Olie lekkage CB250RS

MichielWolthaus

Die hard MF'er
4 mrt 2013
282
0
Brakel
Mijn CB is aan het eind van de zomer olie gaan lekken.
Aan de onderkant van het blok en zo te zien bij ofwel het voortandwiel of de schakelas.

Helaas ben ik toen te laks geweest om alles schoon te maken en een rondje te gaan rijden om te kijken waar het vandaan kwam. |(

Maar nu het straks weer lekker weer wordt wil ik de keerring wel vervangen.
Welke van de twee is het meest verdacht (oftewel welke gaat nog wel eens kapot)?

Hij lekt alleen na een lang stuk rijden en het achterwiel blijft wel schoon (geen olie hierop)
Hij lekt niet als die stil staat, zelfs niet na nu al 3 maanden stil te staan.

En weet iemand dan ook toevallig wat de afmetingen zijn van de keerringen?

Alvast bedankt!
 
als ik het goed begrijp is de plek van de lekkage niet helemaal duidelijk, en het is misschien ook helemaal niet de oorzaak maar kan het zijn dat het kettingvet is wat zich heeft opgehoopt voor je voorste kettingwiel?
dit wil nog wel eens gaan lekken als het warm wordt (bij het rijden dus) het is slechts een idee maar makkelijk te checken ;).

het kan zo als je zelf al aan geeft een lekke keering zijn maar maak anders even een foto, dan kunnen we zelf ook zien wat er aan de hand is en je mogelijk beter helpen :Y



GR NEMO
 
Hmm dat is nog niet eens zo'n gek idee.
Het was wel hele donkere 'olie' ook. Terwijl de olie nog recentelijk is vervangen.

Plek van de lekkage is mij inderdaad niet duidelijk maar dat komt ook doordat het niet lekt als die stil staat. Dus is lastig kijken waar het vandaan komt.

Dank u!
 
Vandaag even het kapje van het voortandwiel eraf gehaald.
Hierachter zaten geen grote hoeveelheden vet of smeer. Dus daar is het niet van in ieder geval.

Mijn achterwiel blijft schoon, dus ik neem aan dat het niet de keerring is van het voortandwiel.
Dus blijft de keerring van de schakelas over...
Wat zijn de maten van die keerring?

Toch raar dat juist die lekt, die as beweegt namelijk maar weinig. Of misschien juist daarom dat die lekt...
 
Het bleek uiteindelijk de keerring te zijn van de uitgaande as, degene die achter het tandwiel zit.

Deze heb ik vervangen, maar die klapte er vandaag uit, waardoor ineens alle olie uit het blok liep.
Ik heb hem er gewoon in gezet met een grote dop en dan licht slaan met een hamer.

Wat doe ik verkeerd?

10041518.jpg
 
Laatst bewerkt:
er zit oliedruk achter/tussen de keerring om de tandwielen op de assen te smeren.
het is ook geen gewone keerring maar een dubbel uitgevoerde keerring.
de keerring heeft dan ook een opstaande rand aan de buitenkant om te voorkomen dat de keerring er onder druk uitklapt.
deze opstaande rand word beschadigt als je de keerring er zo inslaat.
wil je de keerring monteren met behoud van de opstaande rand, dan moet het carter gesplitst worden.
 
Laatst bewerkt:
Oei, klinkt als een hoop werk.

Op amerikaanse fora las ik dat je hem er ook in moet zetten met Threebond of Yamabond. Maar ik kan niet vinden wat dit nou precies is. Lijkt mij vloeibare pakking...

Kan ik het onderblok losmaken terwijl het blok nog in de hangt? Of moet het blok er persee uit. Aangezien ik niet echt een werkbank heb waar het blok op kan staan.

Bedankt voor de reactie!
 
Terug
Bovenaan Onderaan