Elektra vraagstukken

JaapM31

Die hard MF'er
25 nov 2012
788
0
Sint Jansteen, Zeeland
Alright, ik ben bezig met een nieuwe kabelboom voor een Suzuki GS550L ('80) en stuit op het volgende:

Ten eerste, dit is mijn nieuwe schema:
rist1c.png


Nu heb ik twee vragen (voorlopig):
1. Hoe laad de accu bij als de motor loopt? Dit gebeurt toch via de dynamo/alternator die stroom geeft aan de accu? Maar de alternator staat helemaal niet in verbinding met de accu..?

2. Wat is wat op mijn Start Relais? Het geel/groene draadje gaat gek genoeg naar mijn lichtschakelaar op het stuur (?) en dan blijven de twee onderste punten over, eentje naar de startmotor, de ander plus van de accu e.d. Welke is welke?

Startmotor: (staat ook niet correct getekend in mijn schema)
2qbdj7t.jpg


En dan is hier de Haynes Manual tekening waar ik mijn schema op heb gebaseerd:
2u5dkls.jpg


5 = Alternator
3 = Startrelais
2 = Startmotor
4 = Rectifier/Regulator
Accu staat bovenaan.

Ook hier kan ik niet uit herleiden hoe de accu terug opgeladen wordt?

Inzichten zijn zeer welkom :+
 
Laatst bewerkt:
Van de - op de accu loopt naar het frame een aarde van ongeveer een halve centimeter dik, dikker dan het origineel.

En wat ziet er uit om te janken? Niet iedereen is zeer bedreven in elektronica zoals jij ,wellicht ;) Tevens moet alles nog netjes op maat gemaakt worden en verstopt worden, maar dat is pas als alles helemaal klopt.

Alle draden hebben dezelfde kleur en komen van de bouwmarkt. Dit is speakersnoer, geen voertuigdraad. Koop draad met de juiste diameter in veel verschillende kleuren, dan kun je gemakkelijker storing zoeken. Als je op 15A zekert kun je 0,75 mm2 draad gebruiken.

Soldeer je verbindingen, gebruik geen kroonsteentjes, steekverbindingen etc.

Werk alle soldeerverbindingen af met krimpkousjes.

Schakel de toeter via een relais en niet rechtstreeks via je schakelaar.

Als je je afvraagt of de + en de - vonken als ze bij elkaar komen heb je geen idee wat je aan het doen bent en ik zou niet graag op een fiets zitten met dergelijke elektronica. Wat als je toch nog iets verkeerd hebt gedaan en de boel begint te smeulen?
 
Tja, je moet ergens beginnen en mijn excuses dat ik niet vanaf het begin alle kennis in pacht had.

Overigens weet ik wel welke draad wat is, aangezien ik de kabelboom heb aangelegd. Dat was tevens het idee achter een nieuwe kabelboom. De reden van aansluitinkjes ipv solderen is simpelweg omdat dit systeem zich veel meer leent als je iets fout aansluit. En gelukkig voor jou, hoef je ook niet op deze motor te rijden ;)

Door trial and error leer je dingen. Je leert niet spontaan dingen uit het niets.

Ik was in de veronderstelling dat we hier allemaal dezelfde passie deelden en hier op een volwassen en vriendelijke manier met elkaar om konden gaan en van elkaar konden leren, maar dit schijnt toch een beetje lastig te zijn voor de gemiddelde MF'er. Jammer.

In ieder geval heel erg bedankt voor diegene die wel behulpzaam waren :Y
 
Laatst bewerkt:
Tja, je moet ergens beginnen en mijn excuses dat ik niet vanaf het begin alle kennis in pacht had.
waarvan hulde en daar is geen slecht woord over gezegd
Overigens weet ik wel welke draad wat is, aangezien ik de kabelboom heb aangelegd. Dat was tevens het idee achter een nieuwe kabelboom. De reden van aansluitinkjes ipv solderen is simpelweg omdat dit systeem zich veel meer leent als je iets fout aansluit. En gelukkig voor jou, hoef je ook niet op deze motor te rijden ;)
niks mis met krimpverbindingen bij dynamische belasting .... alleen solderen zonder krimpkous is vragen om problemen bij een voertuig.
Door trial and error leer je dingen. Je leert niet spontaan dingen uit het niets.
hier is waar de kanttekeningen worden geplaatst bij dit specifieke onderwerp daar trail en error, trial en magic smoke oplevert wat niet goed voor de portemonnee en brandverzekering is
Een stuk theoretische basis plus beginnen met kleine deelsystemen is iets geschikter voor een kabelboom
Ik was in de veronderstelling dat we hier allemaal dezelfde passie deelden en hier op een volwassen en vriendelijke manier met elkaar om konden gaan en van elkaar konden leren, maar dit schijnt toch een beetje lastig te zijn voor de gemiddelde MF'er. Jammer.
Een lolletje met de hint om iets dieper in de materie te duiken lijkt mij erg volwassen ;)
In ieder geval heel erg bedankt voor diegene die wel behulpzaam waren :Y
Graag gedaan :+
 
Solderen is zowieso vragen om problemen bij voertuigelektronica... De enige betrouwbare manier is gebruiken van bewezen goede krimpcontacten en bijbehorende krimptangen.
EDIT om te isoleren moet je daarna inderdaad krimpkous of bijpassende hulzen gebruiken.

De bekende rode/blauwe/gele stekkertjes zijn leuk om een trekhaak aan te sluiten op bestaande elektra maar echt niet betrouwbaar genoeg om een hele motor mee te bedraden...

Als je echt iets wilt maken wat 34 jaar mee moet gaan kun je dus opnieuw beginnen. Zelf zou ik de originele kabelboom hergebruiken en de draden die je niet meer nodig hebt eruit halen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan