how to - accu en laadsysteem controleren

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.212
5.576
Ten eerste, een groen lampje op je druppellader betekent alleen dat er onbelast voldoende spanning is. Dat zegt niets over de staat van de accu.

accu.jpg


Bron motorzot
 
Laatst bewerkt:
Vraagje aan de kenners hier of onderstaande waarden ok zijn voor wat betreft het laadsysteem.

Motor Ktm lc4. Probleem: na een tijdje (8 weken) weinig gereden te hebben, na een lange rit (ongeveer twee uur) een lege accu na twee keer starten.

Nieuwe volle accu ingezet en laadspanning op de accu gemeten.

12.9V in rust.
stationair: 13.5 v
toeren >3000: 12,8 - 13,3 v
stationair met lichten aan: 12,8V

dynamo geeft 20v-70v over alle spoelen. Ik heb geen toerenteller dus kan niet meten of alledrie de fases gelijk zijn. Verder nog gelijkrichter doorgemeten voor wat betreft de diodes en een kant laat stroom door en de andere niet, dus dat lijkt ook goed.

Heb ik gewoon een slechte accu gehad, of toch een probleem in het laadsysteem?
 
Vraagje aan de kenners hier of onderstaande waarden ok zijn voor wat betreft het laadsysteem.

Motor Ktm lc4. Probleem: na een tijdje (8 weken) weinig gereden te hebben, na een lange rit (ongeveer twee uur) een lege accu na twee keer starten.

Nieuwe volle accu ingezet en laadspanning op de accu gemeten.

12.9V in rust.
stationair: 13.5 v
toeren >3000: 12,8 - 13,3 v
stationair met lichten aan: 12,8V

dynamo geeft 20v-70v over alle spoelen. Ik heb geen toerenteller dus kan niet meten of alledrie de fases gelijk zijn. Verder nog gelijkrichter doorgemeten voor wat betreft de diodes en een kant laat stroom door en de andere niet, dus dat lijkt ook goed.

Heb ik gewoon een slechte accu gehad, of toch een probleem in het laadsysteem?
eerst de rode draad van de regelaar rechtstreeks met dikke draad op de + van de accu monteren en de min met dikke draad op de - van de accu.

Verder een extra massa kabel tussen motorblok en de massa kabel aansluiting op het subframe.

Dat lost de meeste problemen op bij een katoom.
 
Laatst bewerkt:
klopt, ktm inderdaad.

Je advies opgevolgd en de metingen zijn ongeveer hetzelfde. Een andere gelijkrichter geprobeerd en deze geeft een iets hogere waarde: rond 14 v stationair en 13.6 bij toeren.

Ik kijk het zo wel even aan. Bedankt.
 
Die kleuren zijn voor KTM waarschijnlijk..mijn Kawa heeft van SR af, Wit richting accu, Bruin richting de "ignition switch", zwart/geel als massa

Wellicht heeft hij die kleuren dus ook niet..


of wel :P

Vraagje aan de kenners hier of onderstaande waarden ok zijn voor wat betreft het laadsysteem.

Motor Ktm lc4. Probleem: na een tijdje (8 weken) weinig gereden te hebben, na een lange rit (ongeveer twee uur) een lege accu na twee keer starten.
 
Vraagje: kan een zekering doorbranden, omdat er een te kleine (qua Amp) accu in zit? Ik heb een accu vervangen van 11 naar 10 amp, maar heb last van een doorbrandende hoofd zekering nu.
Nee, je hebt trouwens geen 10 Ampère accu (neem aan dat je dat met Amp of amp bedoelt). Op je accu staat Ah, is wat anders. Kan best dat je ergens een doorgeschuurde isolatie hebt waardoor je sluiting krijgt, bij het balhoofd is een verdachte plaats hiervoor.
 
Een schop voor deze nuttige post en tevens mijn bevindingen tot dusverre:
Gisteren voor het eerst problemen met starten, de startmotor draaide even rond maar voordat de koude motor goed gestart was was de accu leeg. en dat terwijl er 5 dagen eerder nog leuk mee gereden is.

Mijn eerste gedachte, accu is gaar.
Gisteravond accu aan de optimate gehangen, die moest eerst laden, maar daarna leek de accu gewoon goed. Accu losgekoppeld en nachtje laten staan. Zojuist eerst op de losse accu gemeten, 12.6 volt. Accu weer teruggeplaatst, 12.4 volt.

Toen deze handleiding gevolgd: motor aangezet, accu even naar 11.8 daarna rond de 12.2 12.4 volt. Motor starten, accu daalt tot 9.8 volt maar houdt het nu wel lang genoeg vol en de motor start verder zonder problemen.

Vervolgens het laadsysteem getest, met draaiende motor stationair 13.3 volt, bij gas geven redelijk constant rond de 14.4 volt enigszins variërend met toerental (heb geen idee van het exacte toerental dus kan er niet specifieker over zijn. In ieder geval kwam hij nooit boven de 15 volt uit en op lage toeren zat hij al snel boven de 14 volt.

Mijn vraag is nu, of mijn accu toch ver aan het eind is door die 9.8 volt tijdens starten. Of dat er misschien een lekstroom gezorgd heeft voor het leeg raken van de accu. Als ik me niet vergis kun je dat meten door de ampères tussen de accu - pool en de aansluitingen daarop te meten toch? Graag hoor ik jullie ideeën hierover, alvast bedankt !
 
Laatst bewerkt:
hoi allemaal !

ik ben met lege accu komen staan en op de accu gemeten met draaiende motor is het niks hoger dan stille motor.

eerste gedachte bij mij is dan dynamo alle berichten hier doorgespit en doorgemeten.

eerst de weerstand op de driepolige stekker om en om op 200ohm zelfde waardes 0,05
tweede de spanning gemeten met afgekoppelde Spanningsregelaar zelfde meting maar dan wisselstroom 200v viarrieert het tussen 20 en 70 volt op alle drie de metingen zelfde resultaten bij toeren wissel.

nu denk ik dus dooie spannings regelaar meer hoe kan ik dat testen ? of meten ??

ik heb trouwens sinds vorige week een nieuwe Gel accu erin zitten dus die is ok.

alvast bedankt !!
en groeten uit Stadskanaal !
 
nu gemeten met draaiende motor en alles aangesloten, de spanning veranderd niet en de stekker tussen dynamo en SR is zwart en komt meteen ook beetje rook af heb de stekker ingespoten met contact spray en de verbinding doorgemeten en die gaf goed door...

ik zeg SR dood is dat goed ?
 
na een schoonmaak en controle beurt en het regelen van een andere goeie regelaar is mijn probleem daarmee ook weer opgelost !
een hoop geleerd en mischien kan iemand zijn voordeel hiermee doen.

bij mij was dus de regelaar stuk en gaf geen stroom meer door.
 
Ik zit met een raar probleem. Mijn accu laadt niet meer bij. Toen wilde ik de 3 dynamodraden wilde controleren met los gekoppelde spanningsregelaar en op 3000 toeren. Maar met een losgekoppelde spanningsregelaar wil de motor helemaal niet starten?
Wie weet hoe dat komt of wat ik fout doe?

Het gaat om een Suzuki gsx 1100 f die ik nog geen week heb. Het WPH is dus nog in bestelling.

Alvast bedankt, Erik
 
Ik heb inmiddels begrepen van een ander forum lid dat de gsx 1100 f de spaningsregelaar ingebouwd heeft in de dynamo. Dus loskoppelen betekende in dit geval loskoppelen van de gelijkrichter. Het maakt dus niet meert uit of de dynamo of de spanningsregelaar kapot is want dat is 1 unit die nu dus vervangen moet worden.

@gixxer harry:
blijkbaar zijn ze toch vrij kwetsbaar. Ik ben op meerdere fora verhalen tegengekomen van te hoge laadspaning bij deze types. Dusdanig zelfs dat er modificaties voor zijn om dit tegen te gaan. Die ga ik nu ook op mijn Soes zetten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels begrepen van een ander forum lid dat de gsx 1100 f de spaningsregelaar ingebouwd heeft in de dynamo. Dus loskoppelen betekende in dit geval loskoppelen van de gelijkrichter. Het maakt dus niet meert uit of de dynamo of de spanningsregelaar kapot is want dat is 1 unit die nu dus vervangen moet worden.
De spanningsregelaar is idd ingebouwd in de dynamo, wil echter niet zeggen dat je de complete dynamo moet vervangen. Als de SR stuk is kun je deze gewoon vervangen.
Dit is de originele SR :
full



Dit de aftermarket :
full


Kapje van dynamo verwijderen en je kunt er zo bij. De originele is bij mij bij twee Suzuki's gesneuveld, met de aftermarket nog geen problemen gehad.
 
Ik heb dit weekend een FH012AA (MOSFET) spanningsregelaar in mijn motor (Suzuki SV650S '00) gezet en het met een waarschijnlijk defecte accu het volgende gemeten:

3000 RPM
zonder verlichting 14.5v
met verlichting 14.2v

Stationair
zonder verlichting 14.5v
met verlichting 14.0v

Zijn deze waardes een beetje oké?
 
Terug
Bovenaan Onderaan