Suzuki GSX R1000 K3 - FI Fault Indication: klep uitlaat

Jura

MF'er
24 jul 2011
38
0
Amsterdam
Goedemorgen, afgelopen zaterdag begon tijdens een ritje naar Zandvoort het gevreesde rode lampje te branden met de FI (Fault Indication) foutmelding. Ik ben meteen even langs de dealer in Amsterdam gereden om het uit te laten lezen. Blijkbaar staat de klep van de uitlaat open en tandwieltje in het mechanisme wat dit regelt ('servo' als ik het goed begrijp) is kapot.

Nou werd me verteld dat dit verder helemaal geen kwaad kan en dat het niet of nauwelijks verschil uit maakt tijdens het rijden. Ik vind het ook geen probleem om zo verder te rijden, maar..... is er een manier om de foutmelding weg te krijgen?

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Hele servo verwijderen en draadje uit je ecu trekken en met krimpkous netjes afwerken. Kijk eens op de site van Yoshimura, daar staat het beschreven. Je moet dan wel de klep in open stand zien te houden als je heel de servo verwijderd. Of je laat alles zitten en haalt alleen het draadje los.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook nog wel zo'n servo liggen, mag je wel GRATIS hebben ;) anders gaat hij met de verhuizing de kliko in

Edit: komt uit een K5 als je interesse hebt zal ik het part # voor je opzoeken
 
Laatst bewerkt:
Nou volgens mij moet hij wel open staan anders kun je niet boven de 4k rpm rijden. Dus hij zal gewoon open blijven staan, en dat is geen probleem.
Ik geloof dat de bedoeling is dat je onderin het toerengebied meer backpressure hebt (klep dicht) in je uitlaat wat beter zou zijn voor het koppel, hoger in toeren gaat hij open en heb je gewoon goeie doorstroming,

Het verwijderen kan ook, heb ik ook gedaan en dat zou toch mijn voorkeur genieten, want dan kun je ook makkelijker een andere demper monteren.

Dit gezegt hebbende, op mijn k5 heb ik hem nooit aangesloten gehad, dus ik weet niet zeker of de servo werkt. Maar je mag hem proberen.
 
heb dit ook niks aan de hand meestal . gevoelig kwaaltje van k3/k4 als die goed rijd gewoon door rijden
en de zwart bruine draad door knippen dan is de foutmelding weg
ik heb mijn kabels gesmeerd en gespannen klep gaat heel soepel . niks helpt het is gewoon een zeik melding . google maar eens c46 servo meeste halen hem er uit of knippen het draadje door
 
Nou volgens mij moet hij wel open staan anders kun je niet boven de 4k rpm rijden. Dus hij zal gewoon open blijven staan, en dat is geen probleem.
Ik geloof dat de bedoeling is dat je onderin het toerengebied meer backpressure hebt (klep dicht) in je uitlaat wat beter zou zijn voor het koppel, hoger in toeren gaat hij open en heb je gewoon goeie doorstroming,

Het verwijderen kan ook, heb ik ook gedaan en dat zou toch mijn voorkeur genieten, want dan kun je ook makkelijker een andere demper monteren.

Dit gezegt hebbende, op mijn k5 heb ik hem nooit aangesloten gehad, dus ik weet niet zeker of de servo werkt. Maar je mag hem proberen.

ik had mijne laatst op de testbank gehad kwam die melding ook weer
hij reed perfect zij die, gewoon een mierenneuk melding dus

de tuner zij die klep is alleen voor geluid en emissie bij suzuki

bij yamaha helpt het idd voor het koppel :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan