Spoel dynamo doorgebrand

jordibb1

MF'er
17 nov 2011
95
0
Prov Utrecht
Hallo allemaal,

Ik heb problemen met mijn accu/ dynamo.
Op een dag gaf mijn motor, KTM Duke 125 (opgevoerde brommer) aan dat de accu spanning te laag was. Dus ik nam aan dat mijn accu slecht werd, maar ben gewoon door blijven rijden. Top op het punt dat ik hem niet meer aan de praat kreeg, en toen de accu vervangen.
Nu bleek dus dat hij bijna niet bij lade tijdens het rijden. Stationair spanning +- 12V , op 5000 rpm 12.6V. Toen de dynamo doorgemeten, en die bleek stuk te zijn, heb ondertussen al een nieuwe besteld (spoel).

Nu mijn vraag; kan het dan nu zijn dat door deze kapotte dynamo mijn spanningsregelaar ook naar zijn grootje is gegaan? of andersom? Niet dat ik zo meteen de nieuwe spoel monteer en dat die weer doorbrand ofzo.

Ook zou ik graag willen weten wat de oorzaak zou kunnen zijn van het doorbranden van die spoel? Motor is van 2011, dus lijkt mij dat dit eigenlijk niet mag gebeuren.

B.v.d

M.v.g. Jordi
 
Van de 100 verkochte motoren zullen er altijd wel een handvol slecht zijn: Vaak komt dat dan naar voren in de garantie, en soms daar net buiten. " Maandagmorgen exemplaar"

Ik denk niet dat je spanningsregelaar er schade van heeft gehad. Eerder zou ik zeggen dat - omdag hij heel weinig tot geen vermogen heeft hoeven om te zetten in warmte, hij het juist erg makkelijk heeft gehad.

Meten is weten. Ik zou na het vervangen van de dynamo even de spanning opnieuw meten, maar dat doet jouw motor schijnbaar ook al ;)
 
Je spannignsrgelaar zal niet kapot zijn gegaan door de spoel. Andersom kan wel en dan zal inderdaad je nieuwe spoel ook weer door branden.

De weerstand tussen de draden die op de spoel worden aangesloten moet heel hoog zijn in beide richtingen.

zo ja dan kun je de spanningsregelaar aansluiten zonder het risico te lopen dat de spoel gelijk stuk gaat.

Daarna de laadspanning weer kontroleren met draaiende motor.
 
Zag ik, maar je weet maar nooit. Ook ben ik benieuwd hoe de SR is.
Het ZXR400 topic (zijn andere motor) bestaat ook al jaren niet meer, ik dacht zoek even of Jordi een nieuwe naam heeft. :')
(Of kan jij dat als mod uit het IP adres halen?)

Maar misschien komen er nieuwe reacties uit hier. :t
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan