Akrapovic Hexagonal Full System op GSX-R 750 L0

EstefanoZip

Die hard MF'er
5 okt 2012
407
0
Helmond
Hallo,

Ik heb een Suzuki GSX-R 750 L0.
Nu heb ik hiervoor een Akrapovic Hexagonal Evolution Line gekocht.


Nu heb ik alleen wat vraagjes:

Lambda sonde eraf halen of hoe oplossen? o2-eliminator of niet gebruiken ?
Power Commander halen of alleen ECU veranderen/ afstellen bij Hoegee doen?

Ook de servo motor kan eraf, alleen moet je daarvoor dan een servo buddy (eliminator) kopen?

ServoBuddy servo eliminator 2008-2010 Suzuki GSXR-750

Nu is de originele lambda sensor M12 x 1,25 alleen zit er bij de Akra een gat in van M18 x 1,5.

Kan ik die gewoon afdichten of wat moet ik hiermee doen. Ik krijg nu namelijk de FI / F1 melding op het display.

Ik heb al een afspraak bij Hoegee gemaakt om hem opnieuw af te laten stellen, en hun vertelde mij dat ik de lambda sensor gewoon eraf kon halen en het gat kon afdichten. Alleen hoor ik weer andere verhalen dat je een o2-eliminator moet ?? Alleen volgens Hoegee hoefde dit niet, alleen bij gebruik van een Power Commander.

Wie kan mij helpen om dit op te lossen en het even duidelijk te maken?

Alvast bedankt!

Mvg Estefano
 
Laatst bewerkt:
Een O2 eliminator is gewoon een weerstand voor de lambdasondeverwarmingsdraad. Dat is namelijk het enige onderdeel wat actief bewaakt kan worden door de ECU. Een lambdasonde haal je meestal weg bij het afstellen, tenzij het de ECU zelf is die gemapt wordt (en de sonde wordt gebruikt om naar een andere target A/F te finetunen) of er een module wordt gemonteerd die gebruik maakt van het lambdasondesignaal.

Bij je akra systeem zit trouwens een verloopje voor de sonde, dus die moet je eerst in de bocht draaien en dan de sonde zelf.

Bij de akra zit een handleiding in hetzelfde zakje als het verloopje voor de sonde, daar staat in of en wat je moet doen met de uitlaatservo.
 
Een O2 eliminator is gewoon een weerstand voor de lambdasondeverwarmingsdraad. Dat is namelijk het enige onderdeel wat actief bewaakt kan worden door de ECU. Een lambdasonde haal je meestal weg bij het afstellen, tenzij het de ECU zelf is die gemapt wordt (en de sonde wordt gebruikt om naar een andere target A/F te finetunen) of er een module wordt gemonteerd die gebruik maakt van het lambdasondesignaal.

Bij je akra systeem zit trouwens een verloopje voor de sonde, dus die moet je eerst in de bocht draaien en dan de sonde zelf.

Bij de akra zit een handleiding in hetzelfde zakje als het verloopje voor de sonde, daar staat in of en wat je moet doen met de uitlaatservo.

Heb het systeem via via op de kop getikt dus ik heb er niets bij zitten helaas. Maar zo'n verloopstukje is vast wel los aan te komen of te maken, maar kan ik dan de originele lambdasonde gewoon gebruiken?

Volgende week heb ik een afspraak bij Hoegee en dan word hij opnieuw afgesteld, neem aan dat ze dan aan de ECU zelf gaan rommelen en er een nieuwe mapping op zetten.

Wat kan ik dan het beste doen? Power Commander is onzin op een suzuki hoorde ik omdat ze dus de ECU zelf kunnen veranderen...
 
Originele ECU kan direct worden aangepast middels een Yoshibox alleen is dit minimale 'tuning' omdat ze alleen maar laag, midden en hoog iets rijker/armer kunnen zetten en niet zoals bij een PC het per x aantal RPM.

Mijn Gix heeft ook eerst aan de Yoshi box gehangen maar kon goedkoop aan een PowerCommander komen dus ga volgende week op de dyno om het geheel compleet af te stellen. De O2 eliminator zelf 'gemaakt' omdat het inderdaad niet meer is dan een weerstandje van een euro.

Mocht je zoals ik heb gedaan eerst de Yoshibox gebruiken en later een PowerCommander erop zetten dan moet je er wel aan denken dat je niet zomaar ff een mapping van het internet er in kan zetten .. dan zul je echt op de dyno moeten. Ze herschrijven met de Yoshibox je originele ECU dus er komen andere waarden naar je PC dan een af fabriek fiets.

Overigens past de PCIII vanaf 2004 en nieuwer ook op je Gixxer wat de markt voor gebruikte PC's iets groter maakt en dus ook de kans om er goedkoper eentje te vinden :)
 
Laatst bewerkt:
Heb het systeem via via op de kop getikt dus ik heb er niets bij zitten helaas. Maar zo'n verloopstukje is vast wel los aan te komen of te maken, maar kan ik dan de originele lambdasonde gewoon gebruiken?

Volgende week heb ik een afspraak bij Hoegee en dan word hij opnieuw afgesteld, neem aan dat ze dan aan de ECU zelf gaan rommelen en er een nieuwe mapping op zetten.

Wat kan ik dan het beste doen? Power Commander is onzin op een suzuki hoorde ik omdat ze dus de ECU zelf kunnen veranderen...

Ah kijk, wel handig om te vermelden of ie gebruikt is ja.

Voor de uitlaatservomotor heb je een eliminator nodig ja. Normaal zit er een beugel bij die je op de servo schroeft maar die kost als je hem los bestelt hetzelfde al een servo eliminator. Ik zou tijdelijk even zo doorrijden zonder lambdasonde omdat je toch geen verloopje hebt. Na het afstellen is ie niet meer nodig begrijp ik uit je reactie, dus waarom nu moeilijk gaan doen. Je zal dus wel voor zowel de uitlaatservo als de lambdasonde een eliminator moeten bestellen.
 
Originele ECU kan direct worden aangepast middels een Yoshibox alleen is dit minimale 'tuning' omdat ze alleen maar laag, midden en hoog iets rijker/armer kunnen zetten en niet zoals bij een PC het per x aantal RPM.

Mijn Gix heeft ook eerst aan de Yoshi box gehangen maar kon goedkoop aan een PowerCommander komen dus ga volgende week op de dyno om het geheel compleet af te stellen. De O2 eliminator zelf 'gemaakt' omdat het inderdaad niet meer is dan een weerstandje van een euro.

Mocht je zoals ik heb gedaan eerst de Yoshibox gebruiken en later een PowerCommander erop zetten dan moet je er wel aan denken dat je niet zomaar ff een mapping van het internet er in kan zetten .. dan zul je echt op de dyno moeten. Ze herschrijven met de Yoshibox je originele ECU dus er komen andere waarden naar je PC dan een af fabriek fiets.

Overigens past de PCIII vanaf 2004 en nieuwer ook op je Gixxer wat de markt voor gebruikte PC's iets groter maakt en dus ook de kans om er goedkoper eentje te vinden :)
Verdiep je eens in het flashen van je ecu Dan kan je je motor stuk precieser afstellen dan met welke powercommander dan ook.
 
Vandaag nog even bezig geweest met de uitlaat.

Dit is het M18 gat wat moet worden opgevuld..



Nu ben ik dus even naar de automaterialen geweest en heb een carterplug voor de auto gehaald.
Dit dichtte wel af alleen is hij behoorlijk lang, en blijf ik alsnog met die losse lambda sensor zitten.





Dus even laten afdraaien aan boven en onderkant en er een gat en draad in laten tappen





En dan kunnen we het mooi maken, dacht ik...



En past allemaal goed alleen krijg ik nog steeds de FI melding... Kan dit omdat de kabels van de servo motor los liggen? Dus niet de stekkers maar de kabels naar de klep in de uitlaat.



Hoe los ik dit op of kan ik het beste gewoon een power commander halen?
 
Laatst bewerkt:
Verdiep je eens in het flashen van je ecu Dan kan je je motor stuk precieser afstellen dan met welke powercommander dan ook.
Tuurlijk kun je de specifieke kenvelden van de ECU aan gaan (laten) passen maar dan praat je over een andere category van afstellen dan dmv een Yoshibox. Anyway, Hoegee gaat hem afstellen dus daar is TS al uit :)



Misschien had je deze al gevonden

Alright, here goes... this is for disabling the SET valve.

The SET valve's servo motor resets itself every time you turn the ignition on. First it rotates clockwise fully closed, then counter-clockwise fully open, and then clockwise again until it stops, the valve stays about one third open. This is the position used at idling. You need to understand this cycle because you will be disabling the valve in the fully open position! It take a couple seconds to cycle, so you'll have time to do it.

1. Turn the ignition on until the SET valve rotates FULLY OPEN. Turn the ignition off immediately before the valve can move back to the starting position. It is now set fully open. You can remove the muffler and look down the pipe with a flashlight to verify that it's open if you want to.

2. The SET servo motor is in the right side of the tail section attached to the sub-frame. Unplug the 2 connectors that come from the SET valve motor and tape them up.


3. Here's the fun part. You want to make that pesky flashing FI light go away, right? 'Cause it will flash with this mod, or if you install any aftermarket full exhaust. First, find your ECU. It's the BLACK box next to the grey box under the seat with the BLACK wiring connector attached. Unplug the black connector. Now locate the #30 wire. What's the #30 wire? It controls the FI trouble light for the SET valve system. Nothing else.

4. There are two rows of wires in the connector. The top row is #1-17 and #18-34 are on the bottom. So number 30 is on the bottom when connected, 5 wires over from the far right end. When you unplug the connector and turn it over you can see it as pictured below. It should be black wire w/brown stripe. Don't worry too much what color it is. Looking closely you can also see the numbering on the sides of the plug - 30. Disconnect this wire. Just gently pull it out, you don't need to cut it but you can if you want. It should come out very easily, but you may find using a tiny screwdriver helps. Tape the metal part of the wire up and then reconnect your ecu.

Enjoy your free unobstructed exhaust system and possibly some extra hp!

UPDATE FOR K8 600/750 OWNERS - If anyone is looking to do this on their K8 you need to remove the wire in pin #5 and it's the Black wire with a White tracer.
 
Laatst bewerkt:
Net de originele pijp er even langs gelegd en de kabels op de klep aangesloten en inderdaad de foutmelding is weg...
Hij merkt dus of er weerstand is of niet..

Ik heb dat ECU flashen nu gezien, doen ze bij een bedrijf echt 400 meter van waar ik woon :P

Carmo Electronics - Motorbike parts or electronics

Alleen dat is wel prijzig ! 430 incl. btw !!! Hoef ik wel geen eliminators meer aan te schaffen want die foutmeldingen halen ze er gewoon uit...

Ik kan nu ook een power commander V op de kop tikken, is dat makkelijker ? Daar zit een o2-eliminator bij alleen moet ik dan nog een servo buddy ??

Weet echt niet wat wijsheid is....
 
Ik heb op mijn GSXR1000K5 ook een Full Titanium Akra Evo systeem gehad en laten afstellen bij Hoegee.
Dit hebben zet met een Yoshi box gedaan en het resultaat was naar behoren.

Daarbij moet ik opmerken dat er bij de 1000K5 geen sensor gemonteerd was op het standaard systeem noch op het Akra.
 
Net de originele pijp er even langs gelegd en de kabels op de klep aangesloten en inderdaad de foutmelding is weg...
Hij merkt dus of er weerstand is of niet..

Ik heb dat ECU flashen nu gezien, doen ze bij een bedrijf echt 400 meter van waar ik woon :P

Carmo Electronics - Motorbike parts or electronics

Alleen dat is wel prijzig ! 430 incl. btw !!! Hoef ik wel geen eliminators meer aan te schaffen want die foutmeldingen halen ze er gewoon uit...

Ik kan nu ook een power commander V op de kop tikken, is dat makkelijker ? Daar zit een o2-eliminator bij alleen moet ik dan nog een servo buddy ??

Weet echt niet wat wijsheid is....
Ik flash het zelf prima te doen. En net als een pc goed afstellen kan het goed afstellen eigenlijk alleen op een testbank.
 
weet je trouwens zeker dat het een evo lijn is ?

Evo is doorgaans van titanium, racing line van RVS
Volgens mij heb je de RVS versie, maakt voor het vermogen niet uit trouwens.
Maar het zou lullig zijn als je voor een evo lijn hebt betaald, en je er een RVS variant voor hebt gekregen.

Mooie pijp dat sowieso :9~
 
Zoals al gepost door pollewops:

je kan de O2 sensor weglaten en daarna pin 5 (zwart-witte draad) losmaken uit de connector met de ECU, dan heb je geen O2-eliminator nodig. Heb ik zelf ook gedaan, op aanraden van Yoshimura.
De servo + kabels van de uitlaatklep kan je gewoon demonteren zonder foutmelding te krijgen

zie pagina 4 in dit document
https://www.yoshimura-rd.com/images/product/pdf/1170072.pdf

Heb er nu gewoon een o2 elimininator op voor die 2 tientjes.
Maar de servo kun je niet demonteren zonder foutmelding te krijgen.
Krijg zelfs melding als de kabels van de klep af zijn, stekkers eruit werk ook niet.
Gewoon die stekker uit de ECU nu en dan is t weg.
 
Wat je nodig hebt is pc5 daar zit de o2 sensor bij die je op de stekker klikt waar nu je lambda in zit geklikt. Je hebt ook een dopje nodig om het lambdagat in je uitlaat te dichten. Je set valve kan je helemaal verwijderen. Kijk op de Yoshimurasite welk draadje je los moet halen. Je kan het op de voorkant van de ecu stekker ook zien, zit een wit puntje verf lijkt het wel bij het pinnetje waar de draad aan vast zit.

Laat je bike natuurlijk afstellen.

Zo zat het bij mijn 1000, zoveel anders zal het bij die van jou niet zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan