12v aansluiting in Yamaha Diversion

rodero65

MF'er
9 aug 2011
55
3
Ik wil graag in mijn Diversion een 12v aansluiting maken middels een sigarettenplug zodat hij gebruikt kan worden voor een druppellader en stroom voor de navigatie.

Heeft iemand dit op zijn Diversion gemaakt en zo ja welke plaats heeft hij dit geplaats en misschien nog tips? Alvast bedankt voor alle info.
 
Het type motor maakt niet veel uit, er is altijd wel plek te vinden voor een aansluiting. Je kunt bv. een gaatje boren in een kuipdeel of 'm vastzetten aan het frame.

Gebruik geen sigarettenaansteker-aansluiting, maar koop een waterdichte accessoireplug (ook wel BMW of Hellaplug genoemd). Die klemmen veel beter en maken beter contact, op een motor al helemaal handig. Sluit 'm bij voorkeur aan met een relais.
 
Navigatie zou ik gewoon aansluiten op je stadslichtje. Die verbruikt nauwelijks iets.

De aansluiting voor een druppellader lekker onder het zadel maken. Uiteraard wel met een zekering er tussen. Bij een druppellader krijg je er een connector bij.

Zo'n sigarettenplug niet gebruiken. Die zijn waardeloos.
 
Sluit 'm bij voorkeur aan met een relais.
Dan kun je 'm niet meer gebruiken voor een druppellader...

Voor een GPS is een reiais overbodig, die dingen trekken nauwelijks stroom. Als je de aansluiting ook voor andere zaken met een hoger stroomverbruik gaat gebruiken is een relais wel aan te raden.

Bij een aansluiting die blootstaat aan weersinvloeden is het wel verstandig om deze aan te sluiten nà het contact, zodat er geen spanning op staat als je de motor niet gebruikt (da's toch het overgrote deel van de tijd).

Omdat dat weer niet samengaat met een aansluiting voor een druppellader zou ik voor de tip van Kees gaan.
 
Zoiets krijg je bij aankoop van de lader.

kabel-acculader-optimate.jpg
 
De BMW plugjes ook?

Nee, die werken wel prima. Dat is trouwens hetzelfde als de "accessoire-aansluiting", ook wel "Hella-stekker" genoemd.
Ze hebben een strakkere passing en maken veel beter contact dan de sigaretten-aansluiting. Ze zijn ook veel beter bestand tegen trillingen. Je ziet ze trouwens ook steeds vaker in auto's.
 
Dan kun je 'm niet meer gebruiken voor een druppellader...

Klopt.
Daar heb ik een aparte aansluiting voor gemaakt die lekker droog weggestopt onder het zadel zit.

Maar deze aansluiting zit vol in het zicht en in weer- en wind, dan vind ik het niet handig als er permanent stroom op staat.
Nog een voordeel is dat je 'm, dankzij het relais, ook voor een zwaardere stroomverbruiker kunt gebruiken, zoals electrisch verwarmde kleding.

Neemt niet weg dat de optie van Kees ook prima is, een aftak van een geschakelde stroombron gebruiken, mits je alleen een satnav aansluit.
Oh... dan niet van die 3M blokjes gebruiken..... :N
 
Laatst bewerkt:
Uitwendig doe je alleen als het niet anders kan. Voor een druppellader is dat niet nodig. Dan kan je de connector beter droog onder het zadel hebben liggen zodat de weersomstandigheden er geen invloed op hebben.
Heb ik toch uitwendig, sluit ik mijn jasverwarming op aan, of mijn campinglampje, luchtbedpomp, druppellader etc. Weersomstandigheden hebben hier de afgelopen 20 jaar en bij meerdere motoren nog geen invloed op gehad. Loopt bij 12 Volt ook zo'n vaart niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan