Oliewissel Gsx-R 600 2004 (Bel-Ray EXS 10w50?)

chopper88

Die hard MF'er
8 jul 2008
264
0
Ik weet dat er al 3 miljoen topics bestaan over olie, en heb er inmiddels een hele berg over gelezen.
Toch plaats ik schaamteloos dit topic even zodat ik wat meer gemoedsrust heb O-)


Ik weet namelijk niet welke olie er nu in mijn Gsx-R 600 zit, maar ik ben van plan er Bel-Ray EXS 10w50 in te gooien. (Vol syntheet)
Motor wordt alleen gebruikt op de openbare weg, vandaar geen 0w40. Ik rij de motor een km of 10/15 warm (<5000 rpm), en dan wordt er meestal goed door gereden.

KM stand is 30.000 +
Olieverbruik is 0,0 voor zover ik weet.


Maak ik hier een goede keuze?
 
Aah daar is de oliesjeik! :9~

Uit jouw antwoord blijkt dus dat zowel 0w40 als 10w50 moet kunnen? Alleen klinkt 0w40
als de betere keus van de twee zoals je het nu vertelt?
10w50 kan je erin gooien zonder probleem, 0w40 ook, maar heeft als voordeel dat de olie eerder overal is bij koude start.

Heb ik dit zo goed begrepen?


@Kevinblade:
Waar moet ik aan denken dan bij cavitatie? En wanneer begint dit op te treden?


Cavitatie is heel simpel gezegd een drukverschil van een wervelende vloeistof die veroorzaakt wordt door indamping.
Vloeistof is niet samendrukbaar maar een dampbel wel, dus mogelijk door een te dikke olie kan je te weinig druk in een glijlager hebben, met lagerschade als gevolg.
De meesten weten niet dat de oliepomp een transportmiddel van de olie is en dat de olie zelf zijn eigen druk opbouwd.
die kan enorm oplopen, hoeveel weet ik niet precies uit mijn hoofd moet het anders even opzoeken, maar in iedergeval heel veel hoger dan de enkele bar druk die een oliepomp kan leveren.
En droogstart is tegenwoordig ook niet een heel groot probleem omdat een goede olie een seallaag afzet op de oppervalkten.
En ook daarin zit een kneep van auto en motorfiets olie
Sommige autoolieen hebben een extreem dunne seallaag zodat ze een motorfietsblok niet kunnen beschermen tegen slijtage, een autoolie is doorgans wat ingewikkelder dan een motorfiets olie, en juist omdat er autofabrikanten zijn die een motorblok ontwerpen en aan een oliefabrikant de opdracht geven om een olie voor dat ontwerp te ontwikkelen.
Is ook een reden waarom olie zo duur kan zijn.
 
Cavitatie is heel simpel gezegd een drukverschil van een wervelende vloeistof die veroorzaakt wordt door indamping.
Vloeistof is niet samendrukbaar maar een dampbel wel, dus mogelijk door een te dikke olie kan je te weinig druk in een glijlager hebben, met lagerschade als gevolg.
De meesten weten niet dat de oliepomp een transportmiddel van de olie is en dat de olie zelf zijn eigen druk opbouwd.
die kan enorm oplopen, hoeveel weet ik niet precies uit mijn hoofd moet het anders even opzoeken, maar in iedergeval heel veel hoger dan de enkele bar druk die een oliepomp kan leveren.
En droogstart is tegenwoordig ook niet een heel groot probleem omdat een goede olie een seallaag afzet op de oppervalkten.
En ook daarin zit een kneep van auto en motorfiets olie
Sommige autoolieen hebben een extreem dunne seallaag zodat ze een motorfietsblok niet kunnen beschermen tegen slijtage, een autoolie is doorgans wat ingewikkelder dan een motorfiets olie, en juist omdat er autofabrikanten zijn die een motorblok ontwerpen en aan een oliefabrikant de opdracht geven om een olie voor dat ontwerp te ontwikkelen.
Is ook een reden waarom olie zo duur kan zijn.


Bedankt voor je uitleg, je hoeft het niet precies op te zoeken voor me hoor. Mijn interesse gaat tot een bepaald niveau, en niet zover dat je zulke moeite hoeft te doen dat het voor mij nog relevant is hoor.
Dat van die oliedruk wist ik wel, alleen nooit over nagedacht hoe dit in verhouding staat tot de dikte van de olie... Soms is het leven zo simpel :/

Maar het lijkt mij dat bij ..w50 niemand in NL zich zorgen hoeft te maken? Hoger dan dat kies ik toch niet, omdat er dan alweer de helft in viscositeit wordt afgeweken van het voorgeschreven middel.
 
Bedankt voor je uitleg, je hoeft het niet precies op te zoeken voor me hoor. Mijn interesse gaat tot een bepaald niveau, en niet zover dat je zulke moeite hoeft te doen dat het voor mij nog relevant is hoor.
Dat van die oliedruk wist ik wel, alleen nooit over nagedacht hoe dit in verhouding staat tot de dikte van de olie... Soms is het leven zo simpel :/

Maar het lijkt mij dat bij ..w50 niemand in NL zich zorgen hoeft te maken? Hoger dan dat kies ik toch niet, omdat er dan alweer de helft in viscositeit wordt afgeweken van het voorgeschreven middel.



Ik verkies daarom ook de 10w50 boven de 5w40.
De 5w40 heb ik niet eens meer op voorraad staan.
 
Heb zelf ook keer 5W40 in mijn 1000 k5 gegooid, maar vond hem toen toch lawaaiiger klinken. Was overigens castrol superbike. Daarna weer 10W40 erin gegooid en was over. Ik wijk daarom niet meer af van de voorgeschreven viscositeit die opgegeven wordt door de fabrikant.

Zag gisteren toevallig nog motul 300V a 35,- euro de liter. Ik hou het wel bij de kroonolie full syntheet a 9 euro de liter met korting. Nog nooit problemen mee gehad en voldoet gewoon aan de gestelde voorwaarden die in je boekje staan. De AMI en AESP waarden etc..
 
Ik weet zeker dat het volsyntheet was en over het algemeen gooi ik er alleen Castrol in. Ik ben niet merkspecifiek, maar dat is wat mijn dealer over het algemeen op de plank heeft liggen. De 1000cc V60 blokken zijn berucht om slippende koppelingen bij volsynthetische olie.
 
Heb zelf ook keer 5W40 in mijn 1000 k5 gegooid, maar vond hem toen toch lawaaiiger klinken. Was overigens castrol superbike. Daarna weer 10W40 erin gegooid en was over. Ik wijk daarom niet meer af van de voorgeschreven viscositeit die opgegeven wordt door de fabrikant.

Zag gisteren toevallig nog motul 300V a 35,- euro de liter. Ik hou het wel bij de kroonolie full syntheet a 9 euro de liter met korting. Nog nooit problemen mee gehad en voldoet gewoon aan de gestelde voorwaarden die in je boekje staan. De AMI en AESP waarden etc..

35 euro de liter?
Waar heb je dat gezien dan? Moet wel heel speciale 300V zijn dan :?


Maar als ik het goed heb kan je motor toch niet lawaaiiger klinken van die 5w40? Of was dat alleen maar tijdens de start? Op bedrijfstemp. is de viscositeit toch gelijk als 10w40?
 
35 euro de liter?
Waar heb je dat gezien dan? Moet wel heel speciale 300V zijn dan :?


Maar als ik het goed heb kan je motor toch niet lawaaiiger klinken van die 5w40? Of was dat alleen maar tijdens de start? Op bedrijfstemp. is de viscositeit toch gelijk als 10w40?


Dat is vaak een vergeten item dat olie ook een geluiddempende werking heeft en ook dat is weer merk en type afhankelijk.
Persoonlijk ben ik niet echt kapot van Castrol , Eurol, Valvoline en Motul :N
 
In mijn geval is dat niet echt een kwestie van vergeten, maar meer een kwestie van niet weten haha.
Klinkt heel logisch, dikkere olie zal meer dempen... Eigenlijk nooit bij stil gestaan :/


Hoezo ben je niet kapot van die merken dan?
 
In mijn geval is dat niet echt een kwestie van vergeten, maar meer een kwestie van niet weten haha.
Klinkt heel logisch, dikkere olie zal meer dempen... Eigenlijk nooit bij stil gestaan :/


Hoezo ben je niet kapot van die merken dan?

Tja kan wel wat neerzetten maar ik heb geen zin in zinloze discussies.
En in het PM die je had ontvangen zit al een antwoord in.
 
ik denk dat je Motul echt van dat lijstje af moet halen...
Da's onterecht!!


Motul vind ik wel lekker ruiken.
Maar de prijs is gewoon veel te hoogvoor wat je ervoor krijgt, dan spreek ik niet over de basis olie, maar meer over de hogere klasse.
Vroeger veel met Motul gewerkt en ik was niet helemaal kapot over de noac en de reinigende werking en wel regelmatig een slippend koppelingetje.
Vond wel dat die olie nogal snel slijt, daar bedoel ik mee dat na de verversingsinterval de kwaliteit behoorlijk afnam.
Tenminste was mijn algemene indruk.
 
Graag zou ik hier even op willen inhaken want ben een beetje onzeker over wat te doen bij mijn eerste motor.
Ik heb deze op mp gekocht en weet niet wat de onderhouds history is nu zegt de vorig eigenaar er wel netjes onderhoud aan te hebben gedaan en hij ziet er ook netjes uit maar er staat niks zwart op wit en ik wil het zekere voor het onzekere nemen en alles vervangen en vernieuwen zeg ma een grote beurt als het ware.
nu ben ik hier een beetje aan het lezen gegaan en het viel mij op dat bepaalde merken olie met bepaalde types motor helemaal niet goed overweg kunnen.slippende koppelingen etc
Nu is het zo dat ik dus een gsx600r uit 2003 heb gekocht die naar mijn mening een beetje rauw klinkt en waarvan ik niet weet wat voor olie erin zit.
Nu heb ik de dealer ook even opgebeld en die adviseerde mij half syn. putolin te nemen kunnen jullie mij misschien daar nog advies geven of is zoals de dealer heeft aangegeven de putolin een prima olie voor gsx-r ?
Alvast vriendelijk bedankt :}
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan