Kawasaki GPZ 550

Dat is het lot van (sportieve) 400cc viercilinders. Bij mijn CB-1 begint de lol pas bij 7000 toeren. En inderdaad, dat rijgedrag moet je liggen.

Maar evengoed zou als je van een GPZ750 weer op je 550 stappen het gevoel hebben dat je flink moet gassen om de gang er in te houden. Hoe meer cc's hoe meer koppel over het algemeen.
 
Dank voor je antwoord, ik heb mijn Gpz 400 net opgehaald en mijn eerste (snelwegrit ook) gedaan plm 30km. Je moet er flink aan schroeven en bent bij 70km/u al in zijn 6e versnelling .... dan moet je nog blijven gassen

ach ... ik heb even weinig geld dus doe het ermee, past een gpz550 blok nu in de gpz400 (uit 94) ? Dan kan ik eens naar een ander blok omzien, wel uitlaten dan wellicht ook aanpassen en carburatie.

Is de maat van een 400 )tank, gewicht, etc identiek aan de 550 ?



De GPZ400 is in 1994 in Nederland opnieuw uitgebracht als antwoord op de goedkopere "grijze" importmodellen.

Ik heb een GPZ400 gehad en ben nu in het bezit van een GPZ550 en ik vind er een wezenlijk verschil tussenzitten. De GPZ400 had veel minder kracht dan de GPZ550.
Je moest de GPZ400 echt in de toeren jagen wilde er iets gebeuren (en dan was het nog niet om over naar huis te schrijven), dit is gelukkig bij de GPZ550 wel anders. Ik was daardoor ook heel snel uitgekeken op de GPZ400.
 
Zit je bij 70km/u al in het rode gebied van de vijfde versnelling?

Nee, dat niet maar als je hem laag in toeren houdt (ik moet nog even aan het toerenjagen wennen, ik ben een Guzzi V1000 gewend vroeger) met de Kawa 400 zit ik al in zijn 6e versnelling bij 5-6000 toeren bij 70 km/u en dan moet je nog wachten tot 100-120. ....ik moet gewoon wennen aan het karakter dat bedoel ik :Y

Weet er nu al iemand of het 550 blok erin past :?
 
Je kan na montage van een ander blok langs de rdw gaan, passen ze het kenteken even aan.
Scheelt een boel gedonder met de verzekering.
 
Bedankt, ik heb hem een prive berichtje gestuurd (wel op een to[pic uit 2007 .... :z ben benieuwd of hij niet inmiddels geemigreerd en opa geworden is enzo

denk namelijk dat je tegen rare dingen aanloopt, blokbouten, schetsplaten, luchtfilterhuis, bochten die niet passen, bobines ...etc wil graag weten of het 1 op 1 past heb geen zin in een heel project nl :N


Zie dit topic:
Kawasaki Gpz400 met 550 blok!

Of er andere aanpassingen nodig zijn weet ik niet, ik heb er geen ervaring mee.
Hou alleen wel in de gaten dat de verzekering weleens moeilijk kan gaan doen als je er een ongeluk mee krijgt.
 
Ik snap dan niet waarom je de moeite dan zou nemen. Plus het extra geld dat je kwijt bent.
Ik zou de 400 netjes maken. Doen wat gedaan moet worden. Flinke poetsbeurt en dan weer verkopen. Van dat geld koop je dan een 550.

Want even een blokje overzetten ontaard al gauw in een project. Want dan blijkt dat het frame toch wel roestig is, het 550 blok wel erg verweerd is en wat al niet meer.

Plus dan past het 550 net niet, zitten de tandwielen niet op lijn en dat soort zaken. En dan nog de papieren rompslomp.

En wil je er later vanaf lukt met moeite. Want ik, en vele anderen, zou nooit een 400 frame met een zwaarder blok kopen. (Of welke cilinderinhoud/frame combinatie dan ook.)

En zo'n Kawa 400 heeft een fijn motortje hoor als hij goed afgesteld is. Ze klinken een beetje rauw maar dat vind ik wel mooi. En of een motor nou 190 per uur haalt of 200; wanneer rijd je dat nou.

Moar joa, ie möt 't zelf wetten. Zouden we dan hier zeggen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het volledig eens met Dagobert II.
Ik heb vorig jaar mijn GPZ400 verkocht voor 650 Euro en heb daarna voor 300 Euro een knappe GPZ550 gekocht. Ik zou als ik jou was gewoon lekker rijden met de 400 tot (misschien) de verveling toeslaat en dan gaan voor een wat zwaardere.
 
dan kan je eind volgende maand mijn 550 overnemen. Ik ga emigreren...
 
Nee, dat niet maar als je hem laag in toeren houdt (ik moet nog even aan het toerenjagen wennen, ik ben een Guzzi V1000 gewend vroeger) met de Kawa 400 zit ik al in zijn 6e versnelling bij 5-6000 toeren bij 70 km/u en dan moet je nog wachten tot 100-120. ....ik moet gewoon wennen aan het karakter dat bedoel ik :Y

Weet er nu al iemand of het 550 blok erin past :?

Zou rond de 100km/u moeten zijn... bij 7000t/m

Zoals ik al eerder schreef de onderbouw van het blok zijn gelijk met de 550..
 
Je hebt gelijk :$


Ik snap dan niet waarom je de moeite dan zou nemen. Plus het extra geld dat je kwijt bent.
Ik zou de 400 netjes maken. Doen wat gedaan moet worden. Flinke poetsbeurt en dan weer verkopen. Van dat geld koop je dan een 550.

Want even een blokje overzetten ontaard al gauw in een project. Want dan blijkt dat het frame toch wel roestig is, het 550 blok wel erg verweerd is en wat al niet meer.

Plus dan past het 550 net niet, zitten de tandwielen niet op lijn en dat soort zaken. En dan nog de papieren rompslomp.

En wil je er later vanaf lukt met moeite. Want ik, en vele anderen, zou nooit een 400 frame met een zwaarder blok kopen. (Of welke cilinderinhoud/frame combinatie dan ook.)

En zo'n Kawa 400 heeft een fijn motortje hoor als hij goed afgesteld is. Ze klinken een beetje rauw maar dat vind ik wel mooi. En of een motor nou 190 per uur haalt of 200; wanneer rijd je dat nou.

Moar joa, ie möt 't zelf wetten. Zouden we dan hier zeggen. ;)
 
ik zit te overwegen dat rare blokje op de tank weg te halen, en het laadlampje of in een leeg blokje te integreren (ze zijn niet allemaal bezet volgens mij) en anders zelf iets te maken aan een bout vast, van aluminium iets vouwen met een lampje erin.

Dan ben ik van die rare knoezel af en past een tas beter.
De benzinemeter koppel ik dan maar af, heb ik ook nooit gehad, als hij op reserve moet merk je dat toch wel en je kunt op je dagteller kijken.
 
ik zit te overwegen dat rare blokje op de tank weg te halen, en het laadlampje of in een leeg blokje te integreren (ze zijn niet allemaal bezet volgens mij) en anders zelf iets te maken aan een bout vast, van aluminium iets vouwen met een lampje erin.

Dan ben ik van die rare knoezel af en past een tas beter.
De benzinemeter koppel ik dan maar af, heb ik ook nooit gehad, als hij op reserve moet merk je dat toch wel en je kunt op je dagteller kijken.

in 1996 stond er een splinternieuwe (overjarig) GPZ 400 bij Moto Almere (of van Basten).
Juist die display vond ik weergaloos! Ik heb geen moeite met een tanktas.. Je mag die tanktas van mij wel overnemen anders.
 
Waarheen leidt de weg ? 8-)

ik woon alweer 5 jaar in Letland (Riga). Vind het mooi geweest... Ik ga naar Amerika.
Kreeg m'n greencard begin dit jaar.

Overigens moeilijk om daar een knappe GPZ 550, 750 of 1100 te vinden voor een normale prijs. Het zal wel een GPZ 500 worden of een Zephyr 750.
 
