Wat betekend dit symbool op electrisch schema

Oke duidelijk, weten jullie dan ook waarom er 2 verschillende symbolen worden gebruikt voor de massa op 1 tekening?
[~[url="http://i54.photobucket.com/albums/g110/rubbere-ronnie/00C2FB61-4BD2-42E0-BDBF-1C926B5398FC_zps5hebqyjp.jpg"]afbeelding~][/URL]


Ik twijfel of het wel een massa symbool is. Ik krijg eerder de indruk dat het een knooppunt is van leidingen, die dan verwijzen naar een ander schema of zoiets.
Of dat dit een standaard schema is, en dat bepaalde opties er modulair bij geprint kunnen worden.


Je ziet op de tekening wel meer bolletjes, ook bij aftakkingen. Ik ben geen elektrotechnisch tekenaar, maar volgens mij wil dat bolletje zeggen dat de leidingen verbonden zijn.
Een kruising zonder bolletje wil zeggen dat draden elkaar kruisen, maar niet verbonden zijn.

Misschien is dit wel interessant :

http://www.fesp.nl/vt-totaal/leerlingenportal/assets/downloads/symbolenboekje.pdf
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn weten is een zwarte dichte punt een aansluiting (vaak een schroefaansluiting). Dit kan zijn op een relais, lampje of rail.
Zoals het hier getekend is, kan het zijn dat -zoals iemand hierboven ook al schreef- de draden allemaal gezamelijk op een rail aangesloten zijn. Denk aan de aardrail boven in de meterkast bij je thuis.
Deze rail hoeft in principe niet aangesloten te zijn op de massa.

Het is ook mogelijk dat in het land waar dit schema opgesteld is, het symbool een andere betekenis heeft.

Is het een mogelijkheid om het gehele schema eens hier neer te plempen?
Lijkt mij wat duidelijker.
 
Is een knooppunt (van meerdere verbindingen) zoals al vermeld door #jd. Lijkt me stug dat component 61 met 2 kanten aan de massa is verbonden.....
Dan gebeurt er over het algemeen niet zo veel. |(
 
Teken wordt gebruikt voor een busverbinding :Y

Of dat hier t geval is en wat voor bus? Volg even zo'n aansluiting van 1 van de aangegeven componenten..

Lijkt mij een massabus, waarbij component 61 de bus verbindt met massa (chassis).
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik heb er 3 dagen over nagedacht. Het schema gebruikt gewoon geen gestandaardiseerd symbolen, dus dat is rottig.

Maar ik denk dat het streepje dus een/de massadraad in de draadboom is, terwijl het andere tekentje (3 streepjes) de aansluiting op het frame aangeeft.

Waarom denk ik dat? Omdat het streepje een crikeltje heeft en dus een knooppunt aangeeft. Daarbij lijkt onderdeel 61 gewoon een kabeltje met een stekkertje.

En de lampen zitten allemaal aan een streepje vast. Meestal zit de lamp niet direkt aan het frame vast. Bij een Ural misschien, maar normaal niet. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan