rare wisselende temperatuurwaarden aprilia falco

spree

Die hard MF'er
15 nov 2008
930
1
twente
Toen ik vanmiddag lekker aan het toeren was begon de temperatuurmeter van mn falco plots raar te doen. Hij schoot opeens op 120 graden gaf toen de code lll (oververhit) ging terug naar 60 graden en bleef vervolgens fluctueren. B| Tussen deze temperaturen. Na een tijdje rijden leek hij zich te herstellen en ging het wel een uur goed tot het weer terug kwam.


Ik had voor ik vertrok de koelvloeistof nagekeken dit was goed. Ook rijd de motor verder als normaal.
Iemand enig idee wat het kan zijn?
 
Mmm Tja morgen toch maar ff met motor oost bellen. Lijkt me niet handig om hier mee door te rijden. Fans gaan ook niet meer aan als hij te hoge waardes geeft.
 
Mmm Tja morgen toch maar ff met motor oost bellen. Lijkt me niet handig om hier mee door te rijden. Fans gaan ook niet meer aan als hij te hoge waardes geeft.

Het lijkt op een elektronisch mankement. Als het signaal dat de cockpit binnen krijgt van de sensor niet meer correct is dan weet die cockpit cpu niet of hij de fans moet schakelen.

Kun je zelf de temperatuur meten met behulp van een thermometer, bijvoorbeeld zo eentje met een lange "stok" ? Of druk er eentje met een groot doek tegen een plat vlak ergens op het blok.

Mijn ervaring is dat alles wat je zelf aan analyse doet je straks centen spaart bij de dealer.
 
Waarschijnlijk slechte sensor op voorste cilinder (stuurt data naar cockpit) Controleer even of dit de blauwe is van Bosch. Die staan er om bekend dat ze ineens de geest geven en random waardes gaan afgeven.

Zie ook http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/25935462#25935462

Dat de fans niet aanslaan kan kloppen; daar zorgt de sensor op de achterste cilinder voor, die stuurt zijn info naar de cpu/fans en aangezien je motor niet werkelijk te heet wordt is er ook geen extra koelactie nodig...
 
Laatst bewerkt:
F
Waarschijnlijk slechte sensor op voorste cilinder (stuurt data naar cockpit) Controleer even of dit de blauwe is van Bosch. Die staan er om bekend dat ze ineens de geest geven en random waardes gaan afgeven.

Zie ook http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/25935462#25935462

Dat de fans niet aanslaan kan kloppen; daar zorgt de sensor op de achterste cilinder voor, die stuurt zijn info naar de cpu/fans en aangezien je motor niet werkelijk te heet wordt is er ook geen extra koelactie nodig...


Dat klinkt idd als mijn probleem. Is dat eigenlijk een dure reparatie? Ben zelf wel handig maar niet heel technisch en heb ook weinig gereedschap. Vandaar dat ik het denk ik beter kan laten maken. Ipv van zelf te prutsen.
 
Laatst bewerkt:
FDat klinkt idd als mijn probleem. Is dat eigenlijk een dure reparatie? Ben zelf wel handig maar niet heel technisch en heb ook weinig gereedschap. Vandaar dat ik het denk ik beter kan laten maken. Ipv van zelf te prutsen.

Die sensor AP0274040 kost ca. 50-60 euro, alleen heeft de verbeterde versie (van Nipondenso) een ander aansluiting en dus past je originele stekker niet meer. Hier is dus wat knutselwerk voor nodig of je koopt er ook de juiste connector bij (die je met de draadboom moet verbinden) p/n AP8127776.

Er schijnt ook nog een goedkopere sensor te zijn die in de autoindustrie wordt gebruikt en die in principe hetzelfde doet maar dan is die grijs van kleur. Geen idee wat voor aansluiting dat die heeft maar volgens mij zijn ze allemaal 2-polig en is er geen plus of min.
 
Laatst bewerkt:
Dat valt mee. Maar nu de volgende vraag ze hebben bij de motorzaak tijd . Kan ik hier mee rijden? Of gaat dat me problemen opleveren?

Als het 100% zeker die sensor is wel ja.
5min kun je er sowieso mee rijden. Dat is de tijd om het blok op temp. te krijgen.

Heb je een thermometer?. Laat je blok warmdraaien en hou die thermo ergens tegen het blok waar je een groot contactvlak hebt voor de warmteoverdracht. En dek het af met een doek die je in je handen houdt (isoleert). Doe dat na 1 min rijden, na 5 min rijden en na nog wat minuten dan zie je of ie op temperatuur blijft of oploopt.
Nog beter is als je een thermo hebt die je in de koelvloeistof kunt steken, je weet wel zo eentje met zo'n lange pen eraan.

Er zijn ook van die kleine oliedoppen verkrijgbaar met een thermometer erop. Je weet wel, die je olievuldop vervangen. Wellicht zijn die er ook voor koelvloeistof.

Nogmaals niemand hier zal zeggen "ga maar rijden" gewoonweg omdat we ons enkel baseren op een postje van jou. Dat risico gaan we niet nemen ;)
 
Dat valt mee. Maar nu de volgende vraag ze hebben bij de motorzaak tijd . Kan ik hier mee rijden? Of gaat dat me problemen opleveren?

Zolang je niet zeker weet wat er loos is zou ik er niet 'gewoon' mee gaan rijden. Een voorzichtig ritje naar de motorzaak zal waarschijnlijk geen probleem geven (afhankelijk van de afstand) maar zoals Bikefreak al zegt; meten is weten...
 
Ik weet niet hoe het met jou motor zit, maar dezelfde sensor wordt op de modernere fiets (lees: vol met elektronica) ook gebruikt voor het aansturen van de fan en waarschijnlijk voor een aantal andere zaken. De ECU regelt dit.

Vroegah, toen de fan nog gewoon werd aangestuurd door een thermoswitch....
 
Idd picaroon. Bij mijn fiets ook zelfs 2 ervan om alles te regelen. Hiervoor had ik een oldtimer en dat was qau onderhoud erg goed te doen. Maar qau rijden is dit toch wel weer erg fijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan