Led knippers, wie kan mij helpen met mijn boodschappen lijst

Rayg74

MF'er
26 jan 2014
55
0
Rotterdam
Facebook
Goedenavond,

Ben me nu de hele avond aan het inlezen over LED verlichting en LED knipperlichten. Realiseer je svp dat ik echt een electronica analfa-digi-beet ben, dus begint me al redelijk te duizelen. Relais, weerstanden, Amperes, Voltage en Ohm's... Geen kaas van gegeten, dus vraag ik uw hulp in bij het samenstellen van mijn boodschappen lijst. Wat is namelijk mijn plannetje.

Op mijn CBR929 gaan originele knipperlichten en het achterlicht eraf. Daarvoor in de plaats komen dan:
Achterlicht en Kentekenplaat houder (optie 1)
full

full




Of

full

met
full



Ter vervanging van mijn knipperlichten wil ik deze op elke hoek 2 plaatsen (dus voorbeeld: links achter 1 op de passagiers step en 1 op de tail, links voor 1 x op de plek van de originele en 1 x in de koplamp)

full

full


En als ik dan toch bezig ben voor in de cockpit:
full


Goed, wat ik begrijp is het volgende: als je met LED;s gaat werken heb je weerstanden nodig.En voor de knipperlichten, relais om ze op de juiste snelheid te laten knipperen. Tevens las ik iets over in serie en paralel schakelen om juist wel en niet te doen.

Het installeren dat zal ik best kunnen. Ben redelijk handig. Heb alleen totaal geen kennis van relais en weerstanden.

Voor de tail light en kentekenplaat verlichting een weerstand van 50w 6 ohm 12v aansluiten op de originele bedrading. (klopt dit ?)

Voor de knipperlichten vermoed ik dat ik deze op de originele draden kan aansluiten, alleen dan met een relais ertussen. of kan dit ook met weerstanden ? Kan ik dan ook de LED raw's per hoek serie schakelen of liever parallel ? Kan ik dit dan doen door op originele draad de relais of weerstand plaatsen en daarna de LED ?

Alvast bedankt voor uw hulp, hoop dat ik zelf al wat op de goede weg ben.
 
Laatst bewerkt:
Het achterlicht/remlicht en de cockpitlampjes kan je zo monteren zonder aanpassingen.
De knippers kan je op de originele draden aansluiten, het enige wat je aan moet passen is het knipperrelais, deze moet vervangen worden door een relais speciaal voor led knippers.
Als je 12 volt leds gebruikt heb je geen weerstanden nodig.

Ik begrijp alleen je serie/parallel verhaal niet goed, er komen neem ik aan 2 knippers voor en 2 knippers achter op de motor?
 
Laatst bewerkt:
Het achterlicht/remlicht en de cockpitlampjes kan je zo monteren zonder aanpassingen.
De knippers kan je op de originele draden aansluiten, het enige wat je aan moet passen is het knipperrelais, deze moet vervangen worden door een relais speciaal voor led knippers.
Als je 12 volt leds gebruikt heb je geen weerstanden nodig.

Ik begrijp alleen je serie/parallel verhaal niet goed, er komen neem ik aan 2 knippers voor en 2 knippers achter op de motor?

Dank je wel voor de snelle reactie.

Er komen 4 knippers voor en 4 knippers achter. Dus 2 x links voor , 2 x links achter en rechter zijde idem.

Kan ik de originele draad (waarop maar 1 knipperlicht zat) splitten en aan het einde van beide (nieuwe) einden van de draden een relais plaatsen ?
 
Laatst bewerkt:
Ok, dus als ik het nu goed begrijp het volgende:

De constant brandende lampen hebben geen weerstand nodig en kan ik zo monteren (mits het 12V LED's zijn), voor de knipperlichten heb ik een relais nodig (8 x dus) en er hoeft alleen een weerstand tussen als deze ook geen 12V zijn.

Moet te doen zijn :)
 
Je hebt voor die 8 knippers maar 1 relais nodig, er zit nu ook een relais op de motor dat de knippers laat knipperen zeg maar, dat relais zit waarschijnlijk onder je zadel, die moet je vervangen door een andere.
Voor de rest moet het lukken zoals je het nu beschrijft.
 
Laatst bewerkt:
Oooh,

ok dan, weet je toevallig ook welke relais ik moet hebben ?
Staat ie in dit lijstje : http://www.japparts.nl/index.php?main_page=index&cPath=849_856_1242

@Hans... aangezien dit mijn eerste keer electro knutselen wordt doe ik het natuurlijk liever in 1 keer goed. Als gezegd. Geen verstand van electronica, maar wel handig genoeg om van smartphones onderdelen te vervangen, videokaartjes van mijn pc te solderen ( en laten verbranden na overclocken ;( )

Ben ik straks eindelijk van die zwarte butsen af aan de zijkant van mijn motor... kan niet wachten... :}
 
Laatst bewerkt:
Ga ik morgen nakijken.

Dank voor de info tot dusver.

Knipperlichten besteld, afdek kapjes tbv oude knipperlichten, en kentekenplaat houden met achterlicht.

Zodra ik ze binnen heb en gemonteerd heb zal ik foto's plaatsen.

Snap verschil tussen serieel en parallel wel, had alleen ergens gelezen dat serieel problemen gaf in de schijn sterkte van de lampjes. Vandaar dat ik het navroeg
 
Laatst bewerkt:
@Hans50 Je hebt helemaal gelijk hoor maar een beetje normaal reageren kan geen kwaad toch?
post aangepast.
Nou ja, je geeft (zeker goed bedoelde) adviezen maar ik heb de indruk dat je wel ergens een klok hebt horen luiden maar je weet niet in welk dorp de kerk staat. Dan kun je dat misschien beter achterwege laten. Bedoel ik niet verkeerd.
 
Is allemaal niet zo moeilijk als het lijkt.

Je hebt twee mogelijke manieren, of je maakt gebruik van 4 weerstanden, één linksvoor, één linksachter, enz, de tweede pinker die je telkens paralel gaat zetten per pinker geeft geen probleem, de relais voelt al de weerstand van die ene weerstand en de extra in paralel gezette pinker gaat gelijk met de andere (sorry, nogal een omslachtige uitleg voor iemand die niet gekend is met de wetten van de elektronica ;) ), wat te omslachtig is gezien je tegenwoordig de volgende mogelijkheid hebt ...

... je doet het veel eenvoudiger, zoals Red Force reeds aanhaalde, je huidige pinker relais vervangen door eentje die gemaakt is voor LED's ... ik heb het stil vermoeden dat jij een 7-pins relais hebt

en verder ... ziet er allemaal lekker cool uit 8-)

Edit: voor constant brandende verlichting maakt het niets uit ... tenzij je motor met het "canbus" systeem werkt. Is simpel achter te komen, heb je een boordcomputer die aangeeft als er verlichting defect is? Dan is de kans groot dat je canbus hebt, en moet je ook daar telkens met een weerstand gaan werken, maar ik vermoed dat jij eentje zonder canbus hebt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goed, laat ik dan maar even serieus zijn. Voor je (LED)knipperlichten neem je liefst een lastonafhankelijk relais. Hoef je niet met weerstanden te experimenteren. Dat relais komt in plaats van je originele knipperrelais. Klaar. Hoeveel knipperlichten je verder wil aansluiten mag je zelf weten, maar wel parallel. Dwz de (bv) zwarte draadjes aan elkaar en de (bv) gele draadjes aan elkaar. Dit per kant en zonder kroonsteentjes.
 
Goed, laat ik dan maar even serieus zijn. Voor je (LED)knipperlichten neem je liefst een lastonafhankelijk relais. Hoef je niet met weerstanden te experimenteren. Dat relais komt in plaats van je originele knipperrelais. Klaar. Hoeveel knipperlichten je verder wil aansluiten mag je zelf weten, maar wel parallel. Dwz de (bv) zwarte draadjes aan elkaar en de (bv) gele draadjes aan elkaar. Dit per kant en zonder kroonsteentjes.
Wees voorzichtig met die kleuren ... die komen niet altijd overeen ;)
Nou ja, als je een LED omgekeerd aansluit gaat ie niet kapot, hij werkt gewoon niet :P
 
Snap verschil tussen serieel en parallel wel, had alleen ergens gelezen dat serieel problemen gaf in de schijn sterkte van de lampjes. Vandaar dat ik het navroeg
Klopt, als je twee 12V lampjes (of LED's) in serie zet krijgt elk nog maar 6V ;)
Lampjes gaan dus maar half branden ... LED's gaan zelfs niet aangaan, die werken gewoon niet als er zelfs maar een iets te weinig voltage op toekomt.
 
Dank u allen voor deze informatie.

Zover ik nu begrijp en mijn eigen kennis inschat :) moet dit zeker lukken.

Voor de duidelijkheid, ik heb een Honda CBR 929 uit 2000. Moet alleen nog het knipper relais kopen en 4 extra knipper led's. Verkoper had er nl. nog maar 4.

Kan niet wachten tot het binnen is.

Hou jullie op de hoogte.

Ray
 
Terug
Bovenaan Onderaan