Oude compressor

stungun

Rookie
21 mrt 2008
4
0
Nieuw-buinen
Hallo allemaal

ik weet niet of ik het hier kan vragen maar ik doe toch een poging :)

ik heb me een oude compressor gekocht 2 cilinder bijna alles compleet

nu mis ik 1 ding de elektro motor (wel belangrijk anders doet die het niet :+ )

er heeft een 380v motor op gezeten en wil ik er ook weer zo één opzetten maar zou niet weten welke motor ik er op moet zetten hoeveel toeren? hoeveel kw?

hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen

Groet

Ricardo
 
met 3-4 Pk zit je altijd goed, voor hobby tenminste, en het toerental af laten hangen van je poelies...
Ik kan zo zonder verder info niets zeggen over het slagvolume, maar als de slag groot is, maak je de aandrijfpoelie kleiner , is de slag klein , dan kun je wat groter...simpel as that....
 
Laatst bewerkt:
Meeste compressors met een 400 volt motor .
Draaien 3000 toeren . De motor dan he ;)
Maar heb je wel een poellie voor op de as vd motor .
Dan kun je aan de hand vd overbrenging terug rekenen welk toerental je pomp gaat draaien .
Als het goed is staat dit toeren tal op de pomp .
Maar meestal zie iets in de richting van 1200 of 900 toeren op de pomp .

Lager dan 900 toeren heb ik persoonlijk nog niet gezien .
En idd 3kw - 4kw zou wel lekker zijn bij een 2 cilinder .
 
Hangt geheel af wat voor compressor het is, de goedkope draaien vaak op hogere toeren omdat ze dan meer m3 eruit kunnen, slijt wel sneller. De wat betere merken draaien op lagere toerentallen om slijtage te beperken.
Als je de slag hebt kan je redelijk bepalen wat voor toerental hij moet draaien, afhankelijk van de zuigersnelheid.
wat betrefet 230V of 400V dat maakt niet veel uit, het gaat om het vermogen.
 
wat betrefet 230V of 400V dat maakt niet veel uit, het gaat om het vermogen.

Dat klopt, maar je bent wel beperkt op 230V. Gemiddelde 2 cilinder kan echt niet verder dan +/- 3pk, want daar voorbij trekt de gemiddelde stoppenkast het niet. Is best vermoeiend als iedere keer de zekering eruit pleurt zodra de compressor aan slaat.
 
Hangt geheel af wat voor compressor het is, de goedkope draaien vaak op hogere toeren omdat ze dan meer m3 eruit kunnen, slijt wel sneller. De wat betere merken draaien op lagere toerentallen om slijtage te beperken.
Als je de slag hebt kan je redelijk bepalen wat voor toerental hij moet draaien, afhankelijk van de zuigersnelheid.
wat betrefet 230V of 400V dat maakt niet veel uit, het gaat om het vermogen.

Heb hier een hoogtoerige ( voor wat de pomp betreft) compressor staan, zit direct op de motor, maar wel een industriekwaliteit..doet al jaren zijn ding
 
Je hebt ook verschil in industrie kwaliteit, zoals een atlas copco, keaser of boge, zijn meer gericht op garage gebruik, wat nog geen industrie gebruik is.
 
Als je 5 man naast elkaar op een assemblagelijn hebt staan neem je een schroefcompressor die een bepaald percentage meer lucht levert dan de lijn nodig heeft, er is dan nauwelijks buffer nodig.

In garages loop je eerder tegen piek gebruik aan, een grotere buffer is dan wenselijk en de liters per minuut zijn iets minder belangrijk.

Ieder type bedrijf heeft zijn eigen toepassing. Er komen pas problemen als ze het verkeerde apparaat hebben staan voor de toepassing, zoals een hydrovane die eens per kwartaal gebruikt wordt of een goedkope Chinese 2 cilinder voor keihard continu gebruik.

En als het dan niet werkt is het altijd de schuld van de compressor. Nooit een stomme keuze of gebrek aan inzicht ;)

Industriekwaliteit bestaat eigenlijk niet, het gaat om de toepassing.
 
Als je 5 man naast elkaar op een assemblagelijn hebt staan neem je een schroefcompressor die een bepaald percentage meer lucht levert dan de lijn nodig heeft, er is dan nauwelijks buffer nodig.

In garages loop je eerder tegen piek gebruik aan, een grotere buffer is dan wenselijk en de liters per minuut zijn iets minder belangrijk.

Ieder type bedrijf heeft zijn eigen toepassing. Er komen pas problemen als ze het verkeerde apparaat hebben staan voor de toepassing, zoals een hydrovane die eens per kwartaal gebruikt wordt of een goedkope Chinese 2 cilinder voor keihard continu gebruik.

En als het dan niet werkt is het altijd de schuld van de compressor. Nooit een stomme keuze of gebrek aan inzicht ;)

Industriekwaliteit bestaat eigenlijk niet, het gaat om de toepassing.

Een compressor die teveel levert, ook al is het maar weinig, is ook niet goed. Dan gaat de compressor te vaak in load/unload, het is altijd beter om een buffer vat te hebben.

En industrie kwaliteit bestaat niet, ben ik het niet helemaal mee eens, een olie vrije schroef van man turbo zit beter in elkaar als die van een atlas en aerzen is dan weer beter als man turbo, met zuigers heb je nog veel meer verschil. maar goed dit zijn dan ook compressors die de gemiddelde hobbyist niet nodig heeft. Voor thuis heb ik ook een simpel goedkoop ding staan voor de paar keer dat ik hem gebruik, en op m'n werk hebben bouwen met gemiddeld 100kW machines met uitschieters naar 500 kW, niet echt te vergelijken natuurlijk.
 
Tja ik heb het wel over het verschil tussen zeer goed en nog beter, een bromtor vuilt erg ruim buiten dat segment. Er wordt tegenwoordigverg snel gedacht dat iets "slecht is" en er betere kwaliteit moet komen, terwijl er bijvoorbeeld een totaal verkeerd type compressor/configuratie wordt gebruikt. Het woord "industrieel" komt tegenwoordig zelfs op Lidl gereedschap voor.. ;)

Is wel off topic aan het worden, sorry mensen.
 
Ik heb tot nu toe nog niets positiefs over dit model low noise compressoren gehoord. De enige die ik (van een ander merk) heb kunnen testen had uit de doos al 2 defecte koelfans.
 
Ik heb mijn compressor gewoon in een andere ruimte staan, RVS leiding onder de vloer/grond door, laat maar joekelen, niemand heeft er last van....
Heb diverse compressoren gehad, en de meeste herrie komt van de luchtaanzuig, zet je de compressor op goede trillingsdempers, dan heb je al een groot deel van de herrie te pakken
 
Er komen pas problemen als ze het verkeerde apparaat hebben staan voor de toepassing, zoals een hydrovane die eens per kwartaal gebruikt
Als je de vocht maar aftapt uit de tank van de Hydrovane valt dat ook wel mee, ik heb er zelf ook 1 staan van 2,2Kw, daar kon ik goedkoop aankomen.
Mooi stille compressor.
 
De bouwvorm van electomotoren wordt omschreven in de volgende lijsten.
B3 is met een voet, B5 motoren zijn met een flensbevestiging of een combinatie van beide.

vsp66a.jpg

35908ht.jpg


Bekijk de asdiameter, Ashoogte en steek van de boutbevestiging voor een passend model.

1500 toeren of 3000 toeren motoren komen veel voor. Succes!
 
Laatst bewerkt:
Als je de vocht maar aftapt uit de tank van de Hydrovane valt dat ook wel mee, ik heb er zelf ook 1 staan van 2,2Kw, daar kon ik goedkoop aankomen.
Mooi stille compressor.

Fout, de olie moet goed heet worden om het vocht uit de olie te halen van de hydrovane/mattei. Wordt ie niet warm omdat hij al weer uit gaat omdat ie op druk is blijft er vocht achter en roesten de blades vast of werkt ie niet meer door de sludge. Genoeg van die total-loss hydrovanes gezien . Beter is het om de hydrovane gewoon te laten draaien op zijn maximum druk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan