Beginnende radiator lekkage?

ZünRob

MF veteraan
25 mrt 2008
4.557
1
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe motor. Nu kwam ik vandaag een tegen die nog erg goed uitzag, met minder dan 15.000 km op de klok. Het enige punt wat opviel waren drie witte vlekken/aanslag met een blauw/groene tint op de radiator. Zie de (slechte) foto's, linksonder bij mijn vinger en in het midden. Is dit inderdaad een beginnende radiator lekkage?

Dropbox - Radiator - Simplify your life
 
Laatst bewerkt:
Mijn vraag is serieus bedoeld, ik heb dit gewoonweg nog nooit eerder gezien op een radiator van de motoren die ik zelf heb gereden of gezien. Dat er deukjes inkomen en je lamellen opzij buigen door stenen die er tegenaan vliegen is logisch. Maar het lijkt mij dat er dan geen vloeistof uit hoeft te komen, wat hier wel het geval lijkt. Daarom ook mijn vraag: is dit inderdaad koelvloeistof die naar buiten is gelekt (al dan niet ten gevolge van een steen die er tegenaan is gevlogen)? En als dat zo is, betekent het dan dat dit erger gaat worden of was dit een tijdelijk lekje? Of komt deze aanslag ergens anders vandaan? :)
 
Laatst bewerkt:
Radiator

images


Radiateur

images
 
Ik neem aan dat je een proefrit heb gemaakt

lekte hij toen ?

Er kwam geen grote stroom vloeistof uit in ieder geval. ;) Nee, leek niet echt te lekken, maar juist daarom vraag ik me af waar het vandaan komt. Ik begreep van een andere dealer dat zo'n radiateur ergens in de 500 exclusief btw kost, dat vind ik dan toch wel best prijzig..

En sorry voor de schrijffout, maar ik was in het Engels aan het googelen en daar is het een radiator. ;)
 
Laatst bewerkt:
Er kwam geen grote stroom vloeistof uit in ieder geval. ;) Nee, leek niet echt te lekken, maar juist daarom vraag ik me af waar het vandaan komt. Ik begreep van een andere dealer dat zo'n radiateur ergens in de 500 exclusief btw kost, dat vind ik dan toch wel best prijzig..

En sorry voor de schrijffout, maar ik was in het Engels aan het googelen en daar is het een radiator. ;)

Geeft niet we weten wat je bedoelt :)

Maar dat is aardig prijzig

Je kan ook naar een delkevic imitatie radiateur zoeken deze kosten niet zoveel als de originele maar ze zijn net zo goed
 
Vergeet ajb de pillen en andere middeltjes om lekkages te stoppen. Die gebruik je alleen in uiterste noodgevallen.

Het kan een lekkage zijn, kan je aan de andere kant van de radiateur kijken? 't Zou ook nog oxidatie van het aluminium kunnen zijn.
 
Vergeet ajb de pillen en andere middeltjes om lekkages te stoppen. Die gebruik je alleen in uiterste noodgevallen.

Het kan een lekkage zijn, kan je aan de andere kant van de radiateur kijken? 't Zou ook nog oxidatie van het aluminium kunnen zijn.

Helaas ben ik nu niet in de buurt van de motor, maar ik heb bij de bezichtiging bij de dealer niet erachter gekeken. Als het oxidatie is kan dat geen kwaad? En zou je dan ook de witte aanslag met blauw/groene schijn krijgen?
 
Dat heb ik ook wel eens gehoord. We hebben hier ook een verreiker gehad met die 'troep' erin en beide lopen en koelen nog steeds prima.


Ik gebruik het ook wel eens bij oudere tractoren, maar die grote diesels zo ook in een verreiker hebben veel grotere kanalen voor de koeling dus die kunnen er beter tegen.
Als je een kleine radiateur hebt is er wel kans dat die dichtslibt.
Die nieuwe vloeibare pillen zijn wel een stuk beter als wat je vroeger kon kopen trouwens, dat spul blijft circuleren in het systeem en verkopers beweren dat als je de koelvloeistof ververst de pil er mee uit komt en het weer begint te lekken, ik heb er mijn twijfels bij....
 
Terug
Bovenaan Onderaan