijgen, en inderdaad , je schijven slijten minder...
 
Juist, maar ik heb op straat liever blokken die vanaf het begin van de remactie een constante remvertraging geven, dan dat ik blokken heb die eerst een seconde nodig hebben om remvertraging te genereren (en dat ik al remmende de input in de remhendel moet gaan aanpassen om de remvertraging gelijk te houden). En dat is vaak het probleem met dat soort blokken.
:')
 
Is dat zo?
Dit staat toch echt als omschrijving bij motozoom

TRW/Lucas® remblokken
Organisch, MCB 531 LF. Per set voor één schijf!
Bestelnummer: 70034027
9.1

High Performance TRW/Lucas® organische remblokken is kwaliteit van de bovenste plank. Jarenlang onderzoek en ervaring hebben ervoor gezorgd dat Lucas een van de toonaangevende fabrikanten van remtoebehoren werd. De remblokjes en -schoenen kosten misschien ietsje meer, maar je krijgt er wel pure kwaliteit voor terug. De gebruikte materialen zijn zachter, waardoor de remprestaties beduidend verbeteren en de schijf gespaard wordt.



Reclame van de fabrikant zelf, ik verkocht ook Lucas, ben er jaren geleden er volledig mee gestopt.
Zijn zeker niet slecht en niet duur maar was er toch niet tevreden over. Ik lever nu een ander merk die tot nu toe werken deze foutloos.
Van Lucas is de LF serie ( low frction ) meer bedoeld voor de achterrem.
Dus beter niet gebruiken voor de voorrem.
 
ik dacht dat je met zachte blokken (voor circuit gebruik) juist beter remde. Dat hoorde ik van iemand die er meer verstand van heeft dan ik :-P

Tja, op het circuit rij je over het algemeen vol gas en vol rem (als je het goed doet), en haal je snelheden van boven de 250km/u.

Als je ook zo op de weg rijdt, dan zou ik voor circuitblokken gaan. Maar wel even opletten dat je de blokken eerst warm moet rijden voordat ze iets gaan doen.

Voor weggebruik, gewoon gesinterde standaard blokken.

Je wil op de weg sowieso niet al te veel harder remmen dan de auto achter je kan remmen...
 
Ik ben erg gecharmeerd van Ferodo remblokken:

http://www.ferodoracing.com/it/motorcycle/sintergrip_road.htm

Als je harder wil remmen:

http://www.ferodoracing.com/it/motorcycle/array_cooling.htm

Die laatste gebruik ik op mijn circuitmotor. Het zijn nog geen echte circuitblokken, ze doen het op de weg ook erg goed.

Ik heb op het circuit met ST blokken en XRAC blokken gereden. Beide voldoen prima op het circuit. Maar met de ST blokken merkte ik dat ik toch na 3 of 4 sessies soms pijn in mijn onderarm begon te krijgen van het remmen. De ene dag niet, de andere dag wel. Zal wel aan de temperatuur hebben gelegen en aan mijn algemene fysieke gesteldheid van de betreffende dagen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan