Iemand ervaring met elektra, ECU verbindingen?

XTX666

Rookie
8 feb 2014
25
0
Amsterdam
Hallo,

Ben op zoek naar iemand uit Amsterdam die mijn motor wilt nakijken. Heb een XTX660 uit 2006 met een ECU error dat er geen juiste verbinding ergens zit waardoor de motor stottert bij het gas geven. ER_1 error op het display is te zien.

Mijn dealer vraagt er super veel voor en kan niet garanderen dat hij wat vind... Kan iemand mij helpen tegen een vergoeding om mijn motor na te kijken of er wel goede verbindingen zijn?

Of kent iemand een goede adres ergens in Amsterdam die wel te vertrouwen zijn?
 
Carmo heeft inderdaad een goede naam.
Maar TS, het opsporen van draadbreuken etc. kan een langdurige (en dus dure) klus zijn, er is ook geen garantie dat het probleem gevonden wordt. Wat dat betreft heeft je dealer wel gelijk.
Het is vrijwel zeker ook geen klus die een vrijwilliger even in een uurtje kan fiksen.
 
Het ergste is:

alles is te vinden.

Soms in 10 seconden, soms in 10 uur.

Het nare is dat in het tweede geval ik de klant een dikke vette factuur krijgt. En dat is gewoon niet leuk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het lijkt me vrij simpel...

Storing is toch geen comminicatie met ECU?
Hoeveel busdraden heeft het display met de ECU? 1?

Doormeten, stuk? Repareren. Niet stuk? Scoop erop en signaal bekijken. Goed? Display laten repareren. Niet goed? Geen signaal: ECU laten repareren. Ruis in het signaal: Afsluitweerstanden/storingsbronnen controleren.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt me vrij simpel...

Storing is toch geen comminicatie met ECU?
Hoeveel busdraden heeft het display met de ECU? 1?

Doormeten, stuk? Repareren. Niet stuk? Scoop erop en signaal bekijken. Goed? Display laten repareren. Niet goed? Geen signaal: ECU laten repareren. Ruis in het signaal: Afsluitweerstanden/storingsbronnen controleren.


Tja:

Mijn dealer vraagt er super veel voor en kan niet garanderen dat hij wat vind...

Of ze hebben er geen zin in :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het lijkt me vrij simpel...

Storing is toch geen comminicatie met ECU?
Hoeveel busdraden heeft het display met de ECU? 1?

Doormeten, stuk? Repareren. Niet stuk? Scoop erop en signaal bekijken. Goed? Display laten repareren. Niet goed? Geen signaal: ECU laten repareren. Ruis in het signaal: Afsluitweerstanden/storingsbronnen controleren.

Dat klinkt veel gemakkelijker dan dat het is... alleen bij constant aanwezige storingen is het vaak makkelijk, het wordt anders als de storing optreedt in wisselende omstandigheden, met grote kilometerstand intervallen..
 
Laatst bewerkt:
Het is echt een kut werk. Op mn R6 had ik een kabelbreuk waardoor 4 sensoren uitvielen. Zoek maar uit waar dat zit :') De kabelboom richting de ecu uit elkaar getrokken en zag ik dat er 4 kabels die bij elkaar horen los zaten. Na het aan elkaar verbinden van de 4 kabels deed alles het weer. Was wel 5 uur verder.
 
Dat klinkt veel gemakkelijker dan dat het is... alleen bij constant aanwezige storingen is het vaak makkelijk, het wordt anders als de storing optreedt in wisselende omstandigheden, met grote kilometerstand intervallen..

Daarom kan een voorziening zoals EOBD die tegenwoordig verplicht op auto's zit handig zijn, Datalogger op de EOBD poort en na een aantal uren rijden uitlezen. Met een beetje geluk is dan wel te achterhalen in welk gedeelte van het systeem de fout gezocht moet worden.
 
Wat een nare situatie heb de motor pas geleden gekocht en is na een val dus zo raar gaan doen. Hij loopt wel gewoon alleen vol gas wilt niet lukken. Bij mijn ECU heb ik alle kabels nagekeken en even vastgedrukt waar het iets losser zat en toen is zelfs mijn error weer weg gegaan. Deze komt alleen na wat rijden weer terug (denk door trilling). Daarom denk ik echt dat het niet een heel groot probleem is.

Wat is handiger? Gewoon laten uitzoeken door dealer of nieuwe kabelboom halen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan