Haakse ventielen (of toch niet)?

mark-k

MF veteraan
17 jul 2009
4.666
577
Ik heb een tijdje geleden mijn banden vervangen en meteen gevraagd voor haakse ventielen, zodat het oppompen wat simpeler gaat. Nu heb ik echter twijfels over het feit of het wel echt haakse ventielen zijn (die je gewoon kan laten zitten als je rijdt). Hieronder een plaatje van wat er gemonteerd is.

2uei8wi.jpg


Het gouden gedeelte is dus geschroefd op het zwarte stuk van het ventiel. Je kan dit losdraaien, waarbij er lucht ontsnapt (en ik hem dus maar weer snel dichtgedraaid heb). Ook is het deel afzonderlijk van het gouden dopje te verdraaien, zodat je het naar de zijkant kan richten om je band op te pompen.

Echter als ik google op haakse ventielen vind ik deze meestal.

haaks-ventiel-113mm.jpg


Hierbij ziet het er heel anders uit en is het ook echt geankerd in de velg. De vraag is nu dus, zijn mijn haakse ventielen veilig om mee te rijden, of hebben ze gewoon een opschroefstukje (dat je er altijd van af moet halen) op beide velgen geplaatst?
 
Misschien een beetje laat, maar goed;

Wat je op de geplaatste foto laat zien is een lomp stuk messing wat iemand ooit eens heeft gebruikt om een motorband op te pompen. Het is niks meer of minder dan een industrieband accesoire. Een hulpstikje om een heftruckband op te pompen dus! Dus ook niet om vrachtwagenbanden op te pompen. Daar heb je een pompstok voor. Die opschroefstukjes zijn dus alleen voor langzaam verkeer.

En dat extra gewicht wil je op je (rechte) aluminium ventiel hebben zitten met 200 of meer per uur? Nou, ik niet! Dus eraf die zooi en echte haakse (aluminium) ventielen monteren. In de gewenste kleur. Deze bijvoorbeeld.
 
Misschien een beetje laat, maar goed;

Wat je op de geplaatste foto laat zien is een lomp stuk messing wat iemand ooit eens heeft gebruikt om een motorband op te pompen. Het is niks meer of minder dan een industrieband accesoire. Een hulpstikje om een heftruckband op te pompen dus! Dus ook niet om vrachtwagenbanden op te pompen. Daar heb je een pompstok voor. Die opschroefstukjes zijn dus alleen voor langzaam verkeer.

En dat extra gewicht wil je op je (rechte) aluminium ventiel hebben zitten met 200 of meer per uur? Nou, ik niet! Dus eraf die zooi en echte haakse (aluminium) ventielen monteren. In de gewenste kleur. Deze bijvoorbeeld.


Het is ook verdomd handig als je spaakwielen hebt waardoor je met het normale eindstuk van de luchtpompen gewoon niet bij het ventiel komt... B|

Dan is zo'n hulpstukje heeel makkelijk' ;)
 
Het ziet er inderdaad uit als een ventiel van een binnenband.


Een Aprillia SL 1000 Falco op binnenbanden? Yeah right; _O-

Ik had de link al een keer geplaatst maar hier is ie nog een keer;

POMPSTOK ! !

In alle hoeken en lengtes te verkrijgen. Voor fiets en autoventielen. Als je dus geen zin hebt in wielen/banden demonteren is dit de simpelste oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan