zx9 b koelvloeistof problemen

jelle visser

MF veteraan
21 jun 2004
1.165
3
noord holland
Ja ja.... alweer 1. Ik heb voor weinig een zx9 blok gekocht welke goed zou zijn volgens de verkoper.
Nu weet je dat toch nooit zeker met iets 2de hands.
Vanmiddag een klein stukje mee gereden maar de koelvloeistof spoot uit het expansie vaatje als je een beetje gas gaf.
Als ik hem uit zette dan was de radiateur al half leeg en mijn overlooptankje vol......
Uit het overloopslangetje kwam ook een behoorlijke luchtdruk als ie al stationair liep, dan borrelde het al wel in het tankje uiteraard.
Een "snuffelaar" (die meet uitlaatgassen) in het tankje gehangen en die gaf gelijk aan dat er uitlaatgassen in het koelvloeistof systeem zat.
Nu heb ik daarstraks gelijk het blok er weer ondervandaan gehaald en de kop er vanaf gehaald.
Ik zie geen haarscheurtjes tussen de kleppen (of zijn die niet te zien?) maar wel dat de zwarte coating die op de koppakking zit tussen cil. 3 en 4 weg is.
Wat het meeste voorkomt is dat de cil. bussen zakken dus die zal ik nameten maar kan de kop ook krom zijn?.
Heb er niet zoveel zin in om de hele kop uit elkaar te halen omdat de uitlaat kleppen uitsteken.

plaatjes:





Gr Jelle
 
Gelukkig kan ik begrijpend lezen: ik lees dat de kop vlakken meestal het euvel niet verhelpt omdat (BIJNA) altijd de cilinderbussen verzakken.
Die heb ik gecontroleerd en dus gezien dat die goed zitten.
Dan heb ik een cilinderkop liggen die ik los heb gekocht die met een rij gemeten gewoon vlak is op het oog maar ik het toch even wilde controleren.
Ik ga een cilinderkop nooit klakkeloos monteren waarvan ik de geschiedenis niet ken.
Ik wil gewoon de pasvlakken schoon hebben en toen bleek toch dat er iets niet lekker zat bij die ene cilinder.
Als ik deze kop zo gemonteerd had, had ik gegarandeerd weer lekkage gehad want ik heb er nu 0,15mm vanaf geschuurd en nog steeds raak ik dat ene stukje niet van de verbrandingskamer naar het 1ste koelvloeistof kanaal.
En van mijn cil.kop die eraf kwam is nog eens0,5mm meer af dus ik heb nog effe.
Ik ga er niet meer vanaf halen als hoognodig maar ik wil dat vlak ook schoonhebben.
 
het niet mogen vlakken van de kop staat los van de zakkende cilinderbussen.
als een cilinderkop krom is, dan is de boring van de nokkenassen dat ook.
dat word wel weer rechtgetrokken als je de kopbouten aandraait.
ga je de kop vlakken dan gebeurt dit niet en blijft de boring van de nokkenassen krom staan.
 
het niet mogen vlakken van de kop staat los van de zakkende cilinderbussen.
als een cilinderkop krom is, dan is de boring van de nokkenassen dat ook.
dat word wel weer rechtgetrokken als je de kopbouten aandraait.
ga je de kop vlakken dan gebeurt dit niet en blijft de boring van de nokkenassen krom staan.


Eindelijk iemand die het begrijpt....
Vlakken mag, maar dan wel aan twee kanten en de nokkenaslagerboringen opnieuw in lijn boren.
 
Okee, zover was ik nog niet maar het ging mij er meer om het pasvlak schoon te krijgen en daarbij kan je dan mooi zien of hij vlak is.
Die cilinderkop lag al een tijd los en het leek wel of er op het afdichtvlak een soort corrosie laagje zat.
Daarom heb ik het op deze manier gedaan.
En nogmaals: de kop is vlak maar doordat hij op 1 punt geraakt is dicht hij daar niet af, dat is de reden dat ik er een stukje vanaf haal, niet omdat hij krom is!.

Maar bedankt voor het meedenken natuurlijk, misschien ben ik wel onduidelijk :P .
 
Kop is nu helemaal gelijk bij die ene verbrandingskamer en dus helemaal vlak.
Ik heb er toch 0.30mm vanaf staan schuren voor hij op dat punt gelijk was!.
Aangezien ik het leuk vind om nu maar alles zelf te doen heb ik ook kleppasta en zo'n zuignapje op een houdertje gekocht om zelf de kleppen goed te laten aansluiten.
Nu moet ik volgens de verkoper eerst de grove pasta gebruiken en daarna de fijne pasta en dan zou ik een egaal grijs oppervlak moeten krijgen.
Ik heb nu even 1 klep gedaan en ik krijg op de klepzitting idd een egaal grijs vlak van een mm of 2 breed.
De klep daarintegen krijgt eerst een glimmend randje om vervolgens matkleurig te worden maar het wordt niet zo grijs als de zitting.
Komt dat door materiaal verschil of moet ik gewoon nog even langer door?. Het vlak op de klep is ook een mm of 2 breed en egaal dus naar mijn idee raakt hij hem wel overal maar dicht hij dan ook automatisch af?.
 
Het is idd 1 tot 1.5mm.
Maar heb nu wel een ander vraagje.
Ik heb alle kleppen ingeslepen met slijppasta en heb gecontroleerd of ze netjes een grijs spoortje krijgen.
Nu heb ik nog bij 2 kleppen een lekje zitten die ik met kruipolie of remmenreiniger test.
Als ik een in of uitlaat kanaal insluit dan lekken ze op die 2 kleppen vrij vlot, na een seconde of 5 zie ik al nattigheid om de klep komen.
Hoe lang moet dat droog blijven eigenlijk?.
Bij 1 klep ben ik weer helemaal opnieuw begonnen met eerst grove pasta en dan fijn en bij die duurt het nu een seconde of 15 voor ik iets zie maar nog steeds lekt hij dan iets terwijl de rest droog blijft.

Weet iemand hoe lang dat moet duren om een goede afdichting te hebben?.

Gr Jelle
 
Als alles netjes ingeslepen is en het lekt nog dan zijn waarschijnlijk je kleppen krom. Normaal gesproken als je goed ingeslepen hebt dan is het dicht en blijft het dicht. Of zoals hier boven gezegd versleten klepgeleiders maar ik gok op kromme kleppen.
 
Vandaag nog een keer opnieuw ingeslepen en nu blijft het gewoon droog!. Het was ook van die cilinder die een keer een klap van de zuiger heeft gehad dus misschien dat de zitting iets krom was.
Ik werd gek van de klep elke keer te monteren om te kijken of hij dicht was dus op een gegeven moment met een edding stift het raakvlak ingekleurd en daarna zonder slijpmiddel een paar keer de klep rondgedraaid. Toen kon ik mooi zien waar hij hem niet raakte want daar bleef het zwart van de stift.
Morgen de kop erop!.

En weer bedankt voor de tips trouwens!.
 
Bij 1 klepzitting verschild dat ietsje maar heb het voor de zekerheid aan een motorrevisie bedrijf laten zien en die zei dat het prima kon.
Was ook geen verschil van een mm maar het scheelde ietsje.
Als ik dan ook keek naar hoe dik de kleprand min en max mag zijn dan zit daar best wat verschil in.
Het zal nu best zo zijn dat die cilinder iets minder compressie heeft omdat die 2 kleppen ietsje dieper liggen maar dat verschil kon ikzelf niet eens opmeten met mijn armzalige meetgereedschap (schuifmaat).
Ben ondertussen verder gegaan met bouwen en de kop zit erop!.
Moet nu alleen even een goede momentsleutel hebben om de kop aan te draaien.

Gr Jelle





 
Nou, de motor draait weer en vandaag een stukje gereden. Rijdt super!.
Geen bellen in het overloop tankje, geen witte rook en loopt netjes.
Nu alleen weer een vraag op carburateur gebied: Ik heb de carb's die een jaar of 2 op de plank lagen gemonteerd die origineel op dit blok horen.
Nu heb ik de vlotterbakjes ervanaf gehaald, schoongemaakt evenals de sproeiers doorgeblazen cq gereinigd.
Was allemaal redelijk schoon. Ook de hoofdsproeier helemaal ingedraaid en 2,5 rondje uitgedraaid.
Alles weer gemonteerd maar als ik het gas dicht draai dan lijkt hij wel een soort na te ijlen.
En alleen als ik rustig het gas open draai dan stijgt hij goed in toeren maar als ik vanaf 6000rpm ineens volgas geef dan gaat hij een soort van stotteren.
Is niet zozeer specifiek bij de 6000rpm maar zowieso bij volgas geven.
Het lijkt wel een soort benzine tekort.

Iemand ideeen wat het kan zijn

Inlaatrubbers ook visueel gecheckt.

Gr Jelle
 
Heb het lek gevonden. Ik drukte de carbs iets te ver op de inlaatrubbers waardoor die aan de onderkant iets open stonden....... is denk gebeurd toen ik de luchtfilterkast erop drukte wat ook niet al te soepel gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan