ketting spannen VFR750

boeieh

MF'er
7 okt 2007
128
0
Hallo,

Ik vroeg me af of iemand mij hier kon vertellen hoe ik de ketting van een Honda VFR750 kan spannen. Ik had al gezocht, maar kon niets vinden. Kan er iemand mij dit uitleggen.

20020201_Rouge_RC30achterbrug.jpg


Alvast hartelijk dank
 
Het is een oud topic, maar ik zit effe met een soort-gelijk probleem/vraag.

Ik heb een vfr achterbrug in een Kawasaki. Ik heb het bovenstaande allemaal gelezen, en heb toch nog een vraag. Ik heb een nieuwe set tandwielen en ketting die er op moeten.

Nu is mijn vraag, moet de motor op de middenbok gezet worden om de ketting te spannen c.q. losser te zetten? Want die heb ik dus niet......ik heb een paddock-stand die links achter in de as verdwijnt en dus het achterwiel van de grond zet.

Of kan ik de motor ook op de gewone zij standaard zetten? Ik heb dus geen aparte sleutel om te stellen, en voordat ik dus begin te 'tikken' en de boel misschien onnodig beschadig dacht ik dus het eerst maar even te vragen.
 
het maakt niet zoveel uit voor het spannen.
je moet er alleen wel rekening dat de achtervork al een beetje ingeveerd staat en dus iets strakker staat dan bij een motor die op de middenbok staat.
dus stel de ketting en laat iemand de achtervering inveren en kijk dan of de ketting niet te strak komt te staan.
 
het maakt niet zoveel uit voor het spannen.
je moet er alleen wel rekening dat de achtervork al een beetje ingeveerd staat en dus iets strakker staat dan bij een motor die op de middenbok staat.
dus stel de ketting en laat iemand de achtervering inveren en kijk dan of de ketting niet te strak komt te staan.

Oke, dus de zijstandaard kan. Maar niet als de motor op de paddock-stand staat neem ik aan?
 
Oke, dus de zijstandaard kan. Maar niet als de motor op de paddock-stand staat neem ik aan?


Voor de kettingspanning maakt het niet zo veel uit als je er een beetje rekening mee houdt, maar ik denk wel dat het spanmechanisme minder handig werkt als er druk op de achteras staat. Maar misschien kan het wel, ik heb er verder geen ervaring mee.
 
Het is gelukt. Ik heb de motor omhoog gezet met behulp van een pompwagen. (pallet wagen)
Toen de moer losgedraaid en met een smal stuk ijzer uit een oude lijmtang de ketting goed kunnen stellen.

Opgelost weer!! Bedankt voor jullie reactie's!
 
Hallo iedereen,

Wij hebben een VFR750 uit 1990 voor de opknap.
Nu willen wij de ketting stellen alleen lukt het niet.
De bout achterop hebben we los en dan ga je met die grote haak aan die kartelrand draaien, maar er zit totaal geen beweging in, de ketting is dus niet te stellen.
Hij zit zo vast dat de pijp (verlengstuk dat je op de haak zet) krom is geraakt :p
Nu is het bij de MV Agusta brutale van mn pa zo dat als je je ketting te strak stelt je je achterbrug weg kan gooien als je ermee gereden hebt.
Is dat bij deze honda's ook zo? Ik kan er namelijk niks over vinden.

Ik hoor het wel!

Groeten,
Kjeld
 
De Kleine de grote hoeft eigenlijk alleen los bij een lager wissel,als je de grote moer en de remklauw los haalt kun je de naaf uit de excenter halen en met voorzichtig tikken de excenter aan de tandwielzijde eruit rossen.
 
Laatst bewerkt:
Gaan rijden met te weinig speling op de ketting is altijd slecht en kan een dure reparatie worden. Wat bij welke motor kapot gaat is niet te zeggen en als je er al mee gereden hebt dan hoeft er niet perse iets kapot te zijn.

Maar waarom vraag je of dat erg is , de ketting staat nu te strak? En daarom wil je hem stellen?

Optie 1: Je probeert met de spanhaak de verkeerde kant op te draaien en aangezien de ketting al strak staat is er geen beweging in te krijgen. Ik heb net mijn ketting gesteld en het is altijd voor mijn gevoel (bij de 800 vtec dan ) de verkeerde kant op. Ik verwacht dat rechtsom strakker is maar dat is losser. Dus spanhaak omdraaien en de andere kant op proberen.

Optie 2: De vorige eigenaar kon de ketting niet meer strakker zetten (maw hij is versleten) en heeft er een set schakels tussen uitgehaald. Daardoor staat de ketting nu strak terwijl het stel mechanisme in de los-ste stand staat.

Optie 3: De boel is vast gerot. Spuit rondom echtte kruipolie bijvoorbeeld IMAL (geen WD 40) en laat dat intrekken. Of haal de boel los en maak het schoon.
 
Laatst bewerkt:
De spanhaak in beide richtingen draaien haalt niks uit, er zit geen beweging in naar links of rechts. Er moet een nieuw achtertandwiel op en hij staat te los maar hij gaat dus ook niet terug....we gaan hem maar inspuiten met wd40, want het lijkt of ie gewoon vast zit. Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ik zou hem open maken en helemaal reinigen invetten en weer in elkaar zetten. IMAL is geweldig spul om iets los te krijgen wat vast zit maar als je daarna niks doet gaat ie straks weer vast zitten. IMAL maakt het niet schoon.
 
Tja, dat hangt een beetje van je technisch inzicht af. Ik ken er genoeg die denken dat een bahco de oplossing is voor elke moer. Maar het is geen hogere wiskunde, dat niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan