Wat voor'n corosie is dit?

red accent

MF'er
13 nov 2013
103
0
Haarlem
Hallo 2wiel-volk

Ik probeer een honda shadow500 op te poetsen en nu kom ik aanslag tegen op de motor.
Uiteraard is dit niet zo bijzonder maar ik durf niet zomaar de schuurspons te pakken (iets met LEEK zijn)

Kan iemand mij vertellen wat dit precies is, hoe het komt, hoe diep zoiets meestal zit en hoe ik het(chemisch) weg krijg?

20140402_143822.jpg


20140402_143538.jpg


20140402_143308.jpg




Hier heb ik een stukje met alluminium polijst gedaan, maar die vlekjes zitten er nogsteeds...


20140402_143434.jpg


Ik weet dus niet of ik lukraak overal kan schuursponsen en polijsten of kan ik dan ook perrongeluk een of andere coating verwijderen?
Ik had al even gezocht maar kon niet echt een specifiek antwoord vinden over een coating die beschadigd kan raken...

Gr Onno
 
Klok en klepel zal over jezelf gaan denk ik??

Filiform is de benaming van een oppervlaktecorrosie onder een beschermlaag...dus ook onder een coating!!
.Dit heeft totaal niets te maken met de bewerking van aluminium!!! :N
Ik kan je wel uitleggen hoe het ontstaat als je wilt hoor...

Tuurlijk weet ik dat een carter gegoten word maar zie jij hier een carter op de foto of heeft iemand iets geroepen over een carter?? |(
Ik heb het nog niet eens gehad over hoe het glimmend moet worden, TS vroeg hoe je deze corrosievlekken weg kreeg op een makkelijke manier, en een makkelijke manier is stralen!
Aluminium heeft ook de neiging dat het zelf mat wordt vanwege de oxidelaag die het vormt, en dat als je het poetst om het glimmend te krijgen je dit zal moeten beschermen om het glimmend te houden...deze sierdelen zijn dan dus gewoon heel goed te poedercoaten :W

Dus...connect brain before opening mouth :X

Dus jij ziet niet dat op die foto's een carter staat? Lijkt mij duidelijk...
 
En deze kleppendeksel, koppelingsdeksel en dynamodeksel worden niet gegoten dan?
En hoe noem je de koppelingsdeksel en de dynamodeksel ookwel? Juist: Carterdeksels.
Kortom, gegoten carterdelen. Met een coating.
En een beschadiging waardoor het alu is gaan oxideren onder de coating.
 
En deze kleppendeksel, koppelingsdeksel en dynamodeksel worden niet gegoten dan?
En hoe noem je de koppelingsdeksel en de dynamodeksel ookwel? Juist: Carterdeksels.

Godsamme ik dacht dat deze discussie nu klaar was

Waar staat dat ik gezegd heb dat deze delen niet van gegoten aluminium zouden zijn?? inderdaad nergens!!

Zit er verschil in het carter en in de carterdeksels?? JA en had ik het over een foto van het carter zelf??? JA

Sjezus.

Is het dan nu duidelijk wat ik bedoel??
 
Bedankt voor alle reactie's :)

Ik heb er weer een bultje kennis en ervaring bij. TOP

Dit beestje is niet van mij dus heel veel geld tijd en moeite ga ik waarschijnlijk er niet in stoppen.
Al helemaal gezien de eigenaar niet echt het "onderhoudende" typ is :(

Stel dat ik het wel zou doen, welke blanke lak kan ik daarna dan het best gebruiken (waar hebben jullie goede ervaring mee)

En verf afbijt... heeft dat geen nadelig effect op aluminium?

en even informatief: wat in dan precies het verschil tussen gegoten en gespoten aluminium?
 
Stel dat ik het wel zou doen, welke blanke lak kan ik daarna dan het best gebruiken (waar hebben jullie goede ervaring mee)

En verf afbijt... heeft dat geen nadelig effect op aluminium?

Geen idee ik doe er daarna niks meer op hou het alleen bij met Belgom alu.

Verfafbijt nee die keren dat ik het gedaan heb ging dat prima, wel zo snel mogelijk er weer af halen als het zijn werk heeft gedaan, geen flauw benul wat er gebeurt als je het er uren op laat zitten.....

Maar ja als het geen poetser is zou ik er helemaal niks aan doen.
 
Laatst bewerkt:
Klok en klepel zal over jezelf gaan denk ik??

Filiform is de benaming van een oppervlaktecorrosie onder een beschermlaag...dus ook onder een coating!!
.Dit heeft totaal niets te maken met de bewerking van aluminium!!! :N
Ik kan je wel uitleggen hoe het ontstaat als je wilt hoor...

Tuurlijk weet ik dat een carter gegoten word maar zie jij hier een carter op de foto of heeft iemand iets geroepen over een carter?? |(
Ik heb het nog niet eens gehad over hoe het glimmend moet worden, TS vroeg hoe je deze corrosievlekken weg kreeg op een makkelijke manier, en een makkelijke manier is stralen!
Aluminium heeft ook de neiging dat het zelf mat wordt vanwege de oxidelaag die het vormt, en dat als je het poetst om het glimmend te krijgen je dit zal moeten beschermen om het glimmend te houden...deze sierdelen zijn dan dus gewoon heel goed te poedercoaten :W

Dus...connect brain before opening mouth :X
Laten we voorop stellen dat ik meer gecorrodeerd aluminium gezien heb als jij waarschijnlijk in de rest van je leven zult zien.
Dan is walsen van aluminium geen bewerking, maar een fabricageproces.
En aangezien de TS een foto post van een koppelingsdeksel is het alleen maar een aanname van mij dat het een carter betreft, en dan is de beste manier van corrosie verwijderen boren, liefst met een 25mm boor.
En poedercoaten is inderdaad een heel goed idee voor dingen die heet worden, zou ik zeker doen!
 
Laten we voorop stellen dat ik meer gecorrodeerd aluminium gezien heb als jij waarschijnlijk in de rest van je leven zult zien.

Och jee...we gaan op die toer... Hoe kom je toch aan al die aannames? kerel met alle respect...maar je kent me niet eens!!

Dan is walsen van aluminium geen bewerking, maar een fabricageproces.

De fabricage van aluminium gebeurd in een smeltoven... een vervorming van een metaal is een bewerking...en rara wat gebeurd er in een wals??

Daarna fabriceer (van Dale: Fabriceren; Product vervaardigen) je een onderdeel, de vervormingen die het metaal krijgen om uiteindelijk een onderdeel te worden zijn bewerkingen (van Dale: Bewerking;vorm geven), al deze bewerkingen samen is het fabricageproces


En aangezien de TS een foto post van een koppelingsdeksel is het alleen maar een aanname van mij dat het een carter betreft, en dan is de beste manier van corrosie verwijderen boren, liefst met een 25mm boor.
En poedercoaten is inderdaad een heel goed idee voor dingen die heet worden, zou ik zeker doen!

#Zucht# die covers die op de foto staan worden echt geen 800 graden, sterker nog, diezelfde covers zijn op mijn motoren van gewoon kunststof...deze onderdelen zullen dus zeer waarschijnlijk gewoon gepoedercoat kunnen worden.
Gaan we het over de cilinderkoppen en uitlaatbochten hebben dan geef ik je gelijk, maar dat is in dit geval niet aan de orde...
 
Laatst bewerkt:
Laten we voorop stellen dat ik meer gecorrodeerd aluminium gezien heb als jij waarschijnlijk in de rest van je leven zult zien.
Dan is walsen van aluminium geen bewerking, maar een fabricageproces.
En aangezien de TS een foto post van een koppelingsdeksel is het alleen maar een aanname van mij dat het een carter betreft, en dan is de beste manier van corrosie verwijderen boren, liefst met een 25mm boor.
En poedercoaten is inderdaad een heel goed idee voor dingen die heet worden, zou ik zeker doen!
Corrosie verwijderen met een 25mm boor :?
Hoe doe je dat?
 
Stel dat ik het wel zou doen, welke blanke lak kan ik daarna dan het best gebruiken (waar hebben jullie goede ervaring mee)

En verf afbijt... heeft dat geen nadelig effect op aluminium?

en even informatief: wat in dan precies het verschil tussen gegoten en gespoten aluminium?

De blanke lak die van origine op gepolijste motoronderdelen zit is 2 componenten lak. Dit kun je tegenwoordig ook zelf met een spuitbus opbrengen (deze soort spuitbussen moet je 'activeren' door een knop in te drukken en je kunt daarna een paar uur spuiten. daarna is het afval).
De gangbare normale spuitbussen blanke lak is allemaal 1 componenten lak en dat is niet echt geschikt. De hechting is niet geweldig, als het spul gepolijst is moet je hééél goed ontvetten voor je gaat spuiten en omdat de oppervlakte zo glad is hecht het ook dan nog niet optimaal. Ook is de 1 componenten lak te zacht en te poreus. Ik heb het dynamodeksel van mijn XJ900 ontlakt, gepolijst en voorzien van 1K lak en hier zijn 2 of 3 druppels benzine vanuit de carburateurs overheen gedropen; dit zijn nu dus grote geel/groene leksporen geworden. Jammer van het werk geweest; ik had het met 1K gespoten omdat ik dacht dat het wel 'even' netjes zou blijven; niet dus.

Het afbijt heeft wel een slechte invloed op aluminium; je moet het er niet onnodig uren op laten zitten. Het zal er iets mat van worden; maar schuren/polijsten moest je toch al.

Gegoten of gespoten? Je kunt aluminium op verschillende manieren gieten. Hoe ingewikkelder / duurder de gietmethode hoe beter de detaillering en maatvastheid van het gietstuk in orde zijn. Lijkt me niet relevant voor deze discussie verder want blinkend polijsten kun je aluminium altijd.
 
Als de eigenaar niet het 'onderhoudende' type is.
Kan je het, zoals gezegd, ook spuiten.

Op me CB77 heb ik 'Silver Wheel Paint' van Motip gebruikt.
Deze kleur zilver/grijs lijkt heel erg op de kleur die Honda (in ieder geval in de jaren 60) heeft gebruikt.

Ook omdat het 'Wheel Paint' is, ging ik er in ieder geval van uit dat deze lak in ieder geval iets sterker zal zijn als een normale spuitbus grijs, aangezien een wiel nogal wat te verduren krijgt.

De Wheel paint is zelf mat, dus als je het glimmend wil moet je hem aflakken met blanke lak.

Dit is de kleur zonder blanke lak :

002-33.jpg


En dit met blanke lak :

001-32.jpg


Bedenk wel dat je natuurlijk ook moet grondlakken.

En als je alles op de motor laat zitten is dat geen pretje, dat zal een aardig bende worden :+

Persoonlijk, lakken zou ik niet doen als ik jouw was, teveel werk, en je krijgt het nooit netjes als je de motor niet uit elkaar haalt.

Het makkelijkste is denk echt, in de afbijt zetten, schuren, napoetsen met belgom alu, en dan eens per jaar (of 2x in het jaar) even nalopen met een oude lap en wat belgom. Is misschien een kwartiertje werk. Zo klaar.
 
Corrosie verwijderen met een 25mm boor :?
Hoe doe je dat?
Gewoon, overal waar je corrosie ziet een enorm gat boren. Dat was niet helemaal serieus.
Hoewel we gecorrodeerde delen in vliegtuigen er uit zagen en boren. Aluminium is klerezooi, daar moet je pannetjes van maken. Maar na het boren en zagen wel de constructie weer opbouwen. Dat is bij een carter weer wat lastiger.
 
hallo mensen :)

Voor mijn vrouwtje gistere een nieuwe motor gekocht!

een spik-splinter nieuwe honda cb750f2 sevenfifty... uit 1992 :P

0


ook dit beestje heeft wat ruzie met de elementen gehad, dus corosie.

IMG_0539.CR2


IMG_0538.CR2


IMG_0540.CR2


het lijkt alsof de laklaag van de motor er af komt...

In eerste instantie wil ik het gehele blok er nog niet uit tillen omdat ik nog niet vol-kundig ben, en er waarschijnlijk ook niet de juiste middelen voor heb :P

dus schuren, boenen, polijsten en invetten?

Tell me what you think :)

Gr Onno
 
Terug
Bovenaan Onderaan