Honda CB 750 valt steeds uit

veggiee

Rookie
10 okt 2007
8
0
Den Haag
Hi allen,

Ik doe mijn verhaal zo uitgebreid mogelijk in de hoop dat een van jullie mij verder kan helpen.

Ik rijd maar weinig op mijn CB 750 uit '92. Gister voor het eerst dit seizoen weer van stal gehaald. Op de heen weg naar mijn werk (25km) brandde/knipperde mijn olie lampje. Vorig jaar had ik ook last van en dit is toen gerepareerd door de monteur, er was sprake van een verstoorde sensor oid maar mijn motor zelf had geen schade en er had altijd voldoende olie ingezeten.

Na mijn werk heb ik mijn olie gecheckt welke een normaal niveau had. Vervolgens startte mijn motor vlot en ik reed normaal weg. Bij de eerste hoek en druk stoplicht viel de motor uit. Herstartte meteen, maar bij het wegrijden was er nauwelijks vermogen rolde echt stapvoets weg. De motor kon nauwelijks toeren maken. Zeer moeizaam kreeg ik boven de 3k toeren weer volvermogen. Bij het volgende stoplicht zelfde verhaal met uitvallen en nauwelijks vermogen hebben, maar boven de 3-3,5k toeren is er vol vermogen.

Uiteindelijk motor teruggeduwd en de trein naar huis genomen.

Wat is er mis met mijn motor? Hebben mijn olielampje en het gebrek aan vermogen/uitvallen met elkaar te maken?

Ik ben zelf niet de handigste/ervaren monteur of techneut dus leg het vooral idiotproof uit :)

Ik hoor graag jullie ideeen en meningen.
 
De motor heeft een beurt nodig.

Ik denk dat het olielampje knippert omdat de motor stationair te langzaam of bokkig en langzaam loopt. Dat wordt in de regel veroorzaakt door vervuilde carburateurs en daar hebben motoren die weinig rijden sneller last van. Symptomen van deze vervuiling merk je het meest rond stationair toerental en lichtelijk daar boven (vol gas geeft meestal geen problemen). Een RC42 (CB750, sevenfifty) heeft membramen in de carburateurs die ook stuk kunnen.

Ik garandeer niks, maar denk dat je het hier moet zoeken.
 
Hi,

Dank voor de snelle hulpzame berichten!!

Is het trouwens niet gek dat ik op de heenweg nergens last van had wat vermogen betreft??

Okee is dat makkelijk zelf te doen? Of moet ik met choke spelend al rollend een motor zaak zoeken??
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het door de motorzaak laten doen. Die hebben een ultrasoon reiniger en zo'n apparaat krijgt de carburateurs schoner dan met wanneer je met de hand zit te klooien. Nadat ze uit elkaar zijn geweest kunnen ze het best even opnieuw gesynchroniseerd worden, dat klusje kan zelf wel, maar daar heb je speciaal gereedschap bij nodig.

Ik zou het uitbesteden (en meteen je vraag aan de monteur stellen, die kan het best de diagnose stellen).

Wat het kost kunnen wij niet ruiken, maar het zijn wel werkzaamheden waar vooraf een goede schatting van gemaakt kan worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan