Schokdemper op bump stop

Jorisch

MF'er
28 jan 2013
185
4
Valkenswaard
Hallo,

Ik ben sinds kort eigenaar van een triumph sprint 900
Ik merk dat de schokdemper erg snel op de bump stop zit, bij normale verkeersdrempels moet ik al flink afremmen om er normaal overheen te komen.
Ik ben zelf ong 75kg, dus dat zal het probleem ook niet zijn ;)

De demping is prima, tenminste hij schiet niet opeens terug
Zou ik alleen de veer strakker moeten zetten? Of zit ik toch tegen een nieuwe schokdemper aan te kijken? De demper is verder niet vettig aan de onderkant ofzo, dus hij is of al jaren lek en goed schoongemaakt, of gewoon niet lek.

De motor heeft 62.500 km gelopen, lijkt me vrij snel als hij nu al "op" is
 
Je gebruikt nooit de volledige veer, alleen het deel tot je bottomed. Dit is niet het binden van de veer.
Een veer veert altijd in op het minst stugge punt. Als je een veer met een lagere veerconstante op een hogere stapelt en beide tegelijk indrukt, zal de lichtere eerst geheel binden voor de zwaarde ook maar iets zal inveren.
Als je meer veervoorspanning op een progressieve veer zet veer je het deel met een lagere veerconstante al eerder in dan het deel met een hogere veerconstante. Hierdoor stijgt dus de veerconstante in het deel van de veer dat je gebruikt. Dit noemde ik harder.
Wat een larriekoek _O-
Een 2-traps veer veert per wikkeling evenveel.
Op een gegeven moment komen de wikkelingen tegen elkaar en doet dat deel niet meer mee.
Als je 100Kg op die veer zet zakt niet alleen heet deel met de wikkelingen die dicht bij elkaar liggen in maar het andere deel ook.
Als de veer voor de helft van de wikkelingen op elkaar ligt word de veer 2x zo stug.
Zakte de veer eerst 10cm per 100Kg in dan is dat dan nog 5cm.
En daar gaan we weer.
Meer voorspanning zetten op een veer kan alleen maar als de poot niet verder kan uitveren.
Dit kan hij echter wel want je hebt negatieve veerweg.
Span je de veer met een bus van 2cm op dan zal de veer inderdaad strakker komen te staan maar zet je de motor op zijn wielen dan zakt door zijn eigen gewicht de motor 3cm in en dan nog maar 1cm.
De veer heeft dan weer exact dezelfde lengte als hij eerst had.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je de veerspanning met 1cm verhoogt komt de voorvork 1cm hoger staan.
De negative veerweg word dan precies 1cm minder.
Je hebt dan 1cm meer te gaan voordat hij onderin slaat maar de vering word 0% stugger.

Dit is in feite ook waar ik naar op zoek ben, de souplesse van deze veer is prima, hij zit alleen te snel onderin.
het gaat trouwens wel om de achter schokdemper, niet de voorvork
 
Wat een larriekoek _O-
Een 2-traps veer veert per wikkeling evenveel.
Op een gegeven moment komen de wikkelingen tegen elkaar en doet dat deel niet meer mee.
Als je 100Kg op die veer zet zakt niet alleen heet deel met de wikkelingen die dicht bij elkaar liggen in maar het andere deel ook.
Als de veer voor de helft van de wikkelingen op elkaar ligt word de veer 2x zo stug.
Zakte de veer eerst 10cm per 100Kg in dan is dat dan nog 5cm.
En daar gaan we weer.
Meer voorspanning zetten op een veer kan alleen maar als de poot niet verder kan uitveren.
Dit kan hij echter wel want je hebt negatieve veerweg.
Span je de veer met een bus van 2cm op dan zal de veer inderdaad strakker komen te staan maar zet je de motor op zijn wielen dan zakt door zijn eigen gewicht de motor 3cm in en dan nog maar 1cm.
De veer heeft dan weer exact dezelfde lengte als hij eerst had.

EDIT: Ik denk dat je gelijk hebt. Ik had niet gedacht aan het afnemen van de negatief -O-
 
Laatst bewerkt:
Wat bedoel je met het gedrag?
Een stijvere veer bepaald de veerweg bij hetzelfde gewicht.
Met een stijvere veer zal de motor minder ver in veren.

Sorry heb mijn laatste zin fout opgeschreven. Ik bedoel dat de veervoorspanning enkel een beginvoorwaarde is.

Wat je verder zegt klopt (wanneer je een gelijke massa hebt).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan