Koelvloeistof vervangen en flushen

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Heren,

Ik wil morgen mijn koelvloeistof gaan vervangen (Tiger 1050) maar daarbij ook het koelsysteem flushen. Koelvloeistof vervangen heb ik al vaker gedaan, maar flushen nog nooit. Ik heb al 4 liter gedeminaliseerd water staan.

Kan iemand zeggen hoe flushen precies moet? Want ik lees meerdere manieren. Moet je na het aftappen van je oude koelvloeistof je koelsysteem aftoppen met het demi water, dan even warm laten draaien en dan weer aftappen? Of moet je het koelsysteem gewoon doorspoelen met de aftapplug eraf?

Thanks alvast!
 
Goh, wat een heisa. Ik pak gewoon de tuinslang en spoel het blok en de radiateur door. Laat de motor lopen en doe dit vervolgens opnieuw. Daarna vul ik het koelsysteem met koelvloeistof uit de Action. :9
 
De meeste premixed coolants zijn een mix van 50% water en 50% koelvloeistof, dus

Volgens mij haal je 2 soorten door elkaar. Je hebt antivries wat je idd mengt met water en je hebt koelvloeistof. Deze mag je niet mengen met water omdat het dan de eigenschappen daarvan kunnen veranderen.

Maar ga gewoon lekker verder ik heb er zelf geen last van als je straks een keertje de motor bij -15 buiten hebt staan en en je blok aan gort vriest of dat je blok van binnen helemaal weg corrodeert

Is goed voor de handel zeg maar.
 
Haynes zegt: Tuinslang er bovenin, en doorspoelen tot er onderaan schoon water uit komt. Zelf denk ik dat op deze manier flushen bij motorfietsen geen meerwaarde heeft: alles is van aluminium: er komen geen roestdeeltjes o.i.d. in het systeem.

Wat ik zelf één keer heb gedaan is bij een twintig jaar oude motorfiets chemisch flushen. Dit i.v.m. het feit dat de oude koelvloeistof nog nooit was vervangen, en overal groene kalkaanslag op zat.

In mijn geval omvatte dit het toevoegen van een poeder (reiniger) aan de oude koelvloeistof, en hier twee uurtjes mee rijden volgens de handleiding. Resultaat was geweldig! zowel optisch als qua prestaties.

Als je je koelvloeistof volgens het schema vervangt dan hoor je deze agressieve manieren uiteraard niet nodig te hebben.
Ik ga maar snel m'n koelvloeistof van m'n auto vervangen.
Ik krijg dus meer vermogen ( betere prestaties )??? _O-
 
Laatst bewerkt:
Maar ga gewoon lekker verder ik heb er zelf geen last van als je straks een keertje de motor bij -15 buiten hebt staan en en je blok aan gort vriest of dat je blok van binnen helemaal weg corrodeert
Allereerst bedankt voor je volwassen reactie. Maar ik vraag me nu toch af wat er zou moeten corroderen aan demi-water? Weet je uberhaupt wat dit is?

Ten tweede, je blok aan gort vriezen terwijl er een premixed coolant in zit? Die paar druppeltjes die nu zijn vermengd met de echte coolant zeker... neh. Als ik de tuinslang in m'n radiator had gehangen, had ik toch net zoveel risico gelopen als ik jou moet geloven. Nogmaals, in de racerij rijden ze allemaal met demi-water in hun blok in plaats van koelvloeistof. Die blokken gaan allemaal corroderen en scheuren volgens jou?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij haal je 2 soorten door elkaar. Je hebt antivries wat je idd mengt met water en je hebt koelvloeistof. Deze mag je niet mengen met water omdat het dan de eigenschappen daarvan kunnen veranderen.
Natuurlijk veranderen daarvan de eigenschappen als je er water bijmengt, maar zoals wel vaker hier op het forum wordt de soep niet zo heet gegeten dan zoals hij opgediend wordt.
:N
De meeste koelvloeistoffen (lees er zijn uitzonderingen) zijn gewoon voorgemengde antivries met water.

Overigens een zeer volwassen reactie van jou......chapeau.
 
We gaan er binnenkort over stemmen.

Part62 heeft wel gelijk. Groene aanslag zal wel van algen zijn, verweerd metaal of van slijm en klonten door het mengen van verschillende koelvloeistoffen. De waterpomp wordt door tandwielen aangedreven en zal de motor in zo een geval wel degelijk tegen kunnen houden. Het systeem zat helemaal dicht geslibd met kleverige troep. Zoals bij een geblokkeerde aquarium pomp. De cilinderwand kan daardoor op één plek te warm worden. Ik heb begrepen dat reinigen in zo een uiterst geval met Biotex kan. Het was te voorkomen geweest als de handleidingen waren gevolgd en ondanks dat de meeste vloeistoffen op de zelfde basis best mengen willen, de oude vloeistof was verwijderd uit de motor. Het wordt wel degelijk aangeraden want het is een chemisch goedje, de vuilresten, die de nieuwe vloeistof ook bederven, komen er dan uit en de andere gevaren zijn kleiner. Er wordt niet gezegd dat je moet blijven rijden met een verdund mengsel van metaal beschermende stoffen als je kant en klare vloeistof gebruikt. Hiervoor heb ik aangeraden om het eerder opnieuw te verversen of om met verse koelvloeistof zelf te spoelen en dan dat eventueel ook in een andere motor te hergebruiken.

Vergeten ben ik om de onderhoudsinterval te vermelden. Voor Honda Koelvloeistof Type 2 is dat 5 jaar of 100.000 kilometer in plaats van 2 jaar. Gebruik je extra van dit middel zodat het er volledig en niet verdund in zit dan ben je voor lange tijd klaar en heb je bovendien geen silicaten. Als de metaal beschermers niet mogen worden verdund met 0,5 liter demiwater dan heb ik liever de silicaat vrije verdund als die met silicaten precies afgemeten. Smerende werking heeft koelvloeistof waarschijnlijk niet. Zorg er maar voor dat het niet in de motor terecht komt.
 
De waterpomp wordt door tandwielen aangedreven en zal de motor in zo een geval wel degelijk tegen kunnen houden. Het systeem zat helemaal dicht geslibd met kleverige troep. Zoals bij een geblokkeerde aquarium pomp.

Waterpomp door tandwielen aangedreven? Over welke motorfiets hebben we het? TS heeft een 1050, daar word het schoepenwiel van de pomp aangedreven door de oliepompas. Komt geen tandwiel bij kijken.
 
Wat triggert dat asje dan? Het zal toch wel op de motor lopen? Dit moet niet veel gekker worden. Het zijn wel mooie motoren...
Het was de motor met aanzienlijke vermogensverlies door een zwaar vervuild systeem. Dit gaat over de twintig jaar oude motor die PART 66 had.

Nou, de oliepomp zit op die as. De oliepomp wordt aangedreven door een ketting of een tandwieloverbrenging, maar dat is allemaal motorblok en wordt gesmeerd door motorolie en heeft dus niet te maken met het koelsysteem. Er is tegenwoordig bijna geen enkele motor meer die een losse waterpompaandrijving heeft. En al hebben ze dat wel, het enige wat in de koelvloeistof zit is het schoepenwieltje en daarachter een keerring. De lagering en de aandrijving worden gewoon gesmeerd door motorolie.
 
Nee het smeert inderdaad niet. Dat zeg ik ook al. We begrijpen hoe het werkt. In een pomp kan slijm behoorlijk tegenhouden. Kapotte pompen komen ook voor. Dan rij je niet zo vlot neem ik aan. Als dat nou vet gedrukt staat dan hoef je dat niet in twijfel te trekken.

Mijn vloeistof was de laatste keer iets meer dan troebel. Kan ook komen door lekkage bij de pakking of keerring. Zoiets blijft niet perfect. Dat vuil doe je nieuwe vloeistof niet aan dus spoel je al het oude gebruikte er graag helemaal uit. Ik bedacht me dat ik ga spoelen met verse koelvloeistof en dit gewoon bewaar voor nog een volgende keer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan