Dansende toerenteller en verdwenen vonken?

eddraket

MF'er
25 sep 2013
52
2
Rheden
Vandaag een maf probleempje met de virago. Slaat boven de 3/4000 toeren regelmatig over en beweegt de toerenteller met een slingertje een cm of wat naar rechts. Ik heb de bougie kabels vervangen, de bougies en alle stekkerverbindingen gecontroleerd en schoon gemaakt. Het hielp geen reet. Ik vermoed iets met de ontsteking mis omdat de toerenteller maf doet, maar zeker weten doe ik het niet.
Iemand hier een idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn
 
Ik zou de aansluitingen in de omgeving van de accu eens nakijken.
Kan oxidatie zijn van b.v. de hoofdzekering.
Maar als de accu overleden is gaat ie ook slecht lopen, dat kan zomaar opeens gebeuren.
Heb ik ook eens gehad na een plasstop.
Wilde niet op de accu starten, kon 'm nog net aanduwen en ben over het fietspad naar huis gehobbeld.
Thuis nieuwe accu erin en weer lopen als een zonnetje.
 
Bedankt allemaal voor de tips.
Een slippende koppeling is het niet. Ik ga morgen eerst eens kijken of ik eventuele oxidatie van de hoofdzekering over het hoofd heb gezien. De accu is gloedjenieuw, die sluit ik uit.
De cdi verdenk ik zelf ook. Misschien moet ik die maar eens uit elkaar prutsen.
Pick ups misschien ook de boosdoener?
Ik hou jullie op de hoogte..
 
Ik zou de aansluitingen in de omgeving van de accu eens nakijken.
Kan oxidatie zijn van b.v. de hoofdzekering.
Maar als de accu overleden is gaat ie ook slecht lopen, dat kan zomaar opeens gebeuren.
Heb ik ook eens gehad na een plasstop.
Wilde niet op de accu starten, kon 'm nog net aanduwen en ben over het fietspad naar huis gehobbeld.
Thuis nieuwe accu erin en weer lopen als een zonnetje.
Hoezo hobbelend?
Je kan toch gewoon prima rijden na hem aan te hebben geduwd?

Heb ook wel is gehad met de Zzr 1100, accu dood als ik hem aan de oplader had kon ik hem nog net 1x starten, als dat mislukte gewoon was het gewoon aanduwen en rijden, ging prima.
 
Bedankt allemaal voor de tips.
Een slippende koppeling is het niet. Ik ga morgen eerst eens kijken of ik eventuele oxidatie van de hoofdzekering over het hoofd heb gezien. De accu is gloedjenieuw, die sluit ik uit.
De cdi verdenk ik zelf ook. Misschien moet ik die maar eens uit elkaar prutsen.
Pick ups misschien ook de boosdoener?
Ik hou jullie op de hoogte..


Voor je de CDI uit elkaar sloopt, zou ik eerst even een ander proberen...En inderdaad kun je beter eerst de stekkerverbindingen gaan controleren. Ook even je zekeringskast van onderen goed bekijken.
 
Hoezo hobbelend?
Je kan toch gewoon prima rijden na hem aan te hebben geduwd?

Heb ook wel is gehad met de Zzr 1100, accu dood als ik hem aan de oplader had kon ik hem nog net 1x starten, als dat mislukte gewoon was het gewoon aanduwen en rijden, ging prima.

Starten wilde niet meer omdat de accu overleden was, dus leeg, toen hij aansloeg na het aanduwen liep hij wel stationair.
Gaf ik gas begon ie te haperen en te knallen en de toerentellernaald vloog heen en weer.
Dus ik kon in een laag toerental nog een beetje vooruitkomen, vandaar over het fietspad van Utrecht (stadion) naar Odijk.
Dezelfde symptomen als van de motor van de TS.

Thuis gaf de accu nog maar 9 volt aan, ik had al een nieuwe accu staan.
 
Starten wilde niet meer omdat de accu overleden was, dus leeg, toen hij aansloeg na het aanduwen liep hij wel stationair.
Gaf ik gas begon ie te haperen en te knallen en de toerentellernaald vloog heen en weer.
Dus ik kon in een laag toerental nog een beetje vooruitkomen, vandaar over het fietspad van Utrecht (stadion) naar Odijk.
Dezelfde symptomen als van de motor van de TS.

Thuis gaf de accu nog maar 9 volt aan, ik had al een nieuwe accu staan.


CDI unit naar de haaien, komt regelmatig voor bij Yamaha. Xj's hebben er ook een handje van. Als je een CDI unit hebt waarvan je het dekseltje los kan schroeven kun je dat natuurlijk gerust doen. Als je dan gelijk op de soldeerzijde van de printplaat kijkt kun je daar zoeken naar een doorgerotte soldeer verbinding.
Andere CDI units moet je "loszagen" om bij de printplaat te komen. Dan zou ik eerst op zoek gaan naar een andere.
 
Zit er een hallgever in voor je ontsteking? Deze wordt vaak gebruikt voor 't ontsteekmoment maar ook voor 't toerentalsignaal. Als je 't probleem kunt reproduceren in de schuur/voor de deur, dan kun je er eens een scope aan hangen, kijken of dit signaal weg valt. Dan krijg je zoiets als dit:
Als dat niet lukt, zul je dingen moeten gaan omsteken/vernieuwen met het meest waarschijnlijke om mee te beginnen. Accuklemmen checken is nooit verkeerd, net zoals alle stekkers en aansluitingen.
 
Ik heb alle stekkers alweer los gehad en schoongemaakt. Ook de zekeringkast gecontroleerd en schoongemaakt. Ik kon niks verdachts vinden. Het probleem blijft. Ik heb nu de cdi open liggen, ik zie hier en daar wel wat slechte solderingen, dus ik soldeer deze even helemaal door. Ik werd een beetje misselijk van de de dampen, dus nu ff een bakkie en dit ff posten. Ik heb de cdi (wat eigenlijk een tci is transistor coil inginition) niet hoeven doorzagen. Er zat een klepje op de onderkant die met een beetje wrikken zo los ging.
 
Laatst bewerkt:
Mooi, leuk dat je oorzaak en oplossing laat weten.
Veel plezier er mee.


Nog een tip, kijk ook eens, preventief, naar de stekker die de draden van de dynamo verbind met de spanningsregelaar.
Die draden, 3 dikke en 1 dunne, komen links uit het blok daarachter waar je koppelings kabel naar binnen gaat.
Deze wil ook nog wel eens oxideren en/of doorbranden.
Even schoonmaken en invetten.
 
Mooi, leuk dat je oorzaak en oplossing laat weten.
Veel plezier er mee.


Nog een tip, kijk ook eens, preventief, naar de stekker die de draden van de dynamo verbind met de spanningsregelaar.
Die draden, 3 dikke en 1 dunne, komen links uit het blok daarachter waar je koppelings kabel naar binnen gaat.
Deze wil ook nog wel eens oxideren en/of doorbranden.
Even schoonmaken en invetten.

Die had ik ook al meegenomen thnx voor de tip.
 
Dit is dus weer een typisch geval van een verkeerd ontwerp.

Componenten worden warm. Die warmte gaat ook naar de aansluitdraden toe. Die worden dan een fractie langer. Als het component ingegoten zit kan die niet omhoog dus wil het de aansluitdraden door de soldeerplaats naar beneden duwen. Op een gegeven moment gebeurt dat dus ook en krijg je slecht tot helemaal geen contact meer.

Bij een goed ontwerp zit er in de aansluitdraden een knik die de verlenging kunnen opvangen.
 
Bij deze tci lagen de draden gevouwen in het kastje, dus je verhaal gaat hier niet op.
Zeker een cm over.
Niet de losse draden maar de aansluitdraden van de componenten aan de andere kant van de printplaat.

Hier: j666st in "~~ het twaalfste grote XT/XTZ/TT/TTR top..."

Een paar plaatjes hoe zo'n CDI ingegoten is. De componenten kunnen niet naar onder bij het iets langer worden van hun aansluitdraden dus persen ze de draden door de soldering.
 
Terug
Bovenaan Onderaan