Voorvork lekt

bart1622

Die hard MF'er
6 aug 2011
290
0
Hallo,

Mijn motor voelt wat zwabberig in de bocht en voel een soort van resonatie (kan het niet anders omschrijven) in mijn stuur. Nu zag ik dat 1 van mijn voorvorken helemaal onder de olie zat. De ander is droog. Het betreft een USD vork. Wilde naar de motorzaak, maar die was dus dicht vandaag.

Mijn braag: heb de motor morgen 1x nodig voor woon-werk 30km heen en 30km terug. Kan ik deze rit nog veilig doen? Of moet ik direct naar de motorzaak voor reperatie. De olie loopt eruit dus naar mijn mening zit er nog wat olie in.

Gr. Bart
 
De motor met right side up doe ik trouwens zelf dit weekend.



En inderdaad is een advies om 'rustig' door te rijden aardig fout. Ieder lek is anders.
Ik moest enkele weken geleden nog 150 kilometer naar huis, twee centimeter van het loopvlak was al doordrenkt van de olie en bij een tussenstop parkeren op de zijstandaard resulteerde in meer olie op de band en zelfs een plasje op de grond.



 
Betrof garantie dus had geen keus. Volgens de dealer volstrekt onnodig om een niet lekkende keerring te vervangen. Kom daar al jaren en hebben mij altijd uitstekend geholpen, dus vertrouw ze erop. Heb by the waynog garantie tot november, dus als hij toch gaat lekken word hij alsnog vervangen.
 
De dealer heeft er natuurlijk extra kosten aan waardoor ze niet graag een niet lekkende keerring vervangen.

Vanuit dat oogpunt hebben ze gelijk.
Maar nu heb je 1 vorkpoot met schone olie en waarschijnlijk 1 met vieze stink olie wat een verschil in demping op kan leveren.
Je bent als je de ene vervangt al bijna op de helft van het werk wat je eraan hebt. Daarom zou ik zelf altijd beide vervangen.
 
3 weken geleden kwam ik terug van een ritje Duitsland. Rij de motor naar binnen, zie ik een plasje olie wat er dus voor de rit ook al lag. Lekkende upsidedown poot.
Dacht dus ook dat word beide keerringen vervangen, motor is van 2008. Ja nee, normaal vervingen ze alleen de lekke, voor hetzelfde geld gaat de andere nog 5 of 10 jaar mee.
 
Omdat het garantie is wordt gewoon alleen vervangen wat defect is.
Maar als dealer zou ik zeggen, het beste is om beide te vervangen en aangezien we er toch mee bezig zijn kunnen we voor dit bedrag de andere meepakken.
Laat je de keus bij de klant en kan je daar ook nooit gezeur over krijgen :)
 
Net opgehaald, rijd weer zalig. Was dus toch te wenig olie in 1 vork waardoor hij zo zwabberde. De olie die eruit kwam was trouwens nog in prima staat. We gaan het wel zien hoeland de ander het volhoud.

Vraagje: ik trek vaak mijn motor bij het parkeren een keer flink uit zijn vering omhoog. Dit heb ik ooit aangeleerd omdat hij dan stabieler op zijn zijstandaard staat en gewoontes zijn moeilijk af te leren. Zou dit de oorzaak zijn gewest of koet dat niet uitmaken?
 
Vraagje: ik trek vaak mijn motor bij het parkeren een keer flink uit zijn vering omhoog. Dit heb ik ooit aangeleerd omdat hij dan stabieler op zijn zijstandaard staat en gewoontes zijn moeilijk af te leren. Zou dit de oorzaak zijn gewest of koet dat niet uitmaken?
Tenzij er een flinke pitting in je voorvork zit kan dit niets uitmaken.
Tijdens het rijden veer het ding immers ook. ;)
 
Net opgehaald, rijd weer zalig. Was dus toch te wenig olie in 1 vork waardoor hij zo zwabberde. De olie die eruit kwam was trouwens nog in prima staat. We gaan het wel zien hoeland de ander het volhoud.

Vraagje: ik trek vaak mijn motor bij het parkeren een keer flink uit zijn vering omhoog. Dit heb ik ooit aangeleerd omdat hij dan stabieler op zijn zijstandaard staat en gewoontes zijn moeilijk af te leren. Zou dit de oorzaak zijn gewest of koet dat niet uitmaken?
Maakt niet uit.
 
3 weken geleden kwam ik terug van een ritje Duitsland. Rij de motor naar binnen, zie ik een plasje olie wat er dus voor de rit ook al lag. Lekkende upsidedown poot.
Dacht dus ook dat word beide keerringen vervangen, motor is van 2008. Ja nee, normaal vervingen ze alleen de lekke, voor hetzelfde geld gaat de andere nog 5 of 10 jaar mee.
Vervangen per set, nooit enkel één poot.

Toch :?
 
Omdat het garantie is wordt gewoon alleen vervangen wat defect is.
Maar als dealer zou ik zeggen, het beste is om beide te vervangen en aangezien we er toch mee bezig zijn kunnen we voor dit bedrag de andere meepakken.
Laat je de keus bij de klant en kan je daar ook nooit gezeur over krijgen :)
Vaak wel, soms niet.

Als er maar duidelijkheid is :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan