Slechte warme start

RemcoJ

Rookie
11 mrt 2014
25
0
Beste mf'ers,

Ik heb een suzuki gsx 600 f van 1992.
Nu heb ik al een hoop topics doorgelezen over dit onderwerp maar er zit geen oplossing tussen voor mij, mijn probleem is ook anders dan het hier genoemde.

In het kort omschreven:
Koude start perfect, warm weer starten en vervolgens iets choke erop. Koud weer met straten iets choke, altijd in 1 keer lopen.

Vervolgens rijd ik een flink stuk dus de motor is op goede bedrijfstemperatuur.

Ik zet hem uit, en kan hem bijv 5 min later gewoon met 1 druk op de knop starten.
Dus bijv met tanken geen probleem.

Ga ik nu op een terrasje zitten en een Av-tje drinken laten we zeggen 20 a 30 min, start hij heel moeilijk. Alleen met vol gas komt hij langzaam pruttelend op gang. verder gewoon goed stationair e.d.

Laat ik de motor nu drie kwartier a 1 uur staan, start hij ook weer met 1 druk op de knop...

De carbs zijn schoon en gesynchroniseerd.
Nieuwe bougies en nieuwe bobines.
Nieuwe olie.
Goede accu.

Pick-up spoel? maar dan zou hij ook beroerd moeten rijden en dat doet hij niet.
Valse lucht in benzine toevoer? zou hij ook beroerd moeten lopen.
lucht/benzine verhouding? zou het gemiddeld verbruik slecht zijn is nu 1-20 bij normaal gebruik

Wie o wie heeft voor mij de oplossing?

Groeten!! Remco
 
Als hij zich bij de warme start gedraagt alsof hij verzopen is (dus alsof je flink de choke er op hebt zitten terwijl dat niet zo is) dan zou ik de vlotternaalden verdenken.
 
Nee, als ze net beginnen met lekken (zweten) dan merk je daar niks van tijdens het rijden. Tijdens het geparkeerd staan lekt er benzine naar boven de carbs in. Ondanks de overloop die dat moet voorkomen kan je toch ( in mijn ervaring in ieder geval) met een overschotje brandstof in de carbs blijven zitten.

Hoe langer hij staat zonder dat hij helemaal afkoelt, hoe meer zich ophoopt en als je dan start loopt hij heel rijk en moet je veel gas bijgeven om de overtollige benzine te verbranden. Zodra die benzine weg is rijdt hij weer 100% normaal. Of de carburateurs schoon zijn maakt niet uit, want de Viton puntjes op die naalden slijten gewoon.

Als hij wel afkoelt merk je er niks van omdat het de tijd krijgt om te verdampen, of omdat de koude motor wel blij is met een beetje extra brandstof (soort autochoke ;) ).

Maar dit is ook maar een gok op basis van een schriftelijk verhaaltje, het kan net zo goed een elektrische gremlin zijn!
 
Zal er eens op letten dit weekend! ga zondag een stuk rijden. klinkt wel heel aannemelijk wat je daar verteld! ik houd je op de hoogte.

Thnx in ieder geval!
 
Naar mijn weten volkomen normaal op een fiets(of auto) met carburateurs.

Volgens mij is het probleem dat de benzine in de carb/vlotterbak gewoon te warm wordt, daardoor gaat het gassen, en komt er simpelweg niet voldoende lucht bij. Waardoor het inderdaad wat verzopen aanvoelt.

Naar mijn weten is een beetje gas geven (10~20%) (moet je is met een 500 kickstarter doen :+ ) de beste oplossing.

Als hij dan niet aan wil slaan, volgas, en door blijven starten. (dat moet dan weer niet met een 500 doen :+ )

Dat was vooral altijd noodzaak bij me oude Yank, waar natuurlijk gewoon een dikke carb. direct bovenop het gietijzeren motorblok zit. En dat wordt pas warm... :)

Maar precies zoals je zegt, 1minuut stilstaan, gewoon probleem, 5minuten/kwartier geeft problemen.

Ik weet niet beter of dit hoort gewoon bij carburateurs. :)
 
Beste Ed,

Ik had idd al zoiets gelezen over "verdamping" van de benzine.
Kon het alleen niet zo bevatten dat het echt zo erg is.
Maar het is idd zoals jij beschrijft. ook de 10 a 20% gas zal ik gaan uitproberen!

Thnx voor je reactie!

Groeten Remco
 
Klopt,

voor zover ik uitgeprobeerd heb, vol gas geven en een aantal seconden door starten en hij komt pruttelend tot leven, vervolgens startknop los, paar keer beetje gas op laten spelen en hij is er klaar voor...

Groeten!
 
Ik denk dat ik het euvel gevonden heb....
Had wat tijd over en dacht zal de carbs eens open schroeven...
Nu weet ik niet wat de standaard is voor carbs schoonmaken maar de vorige eigenaar heeft mij verzekerd dat ze schoon gemaakt waren en wel ultrasoon....
De benzine toevoer... daar waar de vlotternaald zit, was bruin van de rotzooi.... gek he dat die naald niet goed sluit....?!?

Naja ik heb ze schoongemaakt en zal zondag posten of het verholpen is.

Groeten Remco
 
Iets later dan zondag....

maar hij heeft de hele dag geen kuren gehad!
Dus idd de vlotternaalden, vies in mijn geval...
denk dat het geen kwaad kan om ze te vervangen in de toekomst.

Groeten Remco
 
Ghe, als hij verzopen is moet je inderdaad met volgas starten.

Belangrijk is ook, dat je dan tijdens het starten ook volgas blijft geven, en niet steeds aan je gas blijven hengelen. Omdat de meeste carburateurs van tegenwoordig acceleratie pompen hebben, die dus steeds een beetje benzine naar binnen sproeien als je aan het gas draait.

Misschien handig voor als iemand dit ooit nog eens leest. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan