accu heet uur na rijden en startprobleem

Shandar

MF'er
8 jul 2013
36
0
De motor in kwestie is een Honda VFR 750 F uit 93, Accu Yuasa YTX12-BS (1 maand oud)

Vanochtend starte mijn motor maar moeizaam, na wat te spelen met de choke
en het contact starte hij wel en was er niks aan de hand. Eind van de dag wou
ik terugrijden, zelfde probleem maar hij starte wel. Toen ik thuis was de motor nog een keer proberen te starten, maar dat lukte niet.

Ik dacht misschien is de accu bijna leeg, en wou de accu aan de lader hangen dus ik check net mijn accu, zie ik dat de bovenkant van de kap die erop zit nat is en dat er
wat vocht op de accu ligt op de plek waar de seal voor het accuzuur zit. Tevens was
de accu erg heet, in het midden niet te lang vast te houden. Het lijkt erop dat er geen
zuur uitloopt.

Heeft iemand dit probleem wel is gehad?
 
Laatst bewerkt:
Als je accu zo heet wordt is hij eigenlijk al kapot.

Spanning meten (zeker niet meer als 14.5volt @ 5000rpm, of zie onderhoudsboek) , maar vergeet ook de contacten niet !

Wees er zeker van dat de massa van de accu naar het frame 100% schoon is. (en overigens ook de +, maar de massa - is het belangrijkste)

Ook van slechte contacten gaan accu's (en de rest van het complete elektrische circuit) naar de klote.

Iets waar naar mijn idee altijd veelste weinig aandacht naar toegaat, zorgen dat alle contacten schoon zijn ! Met name de massa's !
Dat voorkomt zo verschrikkelijk veel ellende, echt waar, stomme electra. :(
 
Als je accu zo heet wordt is hij eigenlijk al kapot.

Spanning meten (zeker niet meer als 14.5volt @ 5000rpm, of zie onderhoudsboek) , maar vergeet ook de contacten niet !

Wees er zeker van dat de massa van de accu naar het frame 100% schoon is. (en overigens ook de +, maar de massa - is het belangrijkste)

Ook van slechte contacten gaan accu's (en de rest van het complete elektrische circuit) naar de klote.

Iets waar naar mijn idee altijd veelste weinig aandacht naar toegaat, zorgen dat alle contacten schoon zijn ! Met name de massa's !
Dat voorkomt zo verschrikkelijk veel ellende, echt waar, stomme electra. :(


electra is juist het leukste deel van de brommert. intressant om juist problemen op te lossen :)
 
Alleen jammer, dat met de standaard sr's het probleem alleen maar tijdelijk opgelost wordt. :P :X B|

Gelijk een mosfet regelaar er in gooien, van de cbr600r van na 2007, die past er zo op en dan ben je van het probleem af.
 
Psies.

En waarom zit er sinds een maand een andere accu in?

Vorige eigenaar had hem een maand buiten staan met de accu erin zonder te rijden of de accu op te laden, na een paar keer niet te kunnen starten met die oude accu heb ik een nieuwe gekocht en sindsdien geen problemen gehad, tot nu zomaar ineens.

Heb net een voltmeter geleend ik ga nu testen :)
 
Als ik het contact aanzet levert de accu nog maar 9,68 volt lampjes en meters gaan wel aan, stadslicht aan 5,38v dimlicht aan 3,28 volt en een licht geratel in m'n dashboard.

Acculader stopt ook na een minuut laden, lijkt erop dat de accu kapot is.

Ik ga de motor later vandaag starten op de accu van een auto en zien wat er dan gebeurt, iemand nog advies?
 
Als ik het contact aanzet levert de accu nog maar 9,68 volt lampjes en meters gaan wel aan, stadslicht aan 5,38v dimlicht aan 3,28 volt en een licht geratel in m'n dashboard.

Acculader stopt ook na een minuut laden, lijkt erop dat de accu kapot is.

Ik ga de motor later vandaag starten op de accu van een auto en zien wat er dan gebeurt, iemand nog advies?


Ik begrijp dat je de accu aan een lader hebt gehad en dat de lader er meteen mee ophield.
Kennelijk neemt de accu dan geen stroom meer op. Ik zou dan een nieuwe accu kopen en met die nieuwe accu in de motor de test doen met je multimeter. Met een kapotte accu krijg je rare waarden en daar heb je niets aan.

Mogelijk kunnen ze jou accu even voor je testen bij de motorzaak voor je een nieuwe koopt?
 
Als ik het contact aanzet levert de accu nog maar 9,68 volt lampjes en meters gaan wel aan, stadslicht aan 5,38v dimlicht aan 3,28 volt en een licht geratel in m'n dashboard.

Acculader stopt ook na een minuut laden, lijkt erop dat de accu kapot is.

Ik ga de motor later vandaag starten op de accu van een auto en zien wat er dan gebeurt, iemand nog advies?

Shandar, ik hoop dat je het hebt begrepen:

Je spanningsregelaar is kapot en daardoor is je accu naar de kloten gegaan.
Je moet nu je spanningsregelaar EN je accu vervangen.

En als je het niet vertrouwt, laat het doormeten door iemand die er verstand van heeft.
 
Shandar, ik hoop dat je het hebt begrepen:

Je spanningsregelaar is kapot en daardoor is je accu naar de kloten gegaan.
Je moet nu je spanningsregelaar EN je accu vervangen.

En als je het niet vertrouwt, laat het doormeten door iemand die er verstand van heeft.

Maar nogmaals : Spannings regelaars kunnen ook heel goed kapot gaan door slechte massa.

Dus voordat je er allemaal nieuwe meuk opzet (behalve de accu dan, want die is gewoon kapot) , controleer eerst eens de (massa) aansluitingen, ga ieder stekkertje maar lekker na met een schuurpapiertje, contactspray, en vervolgens een heel klein likje zuurvrije vaseline tegen het vocht.
Daarna nieuwe accu erop, motor starten, en DIRECT meten hoeveel spanning je meet, als je dan nog meer als 14.5v (of zie werkplaatshandboek) meet, dan een nieuwe spannings regelaar kopen.
Of e.v.t. de spannings regelaar doormeten, ook hier weer staat in je werkplaatshandboek precies hoe en wat je moet weten.
En while your at it meet je meteen maar de spoelen door, zie ook hiervoor weer je wphb voor de juiste waarde's.

Daar ben je wel een goede zaterdagmiddag mee zoet :W :)
 
Even gemeten bij het starten, boven de 15v.

Zoals jullie zeiden word het spannings regelaar vervangen, en ok de accu.. zonde maar helaas.

Bedankt voor het advies !
 
Het vervelende is voordat je het in de gaten hebt is het vaak al te laat . je kunt een voltmeter monteren zodat je dit in de gaten kunt houden . Er zijn legio modellen hiervoor .
 
Gaan spanningregelaars eerder kapot bij motoren dan bij een auto?
Lijkt me wel.
Heb er zelf al 3 nieuwe op de V-Max nodig gehad.
Accu maar 1 x een probleem, maar dat zal ook wel met de spanningsregelaar te maken hebben gehad.
 
Het vervelende is voordat je het in de gaten hebt is het vaak al te laat . je kunt een voltmeter monteren zodat je dit in de gaten kunt houden . Er zijn legio modellen hiervoor .

Conrad.nl
full
 
Gaan spanningregelaars eerder kapot bij motoren dan bij een auto?
Lijkt me wel.
Heb er zelf al 3 nieuwe op de V-Max nodig gehad.
Accu maar 1 x een probleem, maar dat zal ook wel met de spanningsregelaar te maken hebben gehad.

De dynamo van een auto werkt anders dan die van een motor. Eerstgenoemde werkt met een magnetisch veld dat bepaald hoeveel laadstroom er aanwezig moet zijn. Bij de motor genereert de dynamo altijd maximaal stroom afhankelijk van toerental en zal overvloed af laten vloeien via de SR in de vorm van hitte.

De Yamaha XJ900s DIV is hier een uitzondering op en werkt via hetzelfde principe als een auto.
 
Terug
Bovenaan Onderaan