Problemen elektra, Yamaha R1 2003

Trojeh

Rookie
8 mrt 2013
12
0
Goedemiddag,

Helaas heb ik een probleem met mijn Yamaha R1 uit 2003 met de elektra.

Bij aanschaf van de motor wist ik dat de accu zwak was. Ik heb deze eerst goed en volledig opgeladen en vervolgens ongeveer 9 weken probleemloos mee kunnen rijden. Toen het echt warm werd en de motor automatisch moest gaan koelen bij rode stoplichten trok de accu het al snel niet meer en was er niet genoeg kracht over om te starten.

Ik heb toen een nieuwe accu gemonteerd, en ik was er van overtuigd dat dit het probleem zou verhelpen. Helaas startte de motor al snel niet meer na één korter ritje en één ritje op de snelweg van ongeveer 35 á 40 kilometer.

Ik heb toen de spanning opgemeten na kort stationair lopen (redelijk koude motor). Na het starten gaf hij rond de 12,22 Volt aan, bij 3000 á 4000 toeren gaf hij rond de 12,60 Volt aan.

Ik heb toen een tweedehands spanningsregelaar van een bekende geleend, en dezelfde meting hiermee uitgevoerd, maar dit leverde geen verbetering op bij dezelfde meting. Ik had ook begrepen dat je de koplamp al feller zou moeten zien worden richting de 4000 toeren.

Kortom, de accu wordt leeg getrokken zonder dat hij wordt opgeladen.
Wat zou het kunnen zijn en wat kan ik nog doen om de oorzaak te achterhalen?

Bij voorbaat dank,


Met vriendelijke groet,
Trojeh
 
Als je voordat je de accu verving het hier had gevraagd had ik je kunnen vertellen dat het niet aan de accu zou liggen.
Waarschijnlijk is de dynamo defect
how to - accu en laadsysteem controleren.

:Y

Laadspanning te hoog -> spanningsregelaar.
Laadspanning te laag -> dynamo.

Een spanningsregelaar kan alleen vermogen verminderen, logisch want energie komt niet voor niks.
En als je dynamo niet genoeg vermogen levert, kan je spanningsregelaar daar dus niet de normale laadspanning mee maken. En 12,nogwat is echt te laag.
 
:Y

Laadspanning te hoog -> spanningsregelaar.
Laadspanning te laag -> dynamo.

Een spanningsregelaar kan alleen vermogen verminderen, logisch want energie komt niet voor niks.
En als je dynamo niet genoeg vermogen levert, kan je spanningsregelaar daar dus niet de normale laadspanning mee maken. En 12,nogwat is echt te laag.
Dat is niet altijd zo.
Een defect in de regelaar kan ook voor een te lage spanning zorgen.
Door een defecte diode in de gelijkrichter zal de spanning ook te laag worden.
Een te hoge spanning zal nooit het gevolg zijn van de dynamo.
 
Hartelijk dank voor de reacties!

Ik heb iemand gevonden die mij kan helpen met het doormeten van de dynamo.

Kan iemand mij vertellen waar de dynamo precies zit? Ik heb een manual guide van Yamaha R1 2002, maar over de dynamo kan ik niets vinden.

En heeft er iemand een goede, duidelijke handleiding voor de Yamaha R1 2003
(het liefst in het Nederlands) of een visuele schets met daarop alle onderdelen van de motor?

groet,
Trojeh
 
Laatst bewerkt:
Hiero
full
 
Bedankt voor de afbeelding, maar volgens mijn manual guide is het deksel aan de linkerkant 'engine oil filter cartridge'.

Kan ik deze dan wel gewoon loshalen zonder dat er olie uit komt?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de afbeelding, maar volgens mijn manual guide is het deksel aan de linkerkant 'engine oil filter cartridge'.

Kan ik deze dan wel gewoon loshalen zonder dat er olie uit komt?
Nee, achter het deksel staat olie.
Vanaf de deksel loopt er een kabel naar de spanningsregelaar.
Hier kan je op meten.
pas als je gemeten hebt of het de dynamo is haal je het deksel er af nadat je de olie hebt afgetapt.
 
Aha, zeer bedankt! Ik was eigenlijk van plan om de dynamo eruit te halen en dan weg te brengen om door te laten meten, maar dit kan dus gewoon via de kabel die naar de spanningsregelaar loopt.

Nu is het voor mij even uitzoeken hoe ik deze moet doormeten.
 
Nee, achter het deksel staat olie.
Vanaf de deksel loopt er een kabel naar de spanningsregelaar.
Hier kan je op meten.
pas als je gemeten hebt of het de dynamo is haal je het deksel er af nadat je de olie hebt afgetapt.
Als je hem op een paddockstand zet, kan je het deksel er af halen zonder dat er olie uit komt of misschien slechts een paar druppels, in elk geval bij model '98.
 
Hey,

Het is eindelijk gelukt om het vliegwiel los te krijgen! Ik heb echt van alles geprobeerd, vliegwieltrekker, laten schrikken, hittefohn etc. Uiteindelijk gelukt door de boel goed in te vetten en een 3 poots poelietrekker te gebruiken, wat zat dat ding vast!

Foto van oude dynamo
295aid4.jpg


Spanningsregelaar heb ik ook door laten meten en deze was ook kapot.

Nu mijn vraag:
Ik wil dus een nieuwe dynamo bestellen maar zag dat er grote verschillen in de prijzen zitten. Via elektraspeciaalzaken komt het op 160 á 180 euro (met OEM connectoren).

Maar via andere ruil/verkoop sites ben je soms voor 50 euro klaar. Dit zijn dan dynamo's van Magneto, imitaties. Wat is hierbij wijsheid? Zal de imitatie het ook goed doen of hebben veel mensen hier slechte ervaringen mee? BVD

Groet,
Trojeh
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan