Honda Deauville NT700, inhouden, na wachten weer ok

BartBeumer

Die hard MF'er
12 mei 2008
563
2
Helmond
NOTITIE VOOR MOTORSHOPPERS:
Yup het gaat hier om de zelfde motor als in de advertentie. Lees gerust het hele draadje even door en kom dan tot de conclusie dat er hier een gevalletje oude benzine is. Sinds het plaatsen van dit onderwerp is er al weer aardig wat gereden en heeft het probleem zich niet meer voorgedaan.

Hallo Allemaal,

Vandaag heb ik een ritje gemaakt met de motor van mijn vader, een Honda Deauville NT700. Simpele v-twin met niet teveel vermogen en cardan.

Om te beginnen lijkt alles ok. De motor heeft pakweg 5 maanden stilgestaan en al die tijd in een schuur droog gestaan, met volle benzinetank en aan een druppellader. Ik haalde de motor uit de schuur en hij startte dan ook meteen en zoals ik de motor ken.

Om de motor weer even warm te laten lopen ga ik een rondje rijden. Tijdens het rijden valt me op dat als ik veel gas geef bij lagere toeren dat ik dan even geen vermogen heb. Tot zeker niveau is dit normaal heb ik begrepen (Ik heb zelf een CBF met injectie dus ken dit probleem daar niet).

Na ongeveer een 25km lijkt dat probleem erger te worden. Hij houdt al heel snel in als ik veel gas wil geven, en zeker in een bocht was dat wel eventjes schrikken. Alles op de motor leek verder in orde, Geen oliedruk melding, geen overmatig warme motor, alles leek goed.

Na nog een 5km stop ik toch langs de kant van de weg om te kijken wat er nu aan de hand is. Ook nu geen waarschuwingslampjes of overmatige temperatuur. Wel zie ik tot mijn schrik dat de motor niet lekker stationair loopt... en hij slaat zelfs af!

Ik probeer de motor nog een keer of 3 te starten maar hij valt direct uit. Great! in the middle of nowhere! Ik controleer de olie van de motor en die lijkt ok.

Ik wacht pak em beet 5 minuten, start de motor en voila, hij loopt, hij blijft weer goed stationair lopen en alles klinkt normaal en goed, geen wolken en alle metertjes en lampjes geven aan dat er niets aan de hand is :?

Heel rustig terug naar huis gereden en tijdens die rit ook weer niets gemerkt. Ik heb wel aanmerkelijk rustiger (zeg maar gerust langzaam) gereden om het probleem niet erger te maken, dus veel minder het gas er op.

Eenmaal thuis aangekomen (dus weer 30km gereden) blijft de motor nog steeds keurig stationair draaien, ook bij het laatste stoplicht dat ik tegenkom geen centje pijn. de temperatuur is altijd netjes gebleven en geen enkele keer is de oliedruk lamp aangeweest.

De motor staat nu in de schuur en nog steeds, ik kan de motor in 1 keer starten en hij blijft keurig stationair lopen.

Ik heb net eventjes in de brandstoftank gekeken. Deze zit vol en de brandstof is ietswat groen gelig, tikje troebel. De brandstof is ong. 6 maanden oud.

Samenvattend:
- Gedurende dit alles heb ik geen wolken of gekke dingen uit de uitlaat gezien
- De temperatuur van de motor is altijd normaal geweest aan de koelere kant
- De oliedruk waarschuwing is nooit aangeweest, behalve als de motor niet draait ( dus het lampje en de sensor doen het wel).

Wat is hier aan de hand :?
 
Laatst bewerkt:
Kan een vuiltje in de benzine zijn geweest, of te verouderende benzine ;(
Zou benzinecleaner van forte in je tank erbij doen en een flinke rit gaan maken daar bekomen ze meestal wel van
Rij zelf nog wel wat kilometers op een goldwing en om de twee maanden gooi ik er een bus forte cleaner in en na de eerst volgende rit voel je gewoon dat het net iets soepeler gaat :)
Tip, je kan net zo goed een ander merk {wynns,s} bij een autozaak halen deze zijn goedkoper en je kan je motor er twee keer mee doen :}
 
Vergeet Forté maar. Gewoon even de tank zo goed als leeg pompen, nieuwe benzine erin en gaan.
Blaas voor de zekerheid de tankontluchting even door, en check of het slangetje nergens word dicht gekneld.

Als hij dan nog af en toe stottert of op 1 cil stationair loopt, carburateurs ultrasoon reinigen en opnieuw synchroon stellen.
 
Het verbaasd mij trouwens wel dat benzine zo slecht houdbaar is... Het heeft alleen maar een klein stukje van de pomp naar mijn huis in een bewegend voertuig gezeten, en daarna in een afgesloten metalen tank voor 6 maanden stilgestaan. Alles wat ik op internet zie is dat dit helemaal niet exorbitant is.

Wat is een normale houdbaarheid van benzine?
 
Laatst bewerkt:
in de euro95 zit tegenwoordig een flink deel bio-ethanol bij. Dit trekt water aan en gaat verzuren zodat je allerlei vage problemen kunt krijgen. Soms geeft het echt van die groene vlokken. Je vertelt dat je in de tank ook al troebelheid en groenige waas kunt zien; die benzine is dus afgeschreven.

mogelijk wordt het stotteren veroorzaakt doordat er een filterzeef / brandstoffilter verstopt zit met die zooi.

de tip is zowieso om met een motor die niet veel km maakt of langere tijd gestald wordt, altijd euro 98 of een premium brandstof zoals v-power of ultimate te tanken. Dat is nog benzine zonder bio-ethanol en is dus vele malen langer houdbaar in de tank.
 
Zo... Ondertussen alweer een hele tijd gereden en problemen zijn niet terug gekomen. Forte bijgevoegd in de tank, bij 50% vol de tank met nieuwe benzine bijgevuld en rijden... geen centje pijn en alles doet het goed.
 
Bij mijn NT700V ook bij lage toeren soms stotteren. Dit werd na weken steeds erger, tot er zelfs onderweg 1 cilinder niet meer meer liep. Het probleem was een oude "lekke" bougiedop. Je zag als je onder de tank keek, de vonk halverwege de bougiedop naar de cilinderkop overspringen. Nieuwe bougie kabel set erop en het was opgelost.
 
Terug
Bovenaan Onderaan