Vibratie bij bepaalde druk op de voorrem hendel

Gompieman

Die hard MF'er
5 jan 2013
737
22
Baarn
Zoals de titel al zegt heb ik last van een vreemde vibratie als ik ik de remhendel met een bepaalde druk in knijp.

Zodra ik hem dan harder in knijp, wat zou het kunnen zijn?
Wat kan ik uit voorzorg allemaal na gaan lopen? met de hoop het dan verholpen te hebben.

Het betreft een GPX600.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een GPX met een vaste schijf hè.
Maar ik heb geconstateerd dat de schijf recht is

Aan de balans van de velg licht het niet, anders was het er tijdens het rijden ook.
Wordt wel een interessant geval dit.
 
Vroeger waren de schijven soms niet overal rondom even hard en kwam er op de schijf een plek ( soms een deel van de omtrek ) waar de schijf wat smaller (dunner ) was.
Als dat zo is zal dat snel erger worden omdat de rem wel makkelijker naar binnen gaat maar niet zo makkelijk terug als de schijf weer op een iets dikkere plaats komt.
Hierdoor gaat de schijf steeds harde slijten na het iets dunnere gedeelte en wordt daardoor steeds groter.
Dit naar elkaar toe en van elkaar af bewegen van de remschoener zou de rem handel deze beweging kunnen laten maken zolang je niet zo hard knijpt dat de schijf niet meer je handel kan beinvloeden door het vastklemmem van de cup in je handvat.
Dit kwam vroeger ook voor bij trommel remmen als deze nie3t goed rond waren
 
Een trillende schijf kan ook komen door afzetting van materiaal van de remblokjes op de schijf. Dat hoeft maar heel weinig te zijn om het voelbaar te maken. Je kan je schijf reinigen door wat fijn schuurpapier tussen je schijf en de blokken te doen (de schurende kant op de schijf, duh). Motor opbokken. Licht aanremmen en je wiel laten ronddraaien door je schoonmoeder.
 
Of volle bak jakkeren en dan bij het stoplicht lichtjes aangeremd stilstaan. Vinden je schijven ook niet héél fijn ( alhoewel de nieuwere schijven daar weer veel beter tegen kunnen dan de oudere schijven )
 
Maar toch weet je zeker dat de schijven recht zijn?


Velgen waren zeker recht. dit meerdere malen gecheckt. Het laatste waar we op uit kwamen was ook de velg, alleen niet kunnen bevestigen
Meetklokken v-groeven dit dat alles.

Gewoon een schroevendraaier langs je vork klemmen ( met de hand, of doe eens luxe, met een lijmtang) zo dat hij nét niet aan zit tegen de schijf. Dan het wiel een slinger geven en de schroevendraaier langzaam richting schijf bewegen.. als je een continu slepend geluid krijgt is het goed. als je af en aan een slepend geluid krijgt zit er een slag in de schijf.

Zo hebben wij het ook gemeten. En als je nou slim bent, meet je ook gelijk de andere kant. Sleept deze ook onregelmatig, dan kan je je afvragen of het niet de velg is.

Je rem kan ook raar gaan reageren als je voorwiel niet goed gemonteerd is. Dit heeft mijn pa al eens gehad met zijn motor na het banden laten vervangen. Je kan proberen de velg even los te draaien en weer vast te zetten.


Of je velg recht is kan je op de zelfde manier checken als de schijf.
Ook kan je kijken of de band goed op de velg zit. Hou je wiel eens net boven de grond en dan gaan draaien. Dan kan je tussen de band en de vloer kijken of hij hobbelt.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal ook even inhaken op dit topic, zonder een nieuw topic aan te gaan maken.

Ik heb dus een soortgelijk probleem met m'n Triumph S4.
Bij het steviger doorremmen heb ik soms een aardige trilling in m'n voorwiel / op het stuur.
Hij is binnen (occasion)garantie teruggeweest voor deze trilling, waarbij ook meteen de blokjes zijn vervangen (bleken al ver op toen ik de motor meenam), de remmen zijn schoongemaakt en de balhoofdlagers zijn vervangen.
Volgens de motorzaak hebben ze de schijven bekeken en deze zouden gewoon recht zijn.

Het irritante is dus dat ik er niet constant last van heb. Als ik iets harder in de ankers moet, voelt het niet prettig als de zooi begint te rammelen.
Als ik vervolgens een stukje verder nog eens de rem inknijp, is het weer (zo goed als) weg.

Banden zijn nog goed (achterband zit nu een prop in, maar dat is een ander verhaal :( ).

p.s. De balhoofdlagers zijn dus vervangen, maar als ik de motor bijvoorbeeld naar achter rij en stop middels de voorrem, dan hoor ik een soort van knak/knars. Een beetje alsof er toch ergens iets van speling op zit. Bekend verhaal?
 
~
Ik zal ook even inhaken op dit topic, zonder een nieuw topic aan te gaan maken.

Ik heb dus een soortgelijk probleem met m'n Triumph S4.
Bij het steviger doorremmen heb ik soms een aardige trilling in m'n voorwiel / op het stuur.
Hij is binnen (occasion)garantie teruggeweest voor deze trilling, waarbij ook meteen de blokjes zijn vervangen (bleken al ver op toen ik de motor meenam), de remmen zijn schoongemaakt en de balhoofdlagers zijn vervangen.
Volgens de motorzaak hebben ze de schijven bekeken en deze zouden gewoon recht zijn.

Het irritante is dus dat ik er niet constant last van heb. Als ik iets harder in de ankers moet, voelt het niet prettig als de zooi begint te rammelen.
Als ik vervolgens een stukje verder nog eens de rem inknijp, is het weer (zo goed als) weg.

Banden zijn nog goed (achterband zit nu een prop in, maar dat is een ander verhaal :( ).

p.s. De balhoofdlagers zijn dus vervangen, maar als ik de motor bijvoorbeeld naar achter rij en stop middels de voorrem, dan hoor ik een soort van knak/knars. Een beetje alsof er toch ergens iets van speling op zit. Bekend verhaal?~


voorvork(poten)?
 
.................
voorvork(poten)?

Hmm..ja zou inderdaad ook iets in kunnen zitten.
Qua gevoel / geluid heb ik wel echt het idee dat het in/bij het balhoofd zit.

Ik ben sowieso van plan om het bij een motorzaak in de buurt na te laten lopen, maar ik zie het al gebeuren dat het zo'n vage klacht blijft en dat je straks na 20x nog met hetzelfde zit..


achterschokbreker. 100% zeker

Huh?
 
Laatst bewerkt:
Ja, maarrr... dan komt het weer meer aan op "fingerspitzengefuhl" Aldaar het geluid van een trekbandje tegen een schijf bijna niet te horen is.

Of ik ben gewoon doof, dat kan ook.

Nee, niet doof maar blind.... :+

Je moet natuurlijk niet luisteren met een trekbandje maar kijken.
Werkt dat? Ja, dat werkt .
Hoe weet je dat? Heb ik zelf uitgeprobeerd.
Maar hoe weet je dan dat het werkte? Ik zag het duidelijk dat de schijf links krom was en rechts niet en na het vervangen van de linkerschijf was de trilling bij het remmen weg.

*D
 
Terug
Bovenaan Onderaan