oliekoel

frank c

MF'er
25 feb 2014
43
0
Hoe zit het als je olie ververst en je hebt een olie koeler,
word deze dan ook gelijk mee ververst?
Het is een bandit bwjr 2006.
 
Iets met de (gravitatie) wet van Newton. ;)

Voordat je je olie gaat wisselen gewoon je motor even goed op temperatuur rijden zodat de olie dun wordt en naar beneden zakt. Ook je oliekoeler loopt daarbij (praktisch) leeg.
 
Wat maakt het nou uit?
Er blijft overal wel wat olie achter. Als je de boel echt schoon wilt hebben, zul je 2 keer olie moeten verversen. Alleen heeft dat geen nut.
 
olie koeler loopt meestal niet ( helemaal ) leeg,
maar dat maakt ook totaal niet uit. gewoon warm rijden, olie er uit nieuwe olie er in. er blijven zat restjes achter in het blok. vermengt gewoon en is niet erg
 
Lijkt mij belangrijker om na een aantal jaren het aanzuigfilter voor je oliepomp een keertje te controleren (dus carterpan eronder uit) belangrijker is dan de zorgen om "niet ververste" olie in een oliekoeler..
 
Bij een gsxr oliekoel zittem de aansluitingen beide aan de bovenkant ;) bij een bandit aan de onderkant en die loopt dus groterdeels leeg bij een oliewissel ;)

Met wat moeite te zien op onderstaand plaatje, tussen de uitlaatbochten in

suzuki_12.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dus omdat de slangen aan de onderkant zitten loopt de radiator leeg?
En waar komt dan de lucht vandaan die in de radiator zou moeten gaan zitten
Of trekt de radiator vacuum?

Ik meen dat er in de aanvoerleiding een klepje zit in het blok die normaal gesloten is
Ik denk dat er door deze klep geen lucht in de radiator getrokken kan worden en dat daarom dus de olie niet uit de radiator loopt
 
Terug
Bovenaan Onderaan