start niet met startmotor wel bij aanlopen

michawilden

MF'er
10 sep 2009
182
2
bleiswijk
Hallo,
Ik heb een probleem met een gsx400f uit 1983(geloof ik) het probleem is dat de motorfiets niet start als je de startmotor gebruikt. Het motorblok gaat wel rond en alle electra werkt maar hij slaat gewoon niet aan.
Als je de motor aanloopt start hij juist heel makkelijk. Het lijkt alsof de startmotor alle spanning inpikt waardoor ie geen sterke vonk meer kan creeeren.
Waar kan dit aan liggen of wat is een mogelijke oplossing?
M.v.g. Micha
 
Accu spanning meten tijdens startpoging. Zakt hij onder 9.5 volt de accu opladen/vervangen.

accu.jpg


Oja, gebruik eens de ''Zoeken'' knop bovenaan! :)
 
Ik heb dat ook wel eens gehad bij een motor.

Bij mij was het probleem dat de accu letterlijk gedeeltelijk leeg was. Dan vulde ik de accu bij met gedemineraliseerd water, een paar uur aan de lader en daarna starte de motor weer zonder problemen.
 
Kan ook zijn dat je startmotor niet helemaal fris meer is en bij starten meer stroom vraagt als normaal waardoor je ontsteking niet genoeg krijgt. Heb ik ook gehad bij een XS750, electrsich starten ging heel moeizaam terwijl hij goed rond ging, en met de kickstarter had hij maar 1 trapje nodig.

Maar ik zou eerst eens een andere accu proberen.
 
Heb precies hetzelfde gehad en zelfs met een nieuwe accu starte hij niet lekker,
Uiteindelijk heb ik de kabel van de - pool van de accu naar het frame, en de kabel die naar de startmotorloopt vervangen door 25mm2 waardoor er een lagere overgangsweerstad is en er dus een hoger voltage overblijft en sindsdien start hij gelijk.

Wat je eerst ook wel even kan doen is de startmotor uit elkaar halen, schoonmaken, koolborstels controleren en smeren. Dit kan ook wonderen doen. (startmotor is vaak nogal een vergeten onderdeel)
 
Ik heb al een andere accu geprobeerd. Maar het probleem bleef hetzelfde. Ik ga dan de startmotor uit elkaar halen. Mocht dit niet uitmaken dan ga ik ook iets met dikkere kabels proberen. Bedankt voor het meedenken.
 
Nee, maar bij alle brik startmotoren die ik gedemonteerd heb zijn versleten koolborstels een indicatie voor een ingesleten commutator die dan ook weer ruimte heeft omdat de lagertjes uitgelopen zijn.. Dat en/of bedrading zijn in mijn ervaring de enige aanleiding voor een situatie waarbij je met 1.5 druk op de startknop de accu plat trekt.
 
Nee, maar bij alle brik startmotoren die ik gedemonteerd heb zijn versleten koolborstels een indicatie voor een ingesleten commutator die dan ook weer ruimte heeft omdat de lagertjes uitgelopen zijn.. Dat en/of bedrading zijn in mijn ervaring de enige aanleiding voor een situatie waarbij je met 1.5 druk op de startknop de accu plat trekt.
Is het dan niet zo dat de stroom te hoog was door de defecte lager of sluiting in de wikkelingen en dat door die hoge stroom de koolborstels zijn verbrand?
 
Ik heb hetzelfde probleem, en zoals eerder vermeld ging alles met een opgeladen accu weer prima.
Even aankijken hoe het zal gaan, misschien heeft de accu zijn beste tijd gehad, misschien is het een ander genoemd probleem. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan