Remvloeistof Aprilia SL1000 Falco

Status
Niet open voor verdere reacties.

mark-k

MF veteraan
17 jul 2009
4.666
577
Aangezien ik mijn appie aan het opknappen ben leek het mij verstandig om ook maar meteen de remvloeistof etc mee te vervangen. Nou weet ik dat je dot4 niet met dot5 mag mengen (maar wel weer met 5.1 of zoiets) enzo, dus ik dacht ik zoek ff in de handleiding wat ik moet gebruiken. In de handleiding staat echter het volgende:

Brake fluid (recommended):
mF.F., DOT 5 (compatible DOT 4) or AgilP BRAKE 5.1, DOT 5 (compatible DOT 4).

Hier worden dus alle drie de versies genoemd, dus ik weet het ondertussen niet meer. Ik neig naar DOT4 aangezien er tussen haakjes staat dat t daarmee compatible moet zijn, maar ik dacht ik kan het maar beter ff vragen.
 
Ik heb op bijna elke motor last van kromme schijven. Ik heb er al heel wat via de garantie gekregen en op oudere motoren zelf gekocht.
Mijn Aprilia Falco was destijds ook een vaste klant voor nieuwe schijven.
Kokende vloeistof heb ik echter nooit gehad.
In het verleden heeft "Motorrad" metingen gedaan tijdens afdalingen van een bergpas. Wat opviel, was de lage temperaturen van motorfietsremmen in vergelijking met die van auto's.
Overigens zijn dampbellen geen luchtbellen, en moeten dus weer terugveranderen in vloeistof na afkoeling. Daarom denk ik dat jij ergens anders last van had.

Ik heb gelest op een honda ntv 650 en bij het achtjes draaien en meer van die dingen waarbij je de achterrem er regelmatig bijpakt of soms een tijdje ingedrukt houd, had ik regelmatig de remvloeistof aan de kook.
En daar ging ook regelmatig nieuwe remvloeistof in mede door dit probleem.
 
Hoe heet denk je dat de remblokken worden?
Deze hete blokken zitten tegen de remzuigers die weer in contact staan met de remvloeistof.
Het mag dat toch geen wonder heten dat de vloeistof richting 200 graden gaat?
 
Klopt helemaal.
Als je het pannetje van het gas haalt, koelt het af.

En je haalt het pannetje pas van het gas als je stil staat, en er zijn genoeg mensen die de rem nog even inhouden voor een stoplicht o.i.d.

Daar kunnen je schijven ook door kromtrekken...
 
Laatst bewerkt:
De tendens gaat een beetje de verkeerde kant op, waarbij experts discusiëren over hoeveel engelen er op de punt van een naald passen.

TS vroeg zich af of dot 4 remvloeistof goed genoeg was voor zijn Falco.
Het antwoord is ja. Zoals eerder opgemerkt staat dit gewoon op het vloeistofresevoir.

Met dot 4 kun je volgas een alpenpas afdalen en voor elke hairpin zo hard mogelijk afremmen. Zelfs dan gaat de remvloeistof niet koken. De remmen zijn zodanig geconstrueerd, dat ze de kinetische energie van de motorfiets zelfs onder deze zware omstandigheden kunnen omzetten in warmte. De constructie is ook zodanig, dat deze warmte afgevoerd kan worden, voordat de remvloeistof ook maar in de buurt van het kookpunt komt.

Natuurlijk krijg je alles kapot, als je maar je best er voor doet.
 
Ik denk dat ik die Alpenpas met een hooligan rijstijl en een hele warme zomer toch liever met hele goede blokken en een hele goede remvloeistof doe.

Mijn laatste remblokken bleken overigens zwart geblakerd - gewoon verbrand..
Enig uitzoekwerk leverde op dat Lucas deze sinterblokken op het circuit afraad.
Kunnen niet lang boven de 350 graden functioneren.

Heb overigens DOT5.1
Hoeft ook niet duurder te zijn dan veel DOT4 vloeistoffen.

(en een 'race' DOT4 vloeistof is veel en veel duurder) :)
 
Laatst bewerkt:
De tendens gaat een beetje de verkeerde kant op, waarbij experts discusiëren over hoeveel engelen er op de punt van een naald passen.

TS vroeg zich af of dot 4 remvloeistof goed genoeg was voor zijn Falco.
Het antwoord is ja. Zoals eerder opgemerkt staat dit gewoon op het vloeistofresevoir.

Met dot 4 kun je volgas een alpenpas afdalen en voor elke hairpin zo hard mogelijk afremmen. Zelfs dan gaat de remvloeistof niet koken. De remmen zijn zodanig geconstrueerd, dat ze de kinetische energie van de motorfiets zelfs onder deze zware omstandigheden kunnen omzetten in warmte. De constructie is ook zodanig, dat deze warmte afgevoerd kan worden, voordat de remvloeistof ook maar in de buurt van het kookpunt komt.

Natuurlijk krijg je alles kapot, als je maar je best er voor doet.

Als je het zelf bij de opmerking "dot 4 is goed genoeg voor een straatmotor" had gelaten was er waarschijnlijk geen discussie. Ik denk dat iedereen het wel met die uitspraak eens is. Je maakt er zelf een discussie van door er ook onzin bij te vermelden.
 
En je haalt het pannetje pas van het gas als je stil staat, en er zijn genoeg mensen die de rem nog even inhouden voor een stoplicht o.i.d.

Daar gaan je schijven ook door kromtrekken...

Wat ik idd al zei..
Merk het zoveel bij mensen met een automaat bij auto's..
Iedereen komt aanremmen bij een stoplicht (na aardig doorrijden) en houdt zn voet op de rem omdat ie anders doorsukkelt. >>>kromme schijven. Gewoon rem lossen na ankeren...dan kan de warmte "ontsnappen" .
 

Hhmmm...

bij motoren met abs zou ik 5.1 abs/esp goedgekeurde vloeistof gebruiken. Die is way dunner van viscositeit en kan sneller "meewerken" met de aanstuursnelheid van de ecu/plunjers in het kleppenblok.
Dot 4 zal ckr gaan..maar ik als mierenneuker zou toch die andere gebruiken.
Bij de oudere BMW's weer niet...weet niet hoe gevoelig die systemen zijn.
 
Het pannetje staat op het vuur, maar het handvat blijft koel. Hoe kan dat nou?
Dat komt door de thermische weerstand van die kunstof handgrepen.
Ik heb pannen met een rvs hangreep.
Kom ze maar eens beet pakken.
Je remblokken zijn van staal en hebben een zeer lage thermische weerstand evenals je stalen remzuigers.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan