symbool "storing motorelektronica" K1600GTL

Deepspear

MF'er
13 mrt 2012
35
0
Voerendaal
Facebook
Ik ben bijzonder blij en tevreden over mijn K1600 GTL.

rijd fantastisch, stuurt haarscherp, lekker handelbaar en een power waar je eng van word voor zo een grote fiets.

nu 'het probleem'....
als hij op bedrijfstemperatuur is, springt het lampje "storing Motorelektronica" na een tijdje aan en gaat dan niet meer uit.
even motor stopzetten, contact uit, 1 minuutje wachten en dan blijft ie uit tot na soms een 1 kilometer rijden, soms na 5+ kilometer rijden, soms blijft ie helemaal uit om dan een dag later zich weer te melden.
Inmiddels ben ik er achter dat het met de motorregeleenheid te maken moet hebben, maar ik ondervind nergens hinder, vreemde geluiden of dingen die niet functioneren.
hoogstens dat de on-board buitentemperatuur meter erg hoge waarden aangeeft.

kortom, ik snap hem niet, iemand ideetjes?
 
Zou je met zo'n dure fiets die waarschijnlijk nog gewoon garantie heeft niet gewoon even langs de dealer rijden ipv zelf dingen te gaan proberen?
:^
Hier vragen word het niet beter van gok ik.
en gezien het zo'n lekker modern ding is vol met elektronica ga je er zonder uitlees apparatuur misschien niet eens uitkomen.
 
Deepspear ziet het licht, maar weet niet waar de klepel hangt:
Ik ben bijzonder blij en tevreden over mijn K1600 GTL.

rijd fantastisch, stuurt haarscherp, lekker handelbaar en een power waar je eng van word voor zo een grote fiets.

nu 'het probleem'....
als hij op bedrijfstemperatuur is, springt het lampje "storing Motorelektronica" na een tijdje aan en gaat dan niet meer uit.
even motor stopzetten, contact uit, 1 minuutje wachten en dan blijft ie uit tot na soms een 1 kilometer rijden, soms na 5+ kilometer rijden, soms blijft ie helemaal uit om dan een dag later zich weer te melden.
Inmiddels ben ik er achter dat het met de motorregeleenheid te maken moet hebben, maar ik ondervind nergens hinder, vreemde geluiden of dingen die niet functioneren.
hoogstens dat de on-board buitentemperatuur meter erg hoge waarden aangeeft.

kortom, ik snap hem niet, iemand ideetjes?

Allereerst zou ik langs de BMW dealer gaan om em te laten uitlezen.
Zoals gezegd: veel electronica storingen kan je alleen vinden met de computer.

Maar goed nadenken kan ook: je zegt het al zelf: de buitentemperatuurmeter geeft hoge waarden aan; die is dus waarschijnlijk stuk of iets met de bedrading.
Aan de hand van diverse sensoren regelt het motormanagement de juiste inspuiting.
Als een van de sensoren het begeeft, krijg je motormanagementstoring. Dus als je buitentemperatuursensor stuk is heeft dat niet alleen gevolgen voor de cijfertjes in je display, maar ook voor je inspuiting.
Dat je er niks van merkt kan ook: aan de hand van de goede sensoren kan het motormanagement ook een goede inspuiting berekenen.
 
Laatst bewerkt:
quote:
ootje schreef op 21 maart 2014 @ 21:50:Dus als je buitentemperatuursensor stuk is heeft dat niet alleen gevolgen voor de cijfertjes in je display, maar ook voor je inspuiting.


De buitenlucht temperatuursensor is een losse sensor die niets met het motormanagement te maken heeft.

ja en nee....
de storing werd veroorzaakt door een gammel stekkertje van secundaire luchtregeleenheid (leuke voor scrabble, zeker te weten een woordwaarde maal 356x)
en dat zelfde stekkertje geeft ook signaal door voor de buitenluchttemperatuur

stekkertje is vervangen, na 150 testkilometers geen storing meer gezien, dus......... OPGELOST!

Kan ik mooi einde deze maand met een 100% perfect opererende machine naar Harz (D) kachelen.

Met hartelijke en dankbare dank aan Keram maastricht, TOPwerk geleverd
 
De buitenlucht temperatuursensor is een losse sensor die niets met het motormanagement te maken heeft.




:^

Echter...
Als ie puur is voor het aangeven van de buitenluchttemperatuur (dat je bv weet dat het vriest) dan niet. (denk aan die meter in je auto...)
Zit ie in je inlaattraject gemonteerd...dan wel. Desall.....het is niet een hoofdlastsensor. Meer een parameter die over het algemeen van kleine invloed is op je MMS.
Ligt er dus aan waar ie gemonteerd is..en wat ie moet doen tot welke ecu.
En zit ie in een multistekker gemonteerd waar wel MMS bedrading doorheen gaat..dan zou idd door een rotte stekker er problemen kunnen komen.
 
Laatst bewerkt:
:^

Echter...
Als ie puur is voor het aangeven van de buitenluchttemperatuur (dat je bv weet dat het vriest) dan niet. (denk aan die meter in je auto...)
Zit ie in je inlaattraject gemonteerd...dan wel. Desall.....het is niet een hoofdlastsensor. Meer een parameter die over het algemeen van kleine invloed is op je MMS.
Ligt er dus aan waar ie gemonteerd is..en wat ie moet doen tot welke ecu.
En zit ie in een multistekker gemonteerd waar wel MMS bedrading doorheen gaat..dan zou idd door een rotte stekker er problemen kunnen komen.

Klopt, en dat schrijft TS dan ook.

En inderdaad: als ze een gedeelde massa of voeding hebben kan je dit soort problemen door een stekker krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Kijk ik ben blij dat de heer MasterTommy die ene zin in zijn onderschrift heeft.

Kunnen mensen hun conclusies uit trekken. B|

Raar, dan is het elektrisch systeem van de 1600 dus in de afgelopen week grondig herzien.

Maar TS heeft het over de secundaire luchtregeleenheid, welke op het luchtfilterhuis zit naast de gasklep. Deze regelt de luchttoevoer naar het uitlaatkanaal en heeft nog steeds geen ene kut te maken met de weergegeven temperatuur op het display. De buitenluchttemperatuursensor zit in het inlegpaneel linksvoor, onder het uitklapbare spoilertje.

Maar ik zal er wel geen verstand van hebben. :W :Z
 
Laatst bewerkt:
:^

Echter...
Als ie puur is voor het aangeven van de buitenluchttemperatuur (dat je bv weet dat het vriest) dan niet. (denk aan die meter in je auto...)
Zit ie in je inlaattraject gemonteerd...dan wel. Desall.....het is niet een hoofdlastsensor. Meer een parameter die over het algemeen van kleine invloed is op je MMS.
Ligt er dus aan waar ie gemonteerd is..en wat ie moet doen tot welke ecu.
En zit ie in een multistekker gemonteerd waar wel MMS bedrading doorheen gaat..dan zou idd door een rotte stekker er problemen kunnen komen.

Klopt niet helemaal, een BMW heeft geen inlaatdruksensor, en dus is de inlaattemperatuursensor iets belangrijker voor het bepalen van de basisinspuittijd dan bij bijvoorbeeld een Yamaha...
 
Laatst bewerkt:
Raar, dan is het elektrisch systeem van de 1600 dus in de afgelopen week grondig herzien.

Maar TS heeft het over de secundaire luchtregeleenheid, welke op het luchtfilterhuis zit naast de gasklep. Deze regelt de luchttoevoer naar het uitlaatkanaal en heeft nog steeds geen ene kut te maken met de weergegeven temperatuur op het display. De buitenluchttemperatuursensor zit in het inlegpaneel linksvoor, onder het uitklapbare spoilertje.

Maar ik zal er wel geen verstand van hebben. :W :Z


Als TS dus echt die sensor bedoelt..dan heeft het idd geen kut te maken met het MMS.


@ tommy...met het inlaattraject bedoel ik alles..dus ook voor de gasklep als na de gasklep.
Veelal zit bv de temp sensor(NTC) in bv een LMM. en dus voor de gasklep.
De map sensor zit weer achter de gasklep...maar intressant dat ze die niet hebben. :)
 
Als TS dus echt die sensor bedoelt..dan heeft het idd geen kut te maken met het MMS.


@ tommy...met het inlaattraject bedoel ik alles..dus ook voor de gasklep als na de gasklep.
Veelal zit bv de temp sensor(NTC) in bv een LMM. en dus voor de gasklep.
De map sensor zit weer achter de gasklep...maar intressant dat ze die niet hebben. :)

De beemer berekent de basisinspuittijd adhv motortoerental, gasklephoek en inlaatluchttemperatuur. Meer niet. Er is geen luchtmassameter, geen luchtvolumemeter en geen inlaatluchtdruksensor aanwezig.

Bij de 1600 bestaat het inlaattraject uit 6 injectoren, een enkele electronisch aangestuurde gasklep en een temperatuursensor. De secundaire luchtregelklep zit wel op de luchtfilterkast maar heeft weinig met de mengselvoorbereiding te maken. Hij regelt enkel verse lucht tbv de katalysatoren.
 
Laatst bewerkt:
ja en nee....
de storing werd veroorzaakt door een gammel stekkertje van secundaire luchtregeleenheid (leuke voor scrabble, zeker te weten een woordwaarde maal 356x)
en dat zelfde stekkertje geeft ook signaal door voor de buitenluchttemperatuur

stekkertje is vervangen, na 150 testkilometers geen storing meer gezien, dus......... OPGELOST!

Kan ik mooi einde deze maand met een 100% perfect opererende machine naar Harz (D) kachelen.

Met hartelijke en dankbare dank aan Keram maastricht, TOPwerk geleverd

Ik heb even geprobeerd (voor mij als nagenoeg technische leek al een hele knappe opgave) om letterlijk na te blaten wat de techneut mij verteld heeft. als ik dat nu VAUDT geblaat heb, mijn excuses. maar laten we er nu geen oeverloze discussie van maken.

Long story short, hij loopt weer als een BMW-zonnetje, alles doet het storingsvrij, ik ben blij, want ik mag weer met een gerust hart rondsnorren op mijn fiets........dussssss

het is voorjaar, geniet er van, geen technisch woordgevecht aangaan, maar gaan ( :] rijden) met die banaan
 
Terug
Bovenaan Onderaan