Schakelen van mijn Yamaha FZ1N

Johnny FZ1

Die hard MF'er
14 okt 2013
602
50
Even een technisch vraagje : het terugschakelen naar de eerste versnelling gaat niet soepel .( Het hele schakelen zou trouwens wat soepeler mogen ) Als ik op een kruising afrijd en ik schakel bv van zijn 3 terug naar zijn 1 dan gaat dit niet . ik kom dan tot de neutraal en moet dan even de koppeling lossen en opnieuw ontkoppelen . De kettingspanning is goed en de vrijeslag van de koppeling ook . Heeft het zin om aan de schakelstang nog wat te stellen ? Ik heb trouwens de motor sinds vorig jaar en toen vond ik ook al dat het wat soepeler kon . Iemand nog een idee ?
 
In principe is het niet de bedoeling dat je onder het rijden rechtstreeks terugschakelt naar z'n één. Dat gaat bij elke motor erg lastig.
Zodra de motor rijdt, schakel je terug naar z'n twee, dat moet genoeg zijn om weer op gang te komen. Pas als je bijna of helemaal stilstaat lukt het meestal wel om naar z'n een te schakelen.

Kortom: dat hoort zo.

Mbt het mindere schakelen: toch de kettingspanning controleren, die moet ff uit m'n hoofd minimaal 4cm zijn op de strakste plekken. "Hij is goed" heb ik zelfs van een monteur wel eens gehoord en dat bleek totaal niet te kloppen....
Daarnaast de afstelling van de koppeling controleren.

Is dat allemaal goed, dan kun je nog experimenteren met een andere olie. Het ene merk/type schakelt soms wat soepeler als het andere.
 
Laatst bewerkt:
In principe is het niet de bedoeling dat je onder het rijden rechtstreeks terugschakelt naar z'n één. Dat gaat bij elke motor erg lastig.
Zodra de motor rijdt, schakel je terug naar z'n twee, dat moet genoeg zijn om weer op gang te komen. Pas als je bijna of helemaal stilstaat lukt het meestal wel om naar z'n een te schakelen.

Kortom: dat hoort zo.

Mbt het mindere schakelen: toch de kettingspanning controleren, die moet ff uit m'n hoofd minimaal 4cm zijn op de strakste plekken. "Hij is goed" heb ik zelfs van een monteur wel eens gehoord en dat bleek totaal niet te kloppen....
Daarnaast de afstelling van de koppeling controleren.

Is dat allemaal goed, dan kun je nog experimenteren met een andere olie. Het ene merk/type schakelt soms wat soepeler als het andere.

:^

Met één klik te gelijk terugschakelen en als je bijna stilstaat idd naar de 1 schakelen.

Een andere olie kan ook helpen het schakelen te versoepelen.
Zelf had ik goede ervaringen met Motul voor de Yamaha.
 
Mijn werkplaats handboek geeft kettingspanning 2,5 en 3,5 aan . Misschien hem toch nog iets losser zetten . Ik heb hem nu op 3 staan . Dacht alleen dat het bij mijn vorige motor ( Honda CBR ) wel lukte om van zijn 3 hem naar zijn 1 te tikken . Moet wel toegeven dat dit al wel een jaartje of wat geleden is . Bedankt voor jullie reactie .
 
Terug
Bovenaan Onderaan