Dank, ik heb wel iets van een tanktas (een babymodel, vind het erg klein :X . ik zet morgenochtend een foto hoe klein.
Als jij een grotere hebt en een fotootje en niet al te ver van den haag woont (niet in maastricht of zo) dan hoor ik t wel

groeten weer


in 1996 stond er een splinternieuwe (overjarig) GPZ 400 bij Moto Almere (of van Basten).
Juist die display vond ik weergaloos! Ik heb geen moeite met een tanktas.. Je mag die tanktas van mij wel overnemen anders.
 
Hallo allemaal.

Ik heb februari vorig jaar een gpz 550 uit 88 aangeschaft omdat mijn auto 6 weken uit de roulatie was en ik echt niet met de trein wilde, (en het was een goede smoes om na 23 jaar weer motor te gaan rijden :-) ) Wel erg wennen ik had eerst een XT 600 uit 84 en reed meestal in het bos. iets wat nu ook nergens meer mag.

Ik las hier dat er soms gpz 550 meetings worden gehouden? Is dat dit jaar weer? Zou leuk zijn!

In november vorig jaar heb ik er nog een gpz 550 uit 86 aangeschaft voor onderdelen. Was maar350 euro met 35000 op de teller. Een setje banden is al snel 250 en deze waren nog erg goed. een zadel ook al snel 50 euro en ik miste de middenbok daar vroegen ze 90 euro voor. dus nu heb ik nog een berg onderdelen voor niets. Maar wat bleek... Deze reed veel beter dan die ik had dus ik heb het omgedraaid en die 88'er is nu voor de onderdelen. Ik heb wel de carburateurs van de 88 over gezet naar de 86 en sinds dien start hij als een zonnetje. de 88 versie heeft een ander merk carburateurs en ik las her en der dat die nieuwe beter waren. waar ik wel last van had was dat die rubbers die van het luchtfilter naar de lucht in gang gaan bij 1 van de 2 kei hard waren geworden en bij het verwijderen dus ook vervormd zijn geraakt. Nu had ik er dus 2 en is het nu geen probleem. Maar is er ee manier om dat weer zacht te krijgen?

Wat me op viel bij die 88'er is een enorme trilling rond de 4200-4500 toeren. Echt zo erg dat je er om heen gaat schakelen. Die uit 86 had dat bijna niet en wat hij had zat tussen de 4000 en 4200. Echter +- 12000 km later begint het bij deze ook steeds erger te worden en het is net het toerental dat je ongeveer 90 rijd in zijn 6.

Is dit normaal voor een gpz 550? Ik weet dat het blok enorme herrie maakt. maar dat is volgens mij de versnellingsbak ze maken daar bij stationair alle bij evenveel herrie.

Ik heb nu ook last van tikkende geluiden bij cilinder 4 wanneer hij koud is. Dit gaat wel redelijk snel weg maar ik denk dat de klappen gesteld moeten worden. Nu las ik ergens dat iemand hier bijna 1000 euro voor neer moest tikken. Heeft iemand enige indicatie wat het stellen van de klappen zou kosten in de buurt van Almere?

Ik voel bij beide gpz's ook een soort kloppen. Ik weet niet hoe ik het precies moet omschrijven. Als de motor koud voel je het niet is hij warm voel je het bij lage toeren. onder de 4000. dus zeg tussen de 3500 en 4000. Je hoor het niet het is ook een rustige "klop" en beide fietsen doen dit nu. die uit 88 deed dit vanaf het begin maar die uit 86 is dit pas later gaan doen. Je voel het vooral bij de voeten. Volgens mij is het niet de ketting omdat het niet aan de snelheid ligt maar aan de toeren die je rijd.
Kan dat een lager zijn? of kan een klop op nokken as dit ook veroorzaken? en als je maar genoeg toeren maakt merk je het niet meer?

Als laatste nog een foto van de 2 fietsen.

De voorwielen liggen er af omdat bij de nieuwe onderdelen fiets halverwege de rit naar huis de km teller er mee stopte. Iets wat ik bij de eerste ook had na een dag of 5. Die heb ik laten vervangen bij een motorzaak voor een gebruikte. Maar dat was toch weer 50 euro armer.


full
 
Laatst bewerkt:
Stellen van kleppen 1000 euro :o

Lijkt me niet, even kevinblade vragen. Heeft eigen bedrijf zit naast Mantel motoren in Almere.
2 pandjes naast motorport 8-)

Maar zo te zien kun je best sleutelen :? Zelf kleppenstellen is geen optie? Kost je alleen een klepdekselpakking.

Leuke brommers heb je trouwens, welkom op MF :W
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal, Macron 550,

het is m'n laatste weekje in NL. Tevens ook de laatste week voorlopig dat ik op m'n GPZ kan rijden.
Hij staat te koop maar hoeft niet weg. Hij kan in de opslag. 375,- mag hij meegenomen worden
maar echt geen cent minder. Net nieuwe remblokken achter. Banden 2000km oud. Nieuwe koppelingsplaten en de voorvork is gereviseerd. Ook de motorolie/filter is vernieuwd.

Maar ik was benieuwd of er deze week gegadigden zijn voor een meeting en/of GPZ ritje.
Ik laat het aan jullie over welke dag het beste uitkomt. Ik heb alle tijd.....
 
en Macron wat betreft die herrie...ze benaderen nooit het niveau een watergekoelde motor.
Maar even vergelijken met een andere GPZ is misschien een idee.

Hoe zit het met die andere GPZ?
 
@KwaSuz

Het plan was ook om alles zelf te doen. Of tenminste zo veel mogelijk. Maar als ik dat haynes boek lees vind ik het nog al onduidelijk ze bespreken x aantal modellen tegelijk met foto's ipv tekeningen. echter ik zag wat youtube filmpjes en het moet te doen zijn. Ik had oorspronkelijk het idee om het hele blok van die andere uit elkaar te halen en alle slijt bare delen te vervangen maar goed dat word wel een erg groot project en vervang ik waarschijnlijk allemaal onderdelen die helemaal niet versleten zijn en als ik her en der lees dat kleppen ook trillingen kunnen veroorzaken ga ik dat maar een keer proberen.

Mantel motoren ben ik wel eens geweest, leuke zaak. die hebben nog standaard onderdelen zoals O ringen en vragen ze niet direct om een artikel nummer. Kevinblade ken ik niet. zal er eens langs rijden kijken of ik het kan vinden. Wat doet hij dan? onderhoud/reparaties?

En ja het zijn leuke brommers. Je lijkt mijn vrouw wel. Die noemt het ook steed de brom. en onder tussen na maanden proberen uit te leggen dat er een verschil is tussen brommers en motoren zegt ik tegenwoordig ook dat ik met de brom ga.

@F50driver.

Ik heb er al 2. Een derde kan ik thuis niet uitleggen :-) Maar een meeting is te kort dag voor mij.

Over de herrie, die andere maakte meer herrie en ja waterkoeling dempt een hoop geluid. maar ik ben blij dat het lucht koeling is. Beide kawa's zweten toch wel een drupje olie zo af en toe en dat zou dan in de koelvloeistof of komen. Nu is het even schoon vegen af en toe wat olie er bij.
 
Laatst bewerkt:
Hallo GPZ vrienden

Ik heb een vraag, mijn carter zat aan de bovenkant helemaal onder de olie (overdruk, komt uit het carter, dit is normaal natuurlijk)

probleem: normaal wordt deze overdruk afgevoerd naar buiten of naar het luchtfliter, in dit geval het luchtfilter, dit "ligt" los op het carter, er moet een slangeklem, veer of zoiets op, ik krijg met geen 3 handen, er is heeel weinig ruimte .... een klem op, het lijkt wel of het ronde stukje wat uit het luchtfliter komt te kort is om de ronde opening op het carter te bereiken ... :( :( :X .

Moet het hele luchtfliter eerst los ? Of moet er een speciaal klemmetje op ?
Help.
 
Terug
Bovenaan Onderaan