slippende koppeling

wim57

MF'er
28 mrt 2014
82
5
ouderkerk
bij plotseling gasgeven slipt de koppeling,ik denk platen vervangen,is dat zelf te doen of is het toch ingewikkeld.
iemand hier ervaring mee mischien?
yamaha radian 600 1986
 
was vergeten te vertellen als de motor draaid en je knijpt de koppeling in en zet hem in de versnelling hoor je klak en de motor wil wegspringen,lijkt zo wel of hij niet goed vrij komt,en dan het slippen bij plotseling gasgeven.duidt dat op versleten platen en/of drukveren?
 
heb de kabel aan de dekselzijde losgedraaid,kan met de hand de hevel nog ca 1cm terugduwen,stel ik hier mn kabel op af heb ik 3cm loos omdat na inknijpen vd koppeling de hevel niet helemaal teruggaat wel met de hand als de kabel los is wat kan dit zijn?
 
is er iemand die weet wat het kan zijn als je na het losnemen van de kabel de hevel op het koppelingsdeksel nog een centimeter terug kan duwen,is er dan een veer kapot ofzo? de motor is een yamaha yx600
 
niemand die het weet? dan ga ik maar naar een motorzaak.het moet toch een oorzaak hebben,het slippen komt idd door een te strakke kabel,doe ik hem losser dan kan ik het hevel op de deksel met de hand nog een centimeter terugdrukken als ik hier mn kabel op afstel en trek mn koppeling in en laat hem weer los dan gaat de kabel terug en blijft de hevel in de oude stand staan en hangt de kabel los in deze stand kan ik de hevel dus met de hand terugduwen heeft dat mischien met een terugtrekveer te maken? graag jullie reactie heb de deksel nog niet open gehad
 
Slippen van een koppeling heeft een aantal oorzaken.
Verkeerde niet voor natte koppelingen geschikte olie er in.
Versleten gevoerde koppelingsplaten.
Kromme of gebroken gevoerde koppelingsplaten
Kromme stalen tussenplaten
Ingeslagen koppelingskorf waardoor de platen blijven hangen.
Ingeslagen koppelingshart
Slap geworden koppelingsveren.
Koppelingskabel die te zwaar loopt en daardoor niet voldoende terug komt.
Bedieningsmechanisme wat defekt is of te zwaar loopt.
Kromme koppelingspen.
Kapot druklager
Denk dat ik zo'n beetje alle redenen nu wel heb genoemd
Succes met zoeken. Hoop dat je een beetje technisch bent
 
Misschien heeft het helemaal geen nut om die extra cm te bewegen
Als de koppeling eenmaal goed "gekoppeld" is hoeft dat namelijk niet meer
Maar bedenk dat een nieuw koppelingpltenpakket er misschien voor zorgt dat die extra cm wel (deels) gebruikt gaan worden
 
bedankt voor de info daar heb ik wat aan,als ik hem openmaak vernieuw ik gelijk alles,blijft de vraag als je hem in de versnelling zet hoor je klak en wil hij vooruit springen alsof hij niet goed vrij komt ligt dat aan de kopp.platen?
 
kan zijn dat er net niet genoeg ontkoppelt wordt, of dat de platen wat kleven, ook mogelijk een te hoog stationair toerental.

iets langer de koppeling intrekken voordat je de 1e versnelling inschakelt wil ook wel eens helpen,
dan komen de assen in de bak wat tot rust om het zo maar te zeggen.
 
Nieuwe, verse, soepele koppelingskabel is misschien ook geen gek idee. Ik hen vorig jaar ook zelf de platen in mijn motor vervangen zonder veel sleutelervaring, ik zou je aanraden om meteen de stalen platen ook te vervangen voor die paar tientjes meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan