Honda VFR 800 2003 bijgeluid

wllm

Rookie
5 mrt 2014
6
0
Hoi,

Ik heb een Honda VFR 800 VTEC uit 2003 en deze maakt sinds gisteren een bijgeluid.
Het geluid is hoorbaar als de motor volledig op temperatuur is en dan tijdens het de-accelereren of bij het terugzakken naar een stationair toerental.
Rond de 2000 toeren hoor je een tikkend geluid wat lijkt te komen uit 1 van de cilinderbanken.
Heeft iemand van jullie een vergelijkbaar verschijnsel/geluid in zijn ervaringen en zou me kunnen vertellen wat dat is en wat de oplossing zou kunnen zijn.

alvast bedankt
 
Daanzzzzz, bedankt voor je reactie, het vreemde is dat het alleen in een specifiek toerenbereik is en dat strookt niet zo met een defecte kettingspanner welke ik hier in de autobranche mee maak. daar blijft deze aan het rammelen.
Het is alleen in onbelaste toestand en gas terugnemen er is dus geen "druk" in het blok aanwezig.
heb jij dit advies uit eigen ervaring?
 
m7rh.jpg
.
 
Goedemiddag Daan, dingetje heeft net 26.000 gereden en kleppen dienen bij 30.000 gesteld te worden en dan hoor je ze belast en onbelast.

guntherrex: je hoort het tijdens het de-accelereren en bij onbelast gas geven en dan alleen als motor terug zakt in toeren
 
Ik zou toch maar eens de NAKS controleren, die gaan soms met relatief lage kilometerstanden al stuk.
Normaal gesproken, zou ik je doorverwijzen naar het VFROC forum, maar die ligt er sinds gisteravond uit. Daar zitten mensen met veel kennis van de Vtec. Hou even in de gaten, of het forum weer online komt. Dan kan je daar je vraag ook stellen. Eventueel zou je op de 22e naar de sleuteldag van het Vfroc forum kunnen gaan in Delft. Dan kunnen er wat mensen naar luisteren.
 
Daanzzzzz, bedankt voor je reactie, het vreemde is dat het alleen in een specifiek toerenbereik is en dat strookt niet zo met een defecte kettingspanner welke ik hier in de autobranche mee maak. daar blijft deze aan het rammelen.
Het is alleen in onbelaste toestand en gas terugnemen er is dus geen "druk" in het blok aanwezig.
heb jij dit advies uit eigen ervaring?

wllm, geen persoonlijke ervaring maar wel genoeg gelezen om te weten dat de naks vergelijkbare symptomen kan veroorzaken. Kan bij warme motor en koude motor voorkomen, kan bij alleen stationair voorkomen maar ook hogere toeren (er is een grens waar je het sowieso niet meer hoort) en ook bij "specifieke" toeren.

Vooral omdat je juist aangeeft dat je het hoort bij de-accelereren en gas los naar stationair zou ik verwachten dat dan de spanning van de ketting via de andere kant gaat en de ketting gaat klapperen. Het blijft speculeren zo zonder het geluid te horen maar wat je kunt proberen is de naks handmatig een tandje verder te draaien als het geen hydraulische is. Als de spanner niet in het midden zit kun je natuurlijk nog checken of het geluid van een bepaalde kant komt.
 
Als jij zegt "Tikken in een VFR" dan zeggen wij en masse: Nokkanaskettingspanner. Jouw exemplaar kun je overigens niet met een schroevendraaiertje "helpen" naar zijn volgende tandje.

Overigens vind ik 26000 kilometer in elf jaar erg weinig. Als je hem niet nieuw heb gekocht is er allicht al mee gekloot: Het stellen van kleppen is bij dit apparaat een r*tklus (duurt een complete dag, en niemand heeft VTEC komstoters a 30 euro/stuk op voorraad). Ik zou er niet van staan te kijken als de kilometerstand al eens is "gecorrigeerd" voor de verkoop.

Ga er eens mee naar een motorzaak en laat hun luisteren. het vervangen van de achterste spanner is geen gigantisch probleem. Voor is daarintegen erg goed weggestopt. Framebuizen enzo. Als het je spanners zijn kun je gelijk de klepspeling meenemen: zit je weer 30 000 kilometer goed.
 
Als jij zegt "Tikken in een VFR" dan zeggen wij en masse: Nokkanaskettingspanner. Jouw exemplaar kun je overigens niet met een schroevendraaiertje "helpen" naar zijn volgende tandje.

Overigens vind ik 26000 kilometer in elf jaar erg weinig. Als je hem niet nieuw heb gekocht is er allicht al mee gekloot: Het stellen van kleppen is bij dit apparaat een r*tklus (duurt een complete dag, en niemand heeft VTEC komstoters a 30 euro/stuk op voorraad). Ik zou er niet van staan te kijken als de kilometerstand al eens is "gecorrigeerd" voor de verkoop.

Ga er eens mee naar een motorzaak en laat hun luisteren. het vervangen van de achterste spanner is geen gigantisch probleem. Voor is daarintegen erg goed weggestopt. Framebuizen enzo. Als het je spanners zijn kun je gelijk de klepspeling meenemen: zit je weer 30 000 kilometer goed.
De vfr van mij is 14 jaar met 38.000 waarom zou dat niet kunnen?
 
Nee hij zegt dat er waarschijnlijk met de km stand van 26,000 is gekloot, kent hij die motorfiets misschien ?
De 38 van mijne is misschien minder waarschijnlijk maar wel aantoonbaar.
 
Laatst bewerkt:
Hoho, ik wil niemand op zijn tenen trappen!

Ik weet dat kleppen meten bij een VFR VTEC een kutklus is.
Ik weet dat motorfietsen/auto's stukken beter verkopen als er niet direct een dure kutklus aan zit te komen,
ik vind 26000 kilometer in elf jaar tijd weinig.

Dat wil niet zeggen dat het niet kan. Er zijn oudere fietsen met nog minder kilometers.
 
De km stand zal ik moeten geloven op de beweringen van de verkoper. ik neem hem een keer mee naar een dealer en zal daar er naar laten luisteren.
Alvast bedankt voor jullie adviezen en goede raad, wordt vervolgt
 
Hoi allen,

Op jullie advies me verder verdiept in deze problematiek en overgegaan tot het vervangen van beide nokkenasketting spanners.
Het geluid is nu weg en de motor loopt ook beter, is een aanmerkelijk verschil merkbaar.

Overigens het is echt peanuts om dit te doen, binnen het uur beide vervangen en ik denk als je het vaker gedaan hebt dat het veel sneller kan.

Bedankt voor jullie raad en info!
 
Wat me opvalt in mijn geval dat de achterste de veroorzaker van het geluid is, de voorste cilinderbank hoorde ik niet.
Nadat ik de spanner vervangen had heb ik de achterste spanner losgehaald en trof daar een behoorlijke smurrie aan van oudere olie en in de voorste schone olie. Omdat de achterste omlaag hangt, lijkt mij, blijft daar olie in staan welk behoorlijk veroudert met alle gevolgen van dien.
Als olie ververst zou je oom de afsluitbout los moeten halen van die spanner zodat ook die olie er zoveel mogelijk eruit loopt.
Het is maar een gedachte!
 
Terug
Bovenaan Onderaan