Yamaha XJ650 '81 valt tijdens rijden uit en start niet meer

J-Aanen

Rookie
28 apr 2013
8
0
Eindhoven
Beste Forumleden,

Graag maak ik gebruik van de aanwezige kennis, voordat ik zelf onnodig begin te sleutelen.
Recent heb ik (mijn eerste motor) een Yamaha XJ650 seca uit '81 gekocht. De motor had een jaar stil gestaan voordat ik hem overnam.

Ik heb de motor vol getankt, waarop die direct startte. Echter na een kilometer of 100 begon hij te sputteren (alsof de benzine op was). Vervolgens draaide ik de tank op reserve, wat niets hielp. Uiteindelijk viel de motor uit, terwijl de tank nog zo goed als vol zat. Ik probeerde hem nog een aantal keer te starten. Dit lukte maar één keer met de choke maximaal open (motor was warm) waarop hij direct heel hoge toeren begon te draaien. Toen ik de choke weer dicht schoof viel de motor weer uit. Dit trucje om hem te starten werkt nu ook niet meer.

Ik heb de bougie's geïnspecteerd, alle 4 vonken nog. Ook heeft de motor nog compressie (dus geen vastloper?). Lijkt het er nu op dat de sproeiers (met vuil uit de tank) verstopt zitten?

Is dit een logische aanname, of zijn er andere dingen die ik eerst zou moeten proberen?
En wat komt er nog meer kijken bij het schoonmaken van de sproeiers?

Alle advies is welkom. Alvast bedankt!

Mvg,

Joost Aanen
 
Tankbeluchting?

Draai de aftapschroefjes aan de onderkant van de vlotterbak los en kijk wat en of er wat uit komt.
 
Laatst bewerkt:
Tankbeluchting?

Draai de aftapschroefjes aan de onderkant van de vlotterbak los en kijk wat en of er wat uit komt.


Als vacuum in de tank het probleem is komt er vast wel benzine uit de vlotterbak, hij slaat tenslotte al af lang voordat de vlotterbak leeg is.
Ik denk dat je beter een slang aan dat aftappunt kunt hangen en dan die kraan opendraaien. Slang netjes omhoog houden en je ziet exact het benzine niveau in je vlotterbak.
Er zitten hele fijne filtertjes aan de vlotternaaldzitting, controleer die maar als het vlotterniveau inderdaad varieert.
 
Hoi Joost,

dit klinkt als vuil in de carburatie.
Dat wordt carburateurs demonteren, uit elkaar halen, ultrasoon reinigen, revisiesetje erin....

Probeer tevens de inlaatrubbers te vervangen, als je ze nog kunt krijgen.
Yamaha onderdeelnummer: 4H7-14453-00-00 (als ik me niet vergis...)

Die dingen worden keihard en de carburateurs zijn dan bijna niet meer te monteren.
 
Bedankt voor de reacties.
Ik ga in onderstaande volgorde nog wat zaken uitsluiten voordat ik de carburateur demonteer.
1. Volle tank (benzine druk)
2. Zonder tankdop (ontluchting)
3. Zonder luchtfilter (luchtfilter verstopt)
Als dit niet werkt demonteer, en reinig ik de carburateur en het benzinefilter.
 
1. Volle tank (benzine druk)
2. Zonder tankdop (ontluchting)
3. Zonder luchtfilter (luchtfilter verstopt)
Als dit niet werkt demonteer, en reinig ik de carburateur en het benzinefilter.

1. Onzin, je benzine loopt door de zwaartekracht zo je carb in, zoniet, dan zit je toevoer verstopt.
2. Lastig tijdens het rijden, maar niet onmogelijk.
3. ook niet doen, luchtfilter loshalen en schoonmaken of vervangen. Is eenvoudig te doen en je weet zeker dat ie goed is.

wat betreft punt 1, haal de tank er af en gebruik een grote injectie spuit oid als test benzine tankje. Tap een liter benzine uit je tank af en doe dat in een oude wasbenzinefles oid. Daarmee kun je tijdens test draaien je spuit bijvullen. Als ie hiermee goed draait en met de tank erop niet, dan zit je probleem in de tank.
Ook dat is eenvoudig testen door gewoon een liter af te tappen. Op pri moet de benzine er gewoon uitstromen, op on moet je zuigen aan de vacuumslang, de benzine moet er dan net zo hard uit stromen.
Maar ik weet bijna zeker dat je carbs lekker vervuild zijn. Die Hitachi's zijn vrij gevoelige carbs, weet ik inmiddels uit ervaring.

Je inlaat rubbers kun je met een föhn (verfstripper) even wat opwarmen, daar worden ze een stuk soepeler van. Nieuwe kopen kan altijd nog.
 
Laatst bewerkt:
1. Onzin, je benzine loopt door de zwaartekracht zo je carb in, zoniet, dan zit je toevoer verstopt.
2. Lastig tijdens het rijden, maar niet onmogelijk.
3. ook niet doen, luchtfilter loshalen en schoonmaken of vervangen. Is eenvoudig te doen en je weet zeker dat ie goed is.

wat betreft punt 1, haal de tank er af en gebruik een grote injectie spuit oid als test benzine tankje. Tap een liter benzine uit je tank af en doe dat in een oude wasbenzinefles oid. Daarmee kun je tijdens test draaien je spuit bijvullen. Als ie hiermee goed draait en met de tank erop niet, dan zit je probleem in de tank.
Ook dat is eenvoudig testen door gewoon een liter af te tappen. Op pri moet de benzine er gewoon uitstromen, op on moet je zuigen aan de vacuumslang, de benzine moet er dan net zo hard uit stromen.
Maar ik weet bijna zeker dat je carbs lekker vervuild zijn. Die Hitachi's zijn vrij gevoelige carbs, weet ik inmiddels uit ervaring.

Je inlaat rubbers kun je met een föhn (verfstripper) even wat opwarmen, daar worden ze een stuk soepeler van. Nieuwe kopen kan altijd nog.
Ben ik het voor het overgrootste deel mee eens, maar die inlaatrubbers vertonen vaak een hoop haarscheuren, waardoor valse lucht wordt aangetrokken. De vreemdste fenomenen treden hierbij op, vooral bij niet zo verse carburateurs....

Vervangen is tientjeswerk, spaart een hoop ellende....(en kapotte vingers etc....been there, done that...)



Het eerste wat ik zou doen, is de benzinekraan demonteren.
Daar zit een filter op, die door roest graag verstopt....
 
Laatst bewerkt:
Ben ik het voor het overgrootste deel mee eens, maar die inlaatrubbers vertonen vaak een hoop haarscheuren, waardoor valse lucht wordt aangetrokken. De vreemdste fenomenen treden hierbij op, vooral bij niet zo verse carburateurs....

Vervangen is tientjeswerk, spaart een hoop ellende....(en kapotte vingers etc....been there, done that...)



Het eerste wat ik zou doen, is de benzinekraan demonteren.
Daar zit een filter op, die door roest graag verstopt....

Om de tank en de benzine kraan geen roet in het eten te laten gooien gebruik ik altijd eerst die injectie spuit....

Wat betreft lekkende inlaatrubbers, koop bij de action een bus remmenreiniger en spuit dat eens op je inlaatrubbers. Ieder minimaal lekje wordt hiermee aangetoond.
 
Even een update, Het is inmiddels gefixt. Later dan gepland, maar het lekker weer begon afgelopen weekend toch wel aan te dringen.
Uiteindelijk bleek het een verstopte benzine filter te zijn _O- .

Nog niet alle problemen zijn verholpen. Nu ie weer rijdt merk ik dat hij bij een koude motor, met de choke half open, netjes stationair draait (zo'n, 1400 toeren). Alleen wanneer de motor na 15 min warm is valt hij uit als ik het gas los laat (ongeacht hoe de choke staat).
Iemand bekend met dit probleem? Anders maak ik even een nieuwe topic aan :).

Bedankt!
 
Je carburateurs zijn inderdaad nog vuil en de kleinste gaatjes zitten het eerste dicht. Dat zijn dus je stationair sproeiers. Haal de boel maar open en maak alles goed schoon. En laat je niet in de maling nemen door die sproeiers, ze moeten echt de opening hebben waar ze voor gemaakt zijn. Maw, als je sproeiers open zijn (als je er makkelijk doorheen kunt kijken en het gat lijkt ook mooi rond) wil nog niet zeggen dat ze helemaal open zijn. Controleer dit bij voorkeur met sproeier voelermaatjes.

Ultrasoon schoonmaken is verreweg het beste. Als ze daar lang genoeg in gelegen hebben zijn ze ook schoon.
 
Het eerste wat ik zou doen, is de benzinekraan demonteren.
Daar zit een filter op, die door roest graag verstopt....


Hate to say I told you so........

Een inlijn filter is trouwens niet origineel bij deze fietsen......

Haal de carbs er vanaf, schoonmaken (ultrasoon), reviseren, bestel nieuwe rubbers, afstellen en je oude Yammie kan er weer jaren tegenaan....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan