Vraagje ivm voorvering afstellen

Bergwerk

Die hard MF'er
29 sep 2011
904
2
Rotterdam
Afgelopen week heb ik nieuwe keerringen en olie in de voorvork van mijn FZS1000 Fazer laten zetten. Na de beurt heb ik het idee dat de vering wat zachter staat afgesteld dan eerst. Vooral bij hard remmen heb ik het idee dat hij meer in de vering duikt. Toen het nog wat stroever stond stuurde het fijner. Moet er bij vermelden dat er aftermarket veren in zitten. Als ik me niet vergis kan ik dit 'duiken' het beste wat bijstellen door de compressie 'harder' te zetten, toch?

0211MC_fork_comp_zoom.jpg
 
Afgelopen week heb ik nieuwe keerringen en olie in de voorvork van mijn FZS1000 Fazer laten zetten. Na de beurt heb ik het idee dat de vering wat zachter staat afgesteld dan eerst. Vooral bij hard remmen heb ik het idee dat hij meer in de vering duikt. Toen het nog wat stroever stond stuurde het fijner. Moet er bij vermelden dat er aftermarket veren in zitten. Als ik me niet vergis kan ik dit 'duiken' het beste wat bijstellen door de compressie 'harder' te zetten, toch?

[afbeelding]

is het een up side down vork?
 
Door de demping zwaarder te zetten gat de vork niet minder ver maar minder snel in.
Als je hard remt zal hij even ver inveren als eerst tenzij je maar heel kort remt.
Ik denk dat je met de luchtkamer verkleinen meer wint.
 
Dan zit de ingaande demping aan de bovenkant, rebound zit dan onder.

Veervoorspanning bepaald je rijhoogte
ingaande demping maakt hem zwaarder inveren

( heb je een progressieve vering geplaatsr? of een te lichte veer?)

meet even tijdelijk met een trekbandje hoever je vering induikt. met een right side up zie je
aan de bovenzijde van je veerpoot hoever hij induikt, daarna iets verstellen en kijken hoeveel het scheelt ( je kan hem ook eens helemaal openzetten om te kijken hoever je werkelijk kan komen als alles openstaat. (linksom draaien)

als je klaar bent met meten en afstellen wel weer je trekbandje verwijderen omdat het samen met stof en zand krassen in je chroomlaag kan maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga er van uit dat dit correct is uitgevoerd. De olie die er in zat was inderdaad nogal oud heb ik me laten vertellen.

Het is ook geen groot verschil, maar genoeg dat het opvalt. Maar ga ik dus eerst aan de slag met kleine correcties van de rebound of compressie?

En de juist hoeveelheid / luchtkamer ?

Wat ook kan is dat alles correct is uitgevoerd maar de oude olie dusdanig slecht was dat ie niet lekker meer liep / viscositeit naar de klote was, en het daardoor voorheen juist te stroef liep
 
Beste mijnwerker, er zijn 3 mogelijkheden:

-de nieuwe olie heeft een lagere viscositeit.
-er zit nu iets minder olie in, hetgeen de luchtkamer vergroot.
-een combinatie van beide.

Het verhogen van de compressiedemping zorgt ervoor, dat de voorvork langzamer inveert.
Het verhogen van het olieniveau (=verkleinen van de luchtkamer) zorgt ervoor dat de voorvork minder ver inveert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan